• Tonlan

    Har ni pappor börjat ta ut er pappaledighet?

    Tänkte bara höra om fler än mig har börjat ta ut delar av sin pappaledighet? Jag och frugan har delat upp dagarna så vi har vissa dagar nu och så byter vi nästa år. Tycker det fungera bra men vissa gånger känns det som en frihet att få jobba när grabben är på dåligt humör. Har en barndomsvän och hans tjej som fick sitt 1:a barn rätt nyligen också där tjejen är hemma och han tänkte ta ut först nästa år. Kan säga som det ser ut nu så är jag glad att jag tog ut min ledighet nu och inte senare. Visst man kan inte göra så mkt med grabben men man får följa med när han växer i början och det betyder mkt för mig. Man får mkt mer kontakt med barnet istället för att jobba och komma hem när det är bara 2 tim kvar tills grabben ska gå och sova. Hur mkt tid får man då förutom på helgerna? inget tycker jag!

    Så vad tycker ni pappor?

  • Svar på tråden Har ni pappor börjat ta ut er pappaledighet?
  • Enzo Ferrari

    Hrm,

    Ja även om det är vårt första så skänkte jag så mycket det gick till min sambo, detta var vi rörande överrens om.

    Vissa kan då tycka att jag skänkt bort all min möjlighet till att vara med min son men samtidigt har jag ett sådant arbete att jag finns hemma 1-2dgr i veckan när jag kör lite kontor samt att jag har ett rätt så flexibelt jobb.

    Så i vårt fall var det en gemensam överrenskommelse.

    MEN skulle jag inte ha det arbete jag haft idag utan ett mer 9-17 och ingen möjlighet till att jobba hemma under veckan så hade jag tagit ut 2dgr i veckan under kanske ett års tid.

  • Tjompas

    hallå!!
    Ja du det är en bra fråga som nog blir ett hett forum.
    Vi gjorde som så att min sambo fivk alla mina dagar förrutom mina 60 dagar (obligatoriska). Men samtidigt har jag ett helt ok jobb som är flexibelt. Jag jobbar som butikschef och kan lägga tiderna lite som jag vill. Jobbar 7-16 vardagar och kanske 2-3 lördagar om året. Men samtidigt kan det bli som så att man är borta ett par dagar åt gången när man reser.

  • Micke64

    Jag tror ni har fixat det på bästa sätt där båda får vara med hela tiden. Hos oss tog tjejen ut det första 18 månaderna och nu tar jag ut 6. Vi gjorde så pga av att jag har projektanstälningar och hade just fått chans till ett meriterande jobb som jag inte kunde säga nej till när pärlan kom.

    Som sagts, jag tror det är bäst (för alla parter) om pappan och mamman delar på föräldraledigheten hela tiden.

  • Tonlan

    Vet ej om andra kör samma grej men den som jobbar tar hand om barnet när denne kommer hem. Så har den andra möjlighet att vila. Visst jag jobbar 7-16 och vissa dagar till kl18 men ibland känns det skönt att koppla bort lite av familjelivet för att sen komma hem med friska krafter och ta hand om grabben!

  • Jahapp

    Finns lika många lösningar som det finns familjer...... Just nu är frun hemma i ca 1 år. Sedan tar jag över i ca 1 år. Blir bäst eftersom jag inte kan dela mina veckor. Funkar helt enkelt inte utan måste antingen jobba mina 5 dagar eller inget alls.

  • Dopup

    Vi delar rätt av. Frun hemma heltid 8 mån, jag hemma heltid 8 månader, från 2 mån och jag avslutar med 2 mån. Just nu är jag i slutet av min 8 mån period, ska börja jobba strax före jul.

    Helt underbart mycket som hänt med lilltjejen på de här 7 månaderna! Fick en krypande tjej och har nu en springande, klättrande, förståande och temperamentsfull liten tjej.

    Som jag ser det så kan man nog lätt ångra i framtiden att man inte tagit ut så mycket "ledighet", men jag har MYCKET svårt att tänka mig att jag skulle ångra att jag vart hemma så mycket som jag vart.

Svar på tråden Har ni pappor börjat ta ut er pappaledighet?