• kozzan
    Äldre 10 Dec 20:14
    3309 visningar
    80 svar
    80
    3309

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    LillaLulla. Buffning funkade de första 4månaderna men nu är det tvärkört med det...

    LittleSunshine: Jag har inget emot sömnmetoder i sig.

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 20:17
    #30

    Mylla: tack för ditt tips. ska läsa ienom sidorna imorgon. Skummade mest igenom nu och det mesta gör vi redan men jag ska försöka att släcka belysningen i rummen runtikring ifall att det lyser in lite gran. Hon brukar ju vilja snutta på natten oxå men jagvet inte om det är pga törst el hunger eller bara själva snuttandet. Ska ställa en flaska vatten i rummet oxå som jag kan ge henne. Brukar inte ge henne mat annat än tutten precis innan hon sover men man kanske ska prova...

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 20:19
    #33

    Mylla: jag brukar försöka med att lugna henne i sängen men det slutar oftast med att jag tar upp henne och lägger henne i vår säng för att jag själv är så slut och min man jobbar natt så jag har hela lasset själv. ibland somnar hon om en stund m tutten men så fort hon tappar den vaknar hon som en blixt och ska leka. hon skriker inte så mkt utan leker och bankar mer...

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 20:21
    #36

    LillaLulla: hon avskyr att bli buffad då vänder hon sig och ställer sig upp direkt, lägger man ner henne igen och buffar igen så är det krig sen...

    Mylla: Jag kn inte låta hnne skrika. on skriker ju av en anledning och tar jag inte upp henne blir hon ju mer ledsen...

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 20:23
    #37

    pillan: nä dt har jag inte provat. har ju lavendelschampoo som ska va lugnande men et använder vi inte varje kväll. vart köper man sån olja.

    rod: hon kan ju inte ha tutten i mun hela natten...

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 09:34
    #47

    aster: som jag skrev tidigare så har problemet varit i 3mån. det här är inte bara en 9mån fas utan ett större problem än så. Hon har sovit max 6 timmar per dygn de senaste tre månaderna och läkaren vill ge henne theralen för att avbryta mönstret.
    de flesta naturläkemedel ionnehåller endast naturliga ämnen som i rimliga doser inte är skadliga på kroppen. Theralaen innehåller massa kemikalier som hämmar utveckling osv därför tycker jag att naturläkemedel verkar snällare för kroppen och det är dessutom inte beroendeframkallande som Theralen som är en form av psykmedicin för vuxna som får raseriutbrott.

    JoE: enl läkaren så är theralen lösningen i vårt fall men jag tvivlar på det, då skapar man bare ett till problem, att bli av med beroendet sen.

    Man ska absolut vara försiktig med all form av läkemedel både på sig själv och framförallt på små barn men ibland kan man även som liten behöva lite hjälp på traven och då är väl naturliga ämnen och örter mkt bättre än dessa kemikalier? det tycker jag iaf, därför väljer jag att prova det innan theralen.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 09:38
    #48

    Mylla: jag provade att inte at upp henne inatt när hon skrek och det blev bara värre så tillslut klara jag inte av att låta henne vara. men det kan nog vara som du sa att hon då tror att det är okej att inte sova för så fort hon kommer upp ska hpn leka sen.
    vad kan man ge henne att äta sent på kvällen för att hon ska hålla sig mätt hela natten? hon har mjölkallergi och jag vill inte ha flaskbarn...

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 10:20
    #51

    listo: jag vill inte skapa en ovana. att hon sen inte kan somna utan flaskan.
    det finns mjölkfri gröt och välling att köpa på apoteket annars. kan tänka mig att ge henne välling på flaska nån gång ibland men inte varje dag.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 10:21
    #52

    littlesunshine: hon avskyr gröt om det inte är banan i...

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 11:04
    #56

    listo: jo det kan man ju göra men jag tror att om de får välling varje kväll så blir det svårt att vänja av dem sen när de blir lite större. får prata med min mna om det och se. man kna ju ge välling i soffan ochg sen sova.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 11:05
    #57

    knäppisen: jo det är klart det är men jag vill undvika att skapa nya problem

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 19:36
    #61

    kornblume:det kan ju va värt att prova... ska köpa lavendelolja och prova i första hand så får vi se vad jag tar til härnäst.

    veera: det kan ju inte va skadligt på något sätt. hon använder inte kudden men man kan nog läga under madrassen...

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 20:43
    #65

    tonx: största anledning till varför vi inte vill köra m välling varje kväll är fär att hon inte ska bli beroende av en flaaska välling innan hon somnar sen är hon till 99%säkerhet mjölkallergiker därför har vi inte velat mixtra med det förns utredningen är klar.

    aster: det r nog som du skriver, att de andas in det och blir dåsiga av det...

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 21:03
    #67

    Tonx: är välling verkligen så nyttigt, varför används det inte i fler länder iså fall? hon har fått smaka välling en gång och då bara spotta hon och som jag skrev, hon kan visst få välling om hon vill ha det och om det finns mjölkfri men inte varje kväll.

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 20:38
    #71

    tonx: det är säkert konstigt för vissa på samma sätt som jag tycker det är konstigt att man vill göra sina barn beroende av något som endast anses bra för barn i sverige. vore det så bra så skulle fler länder använda sig av det. jag tror absolut inte det är dåligt att ge välling men i måttliga mängder. massa konserveringsmedel är nog inte bra i längden.

    aster: jag vill inte skapa ett beroende, det är inte själva vällingen i sig jag är emot utan just att hon ska vara beroende av att dricka en viss sak innan hon sover. jag kan mkt väl tänka mig att ge välling vissa kvällar och kanske nåt annat de andra, typ gröt eller nån hemmagjord fruktsoppa el likn.

    sumo: vi brukar försäka hålla oss till en sak per dag, tex Öf eller ute och leka. Hon leker en hel del inne, hon ka inte va still många sekunder. Frukt får hon en efter lunch och det har hänt att hon fått senare på kvällen oxå. Ska tänka på att inte ge frukt efter middan utan innan under dan istället, det kanske ska hjälpa.

    Nu ska vo ta vårt första lavendelbad och se om det ger resultat. Återkommer om det...

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 21:15
    #72

    oljan verka funka idag iaf. hon verka somna på stört...

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 21:58
    #75

    LillaLulla: kopiert från innehållsförteckning på sempers välling:
    Skummjölkspulver, havremjöl, avsaltat vasslepulver, veg. olja (palm, raps, solros), maltodextrin, vetestärkelse, siktat havremjöl, mineralämnen (kalcium, järn, zink), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).
    mig veterligen så är inte alla dessa ingredienser naturliga produkter, syrorna tex är inte det.
    i sydeuropa används inte välling, de är ju lika i utveckingen som sverige och de klarar sig.

    aster: att hon ska va mätt innan hon lägger isg är jag inte emot. jag är emot att hon ska dricka just välling varje kväll så det sen till slut blir så att hon inte kan sova om hon inte får just den där vällingen. som jag skrev tidigare kan hon få välling några dar i veckan och andra dar något annat på flaska eller på tallrik. tror att välling kan va bra att ge ibland men inte varje kväll. fasta rutiner är a och o med små barn, det vet jag med men rutinen behöver inte just vara ett bad, en flaska välling och sen sova utan man kan ha bad, något att äta/dricka sen sova. förstår du vad jag menar?

  • kozzan
    Äldre 13 Dec 13:51
    #80

    LillaLulla: så kan det vara.

    var hos läkaren idag ang laktosintolerans och fick det bekräftat. har fått recept på en låglaktosvälling. Den läkaren sa att välling är något helt onödigt egentligen men att det kan vara en bra utfyllnad till kvällstid för barn som sover dåligt och ett bra komplement för kalk när man inte kan dricka vanlig mjölk. När hon sen blitt så stor att hon kan dricka havremjölk vilket han tyckte man kunde börja med vid 18mån tyckte han vi skulle sluta med välling eftersom den då inte längre fyller nån funktion i vårt fall.

Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?