• Lilith74

Vad är jag allergisk mot!!??

För två veckor sedan åt jag en massa nötter och fick allergichock, extrem klåda på hela kroppen, värst i händerna, under fötterna, på benen. Har aldrig varit allergisk mot något förut.
    Jag gick till läkare då och fick antihystaminer (stavning?) och de hjälpte. Nu igår började det klia hysteriskt igen - jag har inte rört en nöt.
    Det jag åt igår innan det började klia är:
    Majssoppa (majs, spiskummin, lök, creme fraiche), sedan ett äpple, te med honung och sent på kvällen en slags chokladdryck med malt i. Jag tror inte att det är äpplet för jag åt äpple idag utan att det blev värre. Vad av de andra sakerna kan ge allergi? Majs?
    Till lunch igår åt jag pasta med pesto och jag vet att det är pinjenötter i pesto, men det var tio timmar mellan peston och klådan så jag ANTAR att de inte hänger ihop.
    Nån som "kan" allergier?
    Jag vore mycket tacksam för hjälp för detta är ett helsike.

• Svar på tråden Vad är jag allergisk mot!!??
  • Lycklig med Grodd

gör ett blodtest där de testar olika livsmedel. det var saa de kom fram till mina allergier. pricktest funkade inte paa mig.
    lycka till!

• Jezz

vad var det för nötter du åt?

Alla sätt är bra utom dom dåliga
  • Vem där

Det kan ju ta en stund från det man ätit något till klådan bryter ut, ungefär som ett sista droppen i ett vattenglas som gör att det rinner över.

Kolla vad chokladdrycken hade för innehåll, det står inte spår av nötter eller något sånt?

Svep in dina ord i ett krispigt lager av choklad, du kommer att få äta upp dem senare.
  • Lyxmorsan

choklad kan innehålla spår av nötter, beror på var den framställs.
    Sedan finns det ånga korsallergier med nötter också. Bäst är att du gör RAST eller pricktest för att veta exakt.
    Själv blev jag allergisk för nötter för ca 4 år sedan, har dock alltid hafr många allergier. De kan komma och gå så även om man testar sig kan man inte vara HELT säkert.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • moneehkah

Hej!
    Min man tål inte nötter och får liknande klåda om han äter kärnfrukter som tex äpple.
    Hoppas det löser sig!

• Lilith74

Tack för era svar.
    De nötter jag åt var pekannötter, paranötter samt kokosnöt. Här där jag bor äter man nötter på Halloween.
    Då får jag försöka få dem att göra ett pricktest alltså?

• Jezz

hmm.. paranötter är en ganska stark nöt som man kan reagera mot även om man inte r allergisk och ivilket fal som hellst så är det förmodligen den du reageat på.
    Det som det oktast finns spår av i choklad är hasselnötter och det är iof oxå en ganska stark nöt.

Ett allergitesk kan du ringa och be om att få boka tid för.

Lycka till!

• Lycklig med Grodd

Pricktest är INTE säkert. Gör ett blodtest istället.

• Lyxmorsan

kokos är ingen nöt, den heter bara så.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • elims

Jag är iallafall allergisk mot nötter och färska äpplen (och pollen) - det ska tydligen finnas ett samband mellan dem allihopa!

Gå och gör ett allergitest så slipper du oroa dig i framtiden!

• Lilith74

Jag ÄLSKAR äpplen!!! Jag kan inte leva utan äpplen, på allvar. Nötter är skitsamma, de kan jag avstå ifrån men aldrig äpplen. Jag äter 2-4 om dagen. Kan man bli fri från allergin?

• Lilith74

tack för alla svar + länkar. Jag vet ingenting om allergi, har aldrig intresserat mig eftersom jag aldrig haft någon. Har tom. tyckt att allergiker är gnöliga!! Nu får jag straffet.

• Jezz

Det beror ju på vilka nötter du reagerar på, det kan ju vara så att du int är allergisk mor äpplen.
    Allergier brukar inte försvinna men kan göra efetr ett par år. Själv har jag 'blivit' av med min jordgubbsallergi bland annat!

• elims

Nä det behöver ju inte betyda att du automatiskt är allergisk mot äpplen också, berättade bara hur det är i mitt fall och vad läkaren sa till mig. (Jag kan förresten äta tillagade äpplen, bara inte färska)

• madebyinferno

I choklad finns det ofta ofta soja och det kan ha varit något som fick "bägaren att rinna över" för dig, men det kan lika gärna ha varit äpplet!

Tycker absolut att du ska kolla upp med pricktest eller blodprov vad det kan vara...

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och bebis i magen med BF 3 juli 2007
  • Neko

Det kan också vara så att du bara känner av vissa allergier om du blivit allergisk mot något annat nyligen, eller beroende på hur du mår för tillfället. Ibland klarar man av mer och ibland mindre.

• MrsNelson

jag va allergisk mot nötter men det har försvunnit! Men jag tål inte mandlar eller kokos då kliar det! Äpplen har jag aldrig haft reaktioner mot, har varit allergisk mot lite allt möjligt till och från sen jag var liten! Som tur är får jag bara eksem som kliar och inte så att jag svullnar i halsen!

Svar på tråden Vad är jag allergisk mot!!??