Inlägg från: inte |Visa alla inlägg
  • inte

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Det är stor efterfrågan. Grejen är den att butikerna sorterar kläderna som "pojke" eller "flicka" i sina system. Om jag köper en röd body som ser helt neutral ut så skrivs det "Body Pojke" på kvittot, oavsett vilket kön jag köpte den till.

Hur ska butiken veta hur stor efterfrågan är när de gör så?

• inte

För övrigt finner jag det bara irriterande och jobbigt att behöva kolla på tre-fyra ställen i butiken efter byxor. Hade ett par röda fleecebyxor i en viss modell som jag hittat av misstag för någon hade glömt hänga tillbaka dem, och var inne och letade om det fanns flera eller andra färger någonstans. Tog 15 minuter att hitta.

De röda byxorna hade hängt på "flickavdelningen" och de bruna som jag senare hittade hängde på "pojkavdelningen". De såg exakt likadana ut, bara färgen skilde.

• inte

voda:
    Barn är ungefär lika stora, oavsett kön, upp till tioårsåldern typ. All uppdelning upp till dess är helt onödig.

• inte

Hur vet man vad kunderna vill ha egentligen? Väntar man på att kunderna går fram och säger "jag är så glad över de tajta klänningarna till spädbarn ni säljer" eller 'åh, jag älskar den här pastellblå tröjan med bilar på där det står "jag är en pojke".. jag vill att Alfred bara har såna kläder'.. eller utgår man ifrån vad som säljs? Hur vet man att en blå body med bilar köps till en pojke? Hur vet man att en mörkblå pyjamas med snöflingor köps till en pojke?

• inte

iseika:
    Fakta: Majoriteten av kunder brukar inte diskutera varorna med kassörskan. Jag har jobbat i en klädbutik (barnavdelningen, damavdelningen) och de få gånger kunderna sade något så var det "var kan jag hitta X?" eller "Har ni fler av Y i en annan storlek?"

Har jag sagt att det spelar mig någon roll åt vem de köper kläderna? Nej, det har jag inte. Jag undrar dock hur butiker kan försvara en uppdelning med "kunderna vill ha det så" om de inte vet till vilket kön sakerna köps.

• inte

iseika:
    Fakta: Många kunder säger "vi vill ha neutrala kläder" och mailar/har kampanjer och bemöts med "det finns ingen efterfrågan".

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?