• Anonym (Ont)

    Canesten vagitorier, som "smular"?

    Häromdagen skulle jag ta min allra första svampvagitorie. Canesten var det. Jag lyckades få in vagitorien trots torrhet och smärta. Men så kröp den tillbaka till "öppningen" till på morgonen. Jag hade då ont och kunde känns den med fingret. Den satt på tvären alldeles vid "öppningen" som sagt.

    Jag ställde mig i duschen för att försöka få ut den. Den gick inte att trycka in igen eftersom jag var så svullen att fingret inte ens gick in.. Jag duschade sammanlagt 7ggr den dagen för att försöka få ut den.

    Jag fick skrapa loss bitar från den för att få ut den. Jag fick inte ut allt. Detta hände för 3dgr sedan. Har fortfarande lite ont men jag kan få in en bit av fingertoppen. Däremot så känner jag inte vagitorien. Jag får bara ut små "smulor".

    I trosorna kommer det ut bitar av vagitorien i smul-form (ska dom inet smälta där inne?) blandat med gula flytningar och ibland lite blod.

    Någon som varit med om liknande? Och ni som tagit vagitorierna utan problem, har det ändå kommit ut smulor av vagitorien då?

    Jag har ringt min gynekolog men hon är ledig till på måndag.

    Jag har oxå ringt till kvinnokliniken men eftersom det var stängt blev jag kopplad och dte blev mass astrul. Jag blev så illa bemött (tycker jag) så jag vill inte ringa dem igen.

    Jag ska ringa min gynekolog på måndag morgon igen. Men nu undrar jag. Är detta "normalt"?

    Att få ut smulor av vagitorien (jag tog endast EN eftersom den fastnade har jag inte vågat ta de resterande 2 vagitorierna).

    Och är det vanligt med blod i flytningarna? Det är inte mycket.

    Jag har skrivit detta väldigt kort, fråga om det är något ni vill veta, som jag missat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-10 00:39:30:
    Lägger in en förtydligande text

    Jag var till en gynekolog. Efter att hon undersökt mig skrev
    hon ut ett recept till mig med:

    3st dalacin vagitorier
    3st canesten vagitorier
    14st flagyl tabletter (att svälja 2ggr/dag)
    1 tub Ovesterin (tas varannan dag i 14 dgr sedan 2ggr/vecka)
    10 små tuber lactal (tas varannan dag)

    Eftersom jag fått en behandlingskur med allt detta så antar
    jag att jag ska använda det oxå.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-22 09:43:36:

    Ska kanske uppdatera..

    Jag ringde upp min gynekolog och fick rådet att fortsätta med de två resterande canesten vagitorierna. Nu har jag gjort det så nu är det bara smörjning kvar (Ovesterin och Lactal).

    Men än känner jag ingen förbättring. Det gör ont i underlivet. är torrt och irriterat.

  • Svar på tråden Canesten vagitorier, som "smular"?
  • Anonym (Ont)

    Anonym (jag med)

    Hi hi, jo men vaggisen kanske har något som får svampen
    att "äta upp" den. oxå dör svampen ut sedan. Som en mus
    äter råttgift typ..

    Nä, men det var nog mer som du skrev. Och att vagitorien
    inte biter på dem som inte har svamp.

    Men kan det vara skadligt att ta sån om man inte har svamp?

  • Anonym (jag med)

    Skadligt tror jag inte förrutom att du får känsligare slemhinnor ett tag helt i onödan Skadligt blir det nog först när man tar det så ofta att det tappar sin funktion.

  • getingmidja

    TS---> Visste du att det var svampinfektion du drabbats av?
    Har man aldrig haft det förut ska man inte ställa en egen diagnos, tror man det är svamp ska man bli undersökt av läkare eller liknande.

  • Anonym (Ont)

    getingmidja:

    Som jag skrivit ovan..

    Jag var till en gynekolog. Efter att hon undersökt mig skrev
    hon ut ett recept till mig med:

    3st dalacin vagitorier
    3st canesten vagitorier
    14st flagyl tabletter (att svälja 2ggr/dag)
    1 tub Ovesterin (tas varannan dag i 14 dgr sedan 2ggr/vecka)
    10 små tuber lactal (tas varannan dag)

    Eftersom jag fått en behandlingskur med allt detta så antar
    jag att jag ska använda det oxå. Jag skulle ha bahanldat mig
    till i januari 2oo7 men nu har jag ju brutit kuren. Ska ringa
    gynekologen igen på måndag då hon är tillbaka från ledigheten.

  • Anonym (canesten)

    Ja,det var ju att "förklara det enkelt"!!!
    Att canestentabletten liksom "äts upp" dvs "försvinner, då man HAR svamp........
    bara en teori-då jag själv haft svamp o canesten,o då har det ALDRIG blivit så där!
    EN gång trodde jag svamp var på intågande o tog en snabbt.....DÅ blev det så där! Så jag tror inte det var svamp den gången.......
    Ja,svampen "äter" nästan upp tabletten-den försvinner ju.Den smälter ner o då dör svampen.

  • Anonym (Ont)

    Anonym (canesten):

    Jag tyckte oxå att det var en ypperlig förklaring. du skrev.

    Men för de som inte riktigt hajjade vad som menades med det
    så stämmer ju oxå "Anonyms (jag med)" förklaring

    Dumma gynekolog som proppar på mig svamptabletter då jag inte
    ens har det. Omd et nu är så att jag inte har/haft det.

    Fasst jag är övertygad om att det var svampinfektion.

    Jag ska ringa gynekologen imorgonbitti så vi får se vad som
    händer och vad hon säger.

  • Anonym

    Jag får precis så där smuligt av canesten. Kan inte använda pevaryl pga överkänslighet men canesten går bra.

    Och ja, det blir smuligt av canesten när jag har svamp. Tror inte att det är något "svampmonster" som glömt att äta upp den, tror att den är precis så, den fungerar i alla fall mot svampen.

  • Anonym (Ont)

    Har det inte gjort ont då ni använt Canesten?
    Under sjävla behandlingstiden tänkte jag på.

    Jag hade problem med att få in vagitorien och
    kunde inte få in den 2:a kvällen där på.

    Jag skulle ringa gynekologen imorse men sjävlklart
    sov jag över

  • Anonym

    Jag fick nästan exakt samma kur som dig, bara med skillnaden att jag skulle ta canesten efter kuren med flagyl och dalacin iom att dessa kunde göra så att man fick svamp. Får man inte svamp så borde det ju inte finnas någon anledning att ta canesten efter? Utan börja direkt med ovesterin.

    Hoppas att du fått svar av din läkare nu. Det är ju ett tag sen...

  • Anonym (Ont)

    Anonym (sistskrivna)

    Ja, men till mig sa hon inget om att jag skulle ta canesten OM jag fick svamp.. Jag har pratat med henne nu såhär efteråt och på börjat min kur nu igen. Men det känns inte bättre ännu. Snarare sämre. Får se hur dte går framöver.

    Är det någon här som har använt OVESTERIN?

    Jag får så ont då jag för in de där "röret" som man fyller med salvan. Jag har smärta i magen känner jag. OCh då jag för in det där "röret" så är det precis som att "ta på smärtan". Är det fler som känt så? Ska det vara normalt eller är det något fel på mig kanske? Tänkte ju eftersom jag har smärta i magen allmänt. På just det där stället. Typ livmodern eller vad det nu kan tänkas vara. Jag har ingen större koll på vad som finns där inne

Svar på tråden Canesten vagitorier, som "smular"?