Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

    värmepump eller gasolkamin??

    lilla EGO: "Ett ännu bättre alternativ för oss är luftvattenpump. Då värms inte bara huset upp utan även vattnet men den pumpen (maskinen) är mycket dyrare."
    Litet förtydligande bara: luftvatten-värmepump är avsedd att kopplas in på ett vattenburet värmesytem (element med vatten som pumpas runt). Och är ett riktigt bra alternativ om man har ett hus som är beläget söderut och är hyggligt välisolerat, värmer även tappvattnet.

    Gasolkamin låter dyrt att ha i drift... Och är väl fossilt bränsle också - eller är jag ute och cyklar? Och så måste man fylla på den...

    Luftvärmepump funkar utmärkt om man har en öppen planlösning och accepterar lite sus och drag inomhus, samt har grannar som står ut med det eventuella ytterligare bullret som kommer från utomhus delen.
    Tänk dock på att har ni väldigt kallt (läs bor norrut) på vintrarna så var medveten om att verkningsgraden minskar (dvs hur lönsamt det är) ju kallare det är ute. Vid -15--18 så stänger man av den.
    Kontakta gärna din energirådgivare!
    Andra grejer man kan se övet är att se till isoleringen (ofta så är tak, bjälklaget väldigt dåligt isolerat och man kan lätt förbättra värmeekonomin genom att tilläggisolera där...

    Annan Kamin (pellets/ved)- är det inget alternativ?

  • SVejsan

    MiReDe,
    Billigast i längden är ved/pellets...
    Och har man tomten och orken så är jordvärme att föredra före Bergvärme. Då det är billigare att plöja ner slang än borra för den. Men i ett så pass litet hus så kan det fungera bra med luft-vatten-värmepump som tar värmen från luften och trycker ner i det vaqttenburna systemet (dock kostar det väl ca 80000) och går bara ner till ca -20C. Men hur ofta är det svinkallt...

    Men huset hade väl el-element? Och inte vattenburen värme med elpanna?

  • SVejsan

    Att fixa en luftvärmepump själv är tveksamt, visserligen finns det gör det själv-kit med system som är förfyllda med kylmedia (som det kallas). Dock måste du ha en elektriker som kopplar in det. Men det diskuteras om det är OK...
    I de flesta fall så fyller man på med detta kylmedia efter installationen, och då skall installationen och påfyllningen vara utförd av en certifierad installatör med kyltekniker utbildning/certifikat)

  • SVejsan

    MiReDe:
    Nej, jag är inte VVS-montör. Jag är villagare som för två år sedan bytte till bergvärme som jag är nöjd med , men det var absolut inte billigast , men det var bekvämast och det är en bra besparing i mitt hus.
    När jag skulle byta så tittade jag nogrannt igenom alla alternativ (hängde på www.byggahus.se (forumet och på www.varempumpsforum.com för att riktigt sätta mig in).

    Att rekommendera bergvärme rakt av tyckte jag inte jag kunde då det finns många alternativ. Och absolut inte på ett sådant litet hus! Och utan att veta markförhållanden...
    Att dra in vattenburet kan kosta ca 100 000-200 000 och det är inte försvarbart. Då står man ut att betala el under några veckor på vintern...
    Apropå Jordvärme det är samma sorts Värmepump som vid bergvärme men du plöjer ner slang till en mycket billigare kostnad än att borra... kapar väl ca 30000-50000 på kostnaden beroend var i landet du bor och hur långt du behöver borra.
    Installationskostnaden före bergvärme och jordvärme är mer försvarbart om man bor i ett större hus (och skall bo där till avskrivningen är gjord)...

    Energirådgivaren är perfekt atrt prata med i sådana här fall.

    Jag skulle undvika prata med en VVS-installatör innan jag bestämt mig ( de vill ju ha så hög förtjänst som möjligt och är påverkade av det)

    Energirådgivaren är opartisk.

  • SVejsan

    Sofi 79,
    Ja, fjärrvärme är oftast billigare. Men det finns en nackdel - de är i monopolställning! Vílket i vissa områden har visat sig på räkningen från värmeverket! Så i vissa delar så äts "vinsten upp". Ofta så måste du koppla bort ev alternativa energi källor (från ditt värmesystem) också för att de skall ansluta fjärrvärmen.
    Alla värmepumpar slits ju, men efter 20 år (ca) så är det bara pumpen du behöver byta inte gräva nytt hål eller lägg ny slang...

  • SVejsan

    Info från statens energimyndighet:
    www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/PageGenerator01&MenuSelect=D2BDE6DBEFFBCEBAC1256DAB0051ADD8&FuncArtSelect=8B1BE7EC03DFF799C12571A0003EE68A&FuncParm1=1&FuncParm2=1

    Men sedan jag sett här korrigerar jag mig: fjärrvärmen verkar komma på andra/tredjeplats nu... Men beror väl om man sitter i Ume eller i göteborg?

Svar på tråden värmepump eller gasolkamin??