• Cdot

Afrika i blodet?/del 2

Yaye,

Jag känner likadant vad det gäller min pojkvän, just att han är den rätta för mig och vi har mer gemensamt än jag haft med tex andra svenska killar. MEN att han är svart och jag är vit är inte helt ovidkommande för mig. För hudfärg är inte helt ovidkommande i detta samhälle/denna värld. Han blir påmind varje dag om att han är svart, och hans erfarenhet i samhället är inte lik min som vit. Därför funderar jag rätt ofta på det faktum att vi har olika hudfärger. Och jag undrar ofta över hur vårt eventuella barn kommer att hantera att vara "mixed race" eftersom det verkar vara förvirrande för många som är det.

Om vi skaffar barn kommer vi dock att se till, precis som ni, att barnet får lika mycket erfarenhet från hans kultur (släkt osv). Det är otroligt viktigt.

• Cdot

Systerduktig,
    "Till exempel har jag skämts över min vita hudfärg nästan hela mitt liv, men inte nu längre."

Så du skämdes alltså över din hudfärg när du först träffade din (ex)man?

• Cdot

Ja Maxaan, ALLA gambianer är likadana.

Precis som alla svenska män.

• Cdot

Till er som är bittra och spyr galla över era gambianska eller afrikanska män...ni kanske borde lärt känna dem ordentligt innan ni bestämde att ta det väldigt stora steget att bli gravida med dem. Jag bodde tillsammans med en gambiansk kvinna i över ett år, och har träffat en hel del gambianska män (inte under romantiska eller sexuella omständigheter) och en del har varit underbara och andra inte. Precis som svenskar. Men en sak jag lärde mig fort är att vi har helt olika kulturer (surprise!!!) Det verkar som att vissa tror att det är en piece of cake att vara tillsammans med en person från en helt annan kultur, och dessutom skaffa barn. Det är det inte. Welcome to the real world.

Svenska kvinnor som gnäller för att deras förhållande med afrikanska män inte funkar som dom tänkt sig och sedan dessutom drar en hel nationalitet över en kant gör mig illamående. Att man sedan dessutom har ett barn som är "halv gambian" gör det hela ännu mer sorligt.

• Cdot

Och jag kan ju tillägga..Jag har svårt att tro att jag någonsin skulle bli tillsammans med en Gambian tex, inte för att det inte finns bra gambianska män men pga att deras kultur är inte attraktiv för mig och min personlighet. Precis som att jag har svårt att se mig själv bli tillsammans med en finsk man.

Om man inte var smart nog att ta reda på innebörden av kulturskillnader innan man skyndade sig att skaffa barn med någon får man skylla sig själv. Synd bara att det finns barn med i bilden.

• Cdot

Gutegirl
    "Jag tror att det handlar ganska mycket om uppehållstillståndet, faktiskt och tyvärr. De har ju inte flytt från krig och katastrofer, utan de vill ha ett bättre liv och kunna hjälpa sig själva och sin familj i hemlandet. Har man barn här ska det mycket till för att utvisas."

Ja, och det funkar med lättlurade svenska kvinnor som dessutom älskar tanken på att få söta mulattbarn. Rykten sprider sig fort.

• Cdot

Systerduktig, jag var väldigt naiv som 19-20 åring också så jag är glad att jag åtminstone tyckte att jag var alldeles för ung för barn. Jag umgicks mest med idiot killar och gick på en massa nitar.

men lärde mig också en hel del...

Trots alla mina negaiva erfarenheter av vissa nationaliter så vägrar jag att börja dra alla över en kam. Gör jag det så är det jag som förlorat.

• Cdot

"Bara för att ni har valt en man som bedrar er och röker hasch så betyder väl inte det att de flesta västafrikaner gör det?

Man brukar ju säga att det A säger om B säger mer om A än om B, så vad säger det om er att ni har valt en sådan man som far till era barn?

Jag har full förståelse för att man går på nitar i relationer ibland - har själv extremt dåliga erfarenheter i bagaget, men det viktigaste är att rannsaka sig själv och varför man har gjort sig tillgänglig för någon som utnyttjar en och behandlar en illa."

Cosign!!

• Cdot

Michiagnes, Jag skulle ALDRIG säga att det jag sa gäller alla som skaffat barn med afrikanska män. Du behöver inte alls ta åt dig. Det jag sa var inspirerat av vad några tjejer i denna tråd sa.

Jag pratade om de kvinnor som gnäller över sin situation och inte tar på sig någon skuld själv. OCH de kvinnor som sedan buntar ihop afrikanska män eller tex gambianer i en bunt. Det är höjden av ignorans, och det är tragiskt att sådana kvinnor dessutom har barn vars ursprung finns bland det män dom drar över en kant.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2