• Betty Boop

    Hur gammalt ska ett föremål vara för att räknas som antikt?

    Ja, vad betyder ordet ANTIK egentligen? Jag ser det ordet användas fel ofta. Särskilt i annonser på Tradera och Blocket och det gör mig irriterad att folk beskriver saker de ska sälja på fel sätt. Hur uppfattar du det ordet?

    Det är inte en tolkningsfråga, utan det finns ett korrekt svar. Svaret står längst ner i min presentation.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammalt ska ett föremål vara för att räknas som antikt?
  • Danbala

    Hundra eller mer är det väl?
    *kollar presen*


    [...fnord...]
  • Dino78

    Mer än 100, ananrs är det "modernt". Antikt ska vara gammalt!


    DIF i själ och hjärta
  • uniMog

    ja det visste jag faktiskt. Och har stört mig jag också


    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Michaelas mamma

    jag går en utbildning inom försäkring och kan svaret

  • Sallisen

    Jag har haft förmånen att träffa Peder Lamm, antikexperten, via mitt arbete. Vi fick då ta med oss föremål hemifrån som han berättade om och värderade.

    Han sa att riktiga antikviteter är föremål som tillverkades för över 100 år sedan, innan massproduktionen kom igång i samband med industrialiseringen. Innan det var ju varje föremål tillverkat för hand i princip, varje exemplar unikt. I och med masstillverkningen så var det få exemplar som var unika eller speciellt värdefulla.


    ... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • glasbubblan

    Sallisen, menar han då alltså att så länge något är tillverkat på 1800 talet eller tidigare är det antikt. Men om ytterligare hundra år då? KAN inte en massproducerad sak inte vara antik? Betyder det att vi aldrig kommer läsa annonser om antika mobiltelefoner... ? Hmm, nu fick jag lite att fundera på.

  • Trossens mamma

    OJ då är grisen jag har hemma snart antik. Min farmor hade den å min pappa var 68 då han dog å jag ha haft grisen något år innan å hon va ju oxå ganska gammal då hon dog.... så när Lova är vuxen så är grisen aboslut antik
    svamlar på


    *Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
Svar på tråden Hur gammalt ska ett föremål vara för att räknas som antikt?