• lisa f

    Barn som är sydamerikansk/svensk

    Hej
    min dotters pappa är från sydamerika och jag är från sverige
    undrar bara om det finns fler härinne som har barn med någon från sydamerika..
    skulle vara kul att prata med er isåfall
    kram lisa

  • Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk
  • Miani

    Hej Lisa F!
    Tamales är en deg av grovt majsmjöl som smetas ut i torkade majsblad och fylls med kött eller kyckling, vitlök, chili m m och ångkokas. VRÅLGOTT, men väldigt pyssligt att göra och tar halva dan minst...så det äts oftast till högtider och så. I min mans släkt samlas alla kvinnor innan jul och gör det tillsammans - mysigt!
    San cocho - vad är det?
    Min mamma kommer hit i helgen, det blir kul! Vad ska ni göra? Ha det bra!
    Kram från Maria

  • lisa f

    hej hej
    åh det låter gott
    kanske kan jag få recept på det?
    san cocho är soppa med grönsaker och så platano och yucca
    man kan göra med kyckling fisk eller kött
    det beror på vilken del av colombia man är ifrån
    där min sambo och hnas mama är ifrån så gör dom mest med kyckling
    och till det så har man koriander och ris..
    det är min favoritmat
    ok låter mysigt att ha mamma på besök
    vi ska nog mest ta det lugnt i helgen kanske hitta på nåt om det är bättre väder
    kram lisa

  • Miani

    Lisa F: har lagt in recept på tamales i din gästbok! San cocho låter verkligen supergott, påminner nog lite om pozole, en mexikansk soppa med kött, hominymajs, vitkål och kryddor som också äts med ris, koriander och lime. Gud, vad jag blev hungrig... Kan jag få det receptet? :)

  • lisa f

    hej miani
    ja man blir hungrig när man tänker på sån god mat hihi
    jag skriver receptet i din gästbok
    kram

  • Flickmamma 75

    Jag har 3 döttrar med en man från Ecuador,
    väntar nummer 4 också.
    Dom 2 äldsta pratar flytande spanska eftersom dem levde med
    sin pappa framtills dem var 8 resp. 9 år.
    Sen gick vi skiljda vägar, han och jag.
    3:an kan bara ytterst lite spanska tack vare att tjejernas styvpappa var sydamerikan även han och vi gjorde ett försök att printa in lite spanska i lillans huvud.
    Vi bor dock inte heller ihop nu längre.. (Rörigt?)

  • Flickmamma 75

    Supersöta barn ni har allihopa, och kul att flera kommer lära sina barn spanska.

    Svenska & sydamerikanska mixar verkar bli bra, haha.
    Mina tjejer vart dock inte mörka någon av dem, lite lustigt..
    Ska bli spännande att se om 4:an får sydamerikanskt utseende.
    Inte för att det spelar någon roll egentligen.

  • BabyFly

    Jag är från Sverige o min fästman är från El Salvador (Centralamerika, gills det?)
    o vi har en son på 6 mån.

  • boklus

    Vi är båda från sverige men har bott i argentina. när vi flyttade tillbaka till Sverige var vår då 1½ åriga son tvåspråkig vilket gjorde att han pratade mindre än andra barn i hans egen ålder. nu har han dock återhämtat det, tyvärr försvinner spanskan väldigt fort. Vi tror han förstår när andra pratar spanska med honom men han svara på svenska och när jag och hans pappa försöker prata spanska med honom får vi en utskällning (typ: nnnej mamma inte "mariposa"! "färil"). Jag avundas alla er som har ett mer naturligt sätt att hålla språket, vi läser böcker och tittar på DVD och pratar en del spanska men det märks att det inte räcker! Kanske kan min son få leka med era barn?

  • Björnes Magasin

    Jag är svensk-turk-finsk..min man är från Peru...vi har två söta multikulti-barn. Gott och Blandat!!/Sara

  • Maliinsj

    jag är svensk o min fästman från Peru o tillsammans har vi 2 små godingarSkrattande
    en född april 05 o en september 06

Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk