• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • freestylalayla

För min man är det engelska som är modersmålet. Det är det språk man talar på företag och i skolor.
    Edo som jag nämnde innan är ingenting han behärskar fullt ut. Skulle min man tala Edo med vårt barn skulle vårt barn bli 1 1/2 språkigt....

• Mirax

Hej!
    Min son har oxå mongolfläckar, på rumpan!! Det försvinner ju sen!
    Min son är 2 år o tre månader o pratar jättebra svenska. Hans pappa pratar sitt hemspråk o jag svenska, men vi pratar svenska med varandra hemma. Jamal förstår mycket på hausa (min killes språk) men han säger inte så jättemånga ord..Mest om han inte tycker att min sambo lyssnar på honom, då kan han säga något ord för att dra till sig uppmärksamheten från sin pappa..Han sjunger oxå till afrikansk musik..haha. Det är ju inte så vanligt språk i Sverige, min sambo har bara några få kompisar här som pratar hausa. Men Jamal har varit endel hos hans bekanta, sovit över där o så, då pratar de bara hausa med honom, o han förstår ju allt.

• Mirax

En fråga bara----OM ni bodde med era män i Afrika då, skulle ni inte vilja att era barn pratade svenska då, för att det inte var så viktigt där???? Tycker självklart att barnen ska lära sig pappans hemspråk om pappan vill det, det är ju lika viktigt för honom (och för barnet o släkten) som det är för oss att de lär sig vårt språk o kultur.

Bara min åsikt..

• freestylalayla

Hej!
    Vem skulle säga till sin man "NÄ vårt barn skall inte lära sig ditt modersmål"? Då kan man inte vara särskilt bra vänner...

• Emelieee

Min son har också en fläck på rumpan...:)
    De flesta lite mörka har väl de som små?

• systerduktig

Ja, Hugo har haft en mongolfläck på svanskotan, men jag tror den håller på att bli svagare. Har lärt mig att det är pigmentceller som stigit upp i ett av de övre hudlagre under slutet av graviditeten och orsakar den "blå" färgen.
    Tråkigt att de på sjukhuset inte var pålästa!

• systerduktig

En annan sak jag tänkte på som både har med AD-droppar och språk att göra: Jag brukar alltid räkna upp dropparna högt, och oftast på luganda. Då får Hugo i sig både vitaminerna och en dos språkträning! Idag räknade jag på svenska, men han protesterade och sa "säg biri!" (vilket betyder två).
    (Om det finns nån mer som vill lära sig räkna till fem på luganda så är det emu bbiri ssatu nnya ttaano)

• Sofie1979

Isabelle har oxå en mörk fläck på rumpan, på ena skinkan

Min sambo har inte pratat med henne på low (tror man skriver det så) något, för han har en dotter sedan tidigare som han fick reda på när hon var nästan 6 år, hon är 8½ år nu!! och hon kan inte heller hans språk.. vi får se om det kommer komma sen för våra töser. Isabelle pratar väldigt bra nu.

Isabelle kan säga Amari (Jag älskar dig) på low. Casey kan räkna till tio! Jag kan bara några ord, ett väldigt svårt språk tycker jag personligen. Men räkna kan jag lite grann, brukar träna med Casey.

Så här räknar man på low (Vet inte om jag stavat rätt )
    1 Achell
    2 ario
    3 adek
    4 aweng
    5 abitch
    6 abichell
    7 abiro
    8 aboro
    9 abouweng
    10 apa

• solin

Jag tycker det är jätteviktigt för min son att lära sig hans pappas hemspråk. Vilket i detta fall är igbo. Jag vill ju att min son ska kunna prata med sin farmor exempelvis som inte pratar engelska. Sen vill jag att han kan språket bra eftersom vi kommer flytta till Nigeria inom en ganska snar framtid....
    Only my point...

• Mirax

Absolut..Men några här inne verkade inte ha samma åsikter som vi..Skaffar man ett barn med någon från ett annat land så får man väl räkna med att pappan vill prata sitt språk liksom..

Angående AD-droppar, ger oxå min son, men inte lika ofta som förut, har hört på bvc att de bara skulle ha tills han fyllde två..men jag ger ändå..OFTAST varje dag, men ibland glömmer vi. Hur länge ska de ha dropparna då?? Extra viktigt för våra mörka barn ju!!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2