• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:17:29 följande:
    Visst får staten in pengar på verksamheten när det gäller alkohol och mediciner, men de marknadsför sig inte för att folk ska köpa mer sprit. Det skulle ett privat företag garanterat göra. Där ligger skillnaden.
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:18:17 följande:
    merle nej och det behövs väl knappats marknadsföras något mer. eller?tycker folk dricker till räkligt mycket redan.
    Mer försäljning för ett privat företag=mer inkomst för företaget=mer skatt till staten
    Kossan af Svammel
  • Vanilj

Merle- Ja och hellre lägger jag det på en företagare!! Var tar alla skattepengar vägen då?

• ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:18:39 följande:
    Och så jobbigt är det inte att gå till systemet.. Någon tjänar alltid pengar på en när man konsumerar, varför bli argare för att det är staten?
    Därför att då kan ju inte jag eller någon annan tjäna pengar på samma sak, trots att det är en mångmiljonindustri som skulle kunna göra mig rik.
    Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

vanilj är du så blind att du inte ser det?
    skattepengarna finns ju överallt!!!
    i våra skolor. på sjukhusen. ja överallt. tror du att allt det sköter sig själva?
    jag betalar hellre pengar till staten än till en rik snorunge som sitter på ett företag han bara leker med.

• Merle

Skattefördelningen är en annan fråga, och den kan man önska mer av. Men jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vilja att ett spekulativt företag ska stå för spritförsäljningen och håva in alla pengar bara för att man inte gillar staten.

• Marvinna

Jag tycker att både apoteket och systembolaget är bra.
    Skönt att slippa springa runt på flera ställen för att få ihop det man skall ha i sprit och medicinväg....för ni tror väl inte att utbudet kommer att vara lika stort i en vanlig mataffär som det är på systemet och apoteket?

• Vanilj

merle- Jag handlar inte på systemet så ofta, tror jag har varit där max fem gånger i mitt liv om inte mindre. Så det är inte det att jag tycker det är jobbigt att gå ditt, har alltid handlat på färja eller danmark eller något annat land.

• Merle

Sen är insikten betydligt bättre i statens verksamhet än i företag dessutom.

• ming
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:23:24 följande:
    Jag tycker att både apoteket och systembolaget är bra. Skönt att slippa springa runt på flera ställen för att få ihop det man skall ha i sprit och medicinväg....för ni tror väl inte att utbudet kommer att vara lika stort i en vanlig mataffär som det är på systemet och apoteket?
    Varför inte? Har du varit i USA nån gång?
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!