• digamond

    Pappaledighet i Portugal

    Så nu har jag äntligen forskat lite i hur pappan har det här i portugal med/om det finns en ledighet alls.
    Med tanke på att det var inte länge sedan det var Mannen jobbar kvinnan står i köket här.
    Men det är lite annat än i från sverige som jag har fattat det.

    Kvinnan har enligt lag 5 månader betalt (mammaledighet) Vilket jag tycker är på tok för lite!
    Mannen har 20 dagar. 5 först frånden dagen barnet föds och 5 dagar fram. Sedan kan man börja ta ut de andra 15 dagarna efter 1 månad (tror jag det var).

    Inte mycket detta faktisk. Spec inte för oss som är svenskar och kanske då inte har en familj eller liknande som är nära.
    Förstår dom här nere som är mycket för familjen osv.. som har "mormor/farmor" syskon osv osv som kan ta hand om barnet när mamma och pappadagarna har tagit slut så det återgår till jobbet.

    mamman har dock rätt till 1 månad till obetalt om det behövs. Samt att mamma och pappan även då kan använda sina semesterdagar om så finns för detta :)
    Semester med lilla knytet .. kan ju inte bli bättre :)

    well ville bara informera om det är någon annan som kommer till Portugal i Framtiden och sakffar nått ..

Svar på tråden Pappaledighet i Portugal