Afrika i blodet?/del 2
Hmmm... Jag älskar min son och tycker han är vackrast och snällast och trevligast och smartast i världen - men jag brukar inte säga att han är en perfekt blandning. Jag tycker det fokuserar på lite fel saker på nåt sätt. Som att det är en väldigt viktig sak att han är blandad.
En killkompis (från Tanzania) berättade att han träffat tjejer som uttryckligen sa att de ville ha "mulatt-barn" och inget annat. Som om de inte ville skaffa barn av kärlek till en särskild människa, utan bara såg till människans hudfärg. Sådan vill jag aldrig framstå! Jag väljer inte vem jag blir förälskad i, det bara händer. Och när jag blev förälskad i min sons pappa och han i mig ville vi ha barn tillsammans. Det blev ett barn som är otroligt starkt och friskt, som har väldigt lätt för att lära och som är grymt sött, men beror det på blandningen av gener? Vad formar oss mest? Arv eller miljö?
Dock kan jag, vars mamma haft hudcancer, känna att min sons hudfärg för med sig en positiv egenskap (bättre solskydd).
En intressant sak är också att jag tydligt märker att sonen intresserar sig för andra människor med samma hudfärg som honom. Han verkar känna samhörighet med dem, oavsett vilken kultur de har.
Därför skulle jag gärna se att den här tråden utvecklades på ett annat sätt. Att den blev ett forum där vi kan prata om vilka problem vi möter, hjälpa och råda varandra. Och skapa något gemensamt, så att våra barn kan få känna att de har några "likadana". För i min släkt finns det inte en människa som liknar min son, och inte i hans pappas släkt heller. Hur känns det? Vilken identitet skapar det åt barnen?