Inlägg från: mamma69 |Visa alla inlägg
  • mamma69

Anhöriga till cancersjuka

Loppeloppan: ska din pappa verkligen behöva ha ont? jag har ju läst o hört att när man bara få palliativ vård då ska man få hur mycket smärtstillande , droger som helst! jag tycker inte att det är rätt att han ska behöva ha ont. Det blir nog så där bisarrt när man lever i ett sånt elände, vet ni hur länge det kan ta innan han får somna? Kramar....

Med mig är det ganska bra just nu, det är ju lika här! jag/vi lever med o i det här och ibland glömmer jag nästan bort hur sjuk Roger är, helst nu när han är så pigg, det känns nästan som innan han vart sjuk och då borde ju cellgifterna ha gjort sitt jobb tycker jag, annars skulle han väl inte vara så pigg o vanlig. Men oron finns där och jag hoppas det blir ett bra besked på tisdag.

• mamma69

En sak till , om det inte vore för att Roger är så smal , han har börjat gå upp i vikt nu 3-4 kilo så skulle jag inte kunna tänka mig att han är så sjuk.
    Fast jag vet ju att han är det, det blir så vrickat allting.

• mamma69

Usch nu börjar jag bli orolig för i morgon, jag hoppas det går bra av hela mitt hjärta...........

• mamma69

Loppeloppan: men vad ledsen jag blir för din skull, skönt att det gick så bra iallafall, du har rätt när du säger att man ska inte dö när man är 54 år. Det är klart att han alltid kommer att finnas med dig/er.

Hur gick det till? , du behöver inte svara om du inte vill! du skrev att han hade jobbigt med andningen , men sen att det lugnade ner sig, sov han innan han somnade in ?

MAssor med kramar ...............

• mamma69

Åhhh, det har hjälp med cellgifterna! modertumören i tjocktarmen syntes inte längre på röntgenbilderna ( ungefär som om han skulle ha blivit opererad)men det har han inte såklart, men cancern finns ju kvar i tarmen fast det inte syns. I levern har han ju flera tumörer och den största var förut 9 cm i omkrets fick vi veta och nu var den 7 cm och onkologen sa att det är jättebra resultat efter så kort tid med behandling. Vi tyckte det lät så stort med 9 cm , men hon sa att levern är ju ett så stort organ och då får dom ju såklart större utrymme att växa på. Hur som helst är alla värden jättebra och behandlingen tar ordentligt så det är bara plus nu. Vi vet ju att det är en lång , lång resa och att det kan vända och bli sämre, men det får vi försöka släppa tankarna på, vi får ta det då isåfall. Jag är sååå glad, så glad. I morgon ska han få sin behandling som vanligt (kanske lite starkare eftersom han gått upp i vikt). tjing tjong på er alla/ kramar...

• mamma69

Loppeloppan: hur är det idag? jag tänker på dig/kramar om hårt....

• mamma69

Det känns inte riktigt bra ändå, den största tumören i levern , det lät ju som den var så stor, jag tror att det känns lite jobbigt eftersom vi har ju inte vetat hur mycket el hur stora tumörerna var , men det går åt rätt håll och det är ju huvudsaken det tar väl lite tid att smälta bara. Läkarna har ju faktiskt vetat om hur det har sett ut ända från början och ändå vart positiva till diagnosen. Sen så vet vi ju inte vad som är stort i läkar ögon mm mm, uscha det lät bara så läskigt.

• mamma69

Loppeloppan: hur har du det? känns det tungt eller går det bra för dig?
    Du får en massa kramar av mig..............

• mamma69

LeWi: jag ser att du skrivit att din mamma är/var sjuk, hur då på för vis?

• mamma69

Hejsan alla , jag ville bara krama om er lite................

Herregud , jag har nästan glömt bort att min pappa är sjuk i cancer också, vi känner inte varandra så väl, han bor i lidköping o jag I Gävle, vi har bara haft kontakt dom senaste åren, men nu kan läkarna inte göra mer för min pappa, bara ta bort smärtan om jag förstått allt rätt, han har cancer i lungorna , skelettet och andra ställen och det börjas o kännas i hjärtat för han kommer ju att lämna oss, men när? läkarna har inte sagt nåt om det enligt han fru, just nu ligger han i skövde för att prova ut morfin doser mm, sen får han åka hem. Han är ju "pigg" än, men hur länge? nästa vecka ska dom kolla på ett hospice där i Lidköping som han om han får plats kan vara på när det blir sämre.
    JAg ringde honom idag, men gud va svårt det var att prata med honom, han verkar inte "tro" att det är så illa, eller så vill han inte prata om det med mig.JAg ska iallfall åka dit så fort jag kan så vi får träffas lite, innan han blir sämre.

Svar på tråden Anhöriga till cancersjuka