• Makaron

Hushålls el i villa?

Efter mycket letande har vi ÄNTLIGEN funnit vårt drömhus. Uppvärmningen i huset sker med ved, alltså borde det väl bara vara hushållselen som ska betalas till elbolaget. Jag har nu fått siffror på att ägarna till huset förbrukat ca 12300 kWh/år. Jag tycker det låter mycket. Hustet är ett enplanshus på 120 kvm. Det jag undrar är väl egentligen hur mycket ni betalar i el varje månad, och vad er förbrukning är? Någon annan som bara använder sig av ved för att värma upp huset?

Jag kollade runt lite på Internet och där hittade jag siffror som sa att ca 5000 kWh är normalt för en villa som inte har elvärme. Men jag kanske är helt ute och cyklar.

• Svar på tråden Hushålls el i villa?
  • MajaLarsson

vi bor på 125 kvadrat å har el värme men använde rinte elementen så mycket... på vintern kommer vi upp i ca 1400:- per månad, men då har vi flera element på 15-20 grader...

men förutom hushållsel så betalar man ju för varmvatten, uppvärmningen alltså... å varmvattenberedaren kan dra rätt mycket beroende på hur gammal den e... vår är från 60talet!

blev du nåt klokare?

• Miss Lau

Det låter ganska mycket, är du säker på att de inte värmer med el också?

Vi har ett hörnradhus på 102 kvm och vi gör av med ca 16.000 kwh/år, men då har vi direktverkande el som enda värmekälla.

• Makaron

Sessan 85.

Huset är från 1990 så varmvattenberedaren är inte äldre än så. Jag trodde att varmvattnet värmdes upp med hjälp av eldningen, inte el.

Valmar

Jag är inte helt säker på att dem inte värmer med el. Vi bor just nu i en BR på 62 kvm och använder ca 11000 kwh/år, bara direktverkande el. Så det låter ju lite mycket med 12300 kwh/år för ett vedeldat hus.

• Aquilon

Vår hushållsel är ca 6000 kWh per år. 12300 låter onekligen mycket, om det inte handlar om en familj med tre långduschande tonåringar

• Makaron

Aquilon

Tror familjen består av två vuxna och två flickor i tonåren. Men såååå mycket el kan dem väl inte duscha för? :)

• Alise

Vi bor två vuxna å en bäbis i ett hus på drygt 200kvm. Gör av med cirka 12000kwh per år, så jag tycker inte det låter konstigt. Å då har vi ingen varmvattenberedare som drar ström heller.

• MajaLarsson

i vissa fall är det så att man eldar för varmvatten... vår granne har så tex (svärfar)

men d allra vanligaste e varmvattenberedare, ä rätt säker på d iaf!

annars blir d bökigt att duscha, diska osv, behövs lite planerande eftersom man eldar ju inte jämt, men behöver ofta varmvatten!

till er som kan om el!låter 1400:- per månad mycket vintertid?? fast vi har ju elvärme men eldar en hel del... men gammal varmvattenberedare å gamla vitvaror osv...

• MajaLarsson

alise: fast ts hus va mycket mindre ju...

• JohannaAxelsson

Ja men då ska ni höra här.

Bor i ett hus på 90kvm  och vi är beräknade att göra åt med 24 000kWh/år!!!

Vi har direktEl och enbart uppvärmning på det sättet och det SUGER!!!
    Vårt hus är ifrån slutet av 80-talet!

~Sopa rent under din egen matta innan du sopar hos någon annan~
  • menu

vi bor på 120 kvm enplanshus byggt 2001, alla elsnålaste dyraste vitvaror osv. är 2 vuxna + en 6 åring.
    ang duschning å sådant så skall tilläggas att ena av oss vuxna finna hemma bara halva året pgav jobb.
    vi värmer med flees, pellets, olja.. å hushållselen är på ca 9000 kWh. om man ser på förra året. förvisso står datan på dygnet runt å lampan i toan lyser oxå dygnet runt...

• menu

sessan85, varmvattenberedare är väll ingen som sätter in i någorlunda nya hus mer, tar ju fasiken plats i onödan!

• MajaLarsson

menu: aha, hade inte en susning om d! så e d när man bor på landet kanske!

hur får man varmt vatten då då?? om man bara eldar med ved i pannan å det ska värma vattnet måste man ju planera en del - lr??
    *nyfiken*

• menu

nej jag menar inte så, men inte en stor varmvattenberedare utan en sån liten burk (typ handväska) bara var vattnet passerar å värms upp, så man har inget onödigt varmvatten som ligger å väntar å det tar inte många sekunder eller ja lite överdrivet tar ju några minuter förvisso, att få pannan varm om man eldar men typ 5 minuter kan man väll planera innan man duchar...

• MajaLarsson

menu: då e jag med!
    vi har visserligen en lite, d e bara 40 liter... e verkligen i behov av en större men vi hyr bara huse så d e inge vi köper direkt..

• menu

ok, ja denna lilla sak är superbra, man har aldrig för lite varmvatten, hela familjen kan tvätta sig efter varandra å sedan hundarna oxå.. samtidigt som en diskar osv

• Dofilus

Vi har 90kvm boyta + 90kvm källare och bytte nyss till fjärrvärme och beräknar att göra av med ungefär 7500kWh/år i hushållsel.

• abnocto

Vi har 135 kvm två planshus och 85kvm källare (delvis kall) och vi beräknar att göra av med ca 5000 kW i hushållsel.
    Vi har fjärrvärme till uppvärmning och ingen egen varmvattenberedare så det antar jag att man får "gratis" då vi duschade i somras men fjärrvärmen var noll. Vi har funderat mycket över det där med varmvatten men man betalar ju bara för vatten, oavsett vilken temperatur det har.

• MajaLarsson

men en varmvattenberedare går väl på vanlig el?? våran har iaf en kontakt in i väggen..

man betalar för vatten men måste oxå betala för uppvärmningen av det...det går in på er vanliga elräkning! så funkar det hos oss iaf!

• MajaLarsson

oj, läste fel!! tyckte d stod att ni HAR egen beredare, sorry!

• MiaMaa

hej

så här är det..dom flesta ved eldade villorna har akumulator tankar som man värmer upp varmvattnet i. men även dom går att sätta på elpatronen i så det värms´upp med él. och det blir svindyrt.

hoppas ni fick nått vettigt svar.

Svar på tråden Hushålls el i villa?