• Mrs Smith

Vem var tomte när ni var små?

Hej alla som väntar på julen!

Jag undrar om ni skulle vilja dela med er, era berättelser om vem som var tomte i er familj, när han/hon kom, ja proceduren runt det hela. Tänkte att det kunde vara lite mysigt så här i startgropen...

Vår (brorsans och min) tomte hade en stor grå päls, vitt skägg, röd luva, en stor säck på ryggen och en fackla i handen. Vi stod och tittade efter honom i vardagsrumsfönstret när han kom längs vägen. Givetvis efter Kalle. Oj vad otroligt pirrigt det var, när man såg faklan långt borta på vägen ja då kunde man knappt få fram ett ljud, vilken spänning!

Han brukade ringa på och fråga om det fanns några snälla barn och vi såg ju direkt att det var Torbjörn, en av min pappas anställda som både jag och min bror tyckte väldigt mycket om när vi var små. Allt var så mysigt...

GOD JUL!!! på er alla!

• Svar på tråden Vem var tomte när ni var små?
  • Flyssel

Min morbror var alltid jultomte och är det fortfarande nästan 30 år senare! Jag tror till och med att det är samma tomtemask han har, och den är INTE snygg!
    Han blir alltid avslöjad av sin hund som springer fram och gnäller av lycka för att husse är tillbaka!

• Mirakel händer

Vi hade aldrig tomte när vi var små... har ingen bra erfarenhet av julen från min barndom. Det var alltid fylla och bråk. Men vi har det nu i våran lilla familj.

• Mrs Smith

Haha, det är alltid roligt med traditoner! Skulle inte vara det samma utan hunden som upptäcker husse, eller hur?

fler..?

• Grisling

Vi firade oftast hos mormor och morfar, i deras stora hus ute i skogen. Då kom tomten på spark längs vägen i mörkret, flera hundra meter. Man såg lyktan närma sig, och det tog lååång tid innan han äntligen nådde dörren.

Misstänker att det var grannen, men han passar inte in på tomten riktigt; han var kortare än tomten, hade mycket klenare röst etc.
    Har fortfarande inte listat ut vem det var, fast det är 20 år sedan .

• Åke Vilse

Så långt tillbaka som jag kan minnas så var det våran granne som var tomte.
    Jag tog honom på skjortkragarna när jag var 4-5 år gammal
    Han fortsatte även att vara tomte när lillsyrran var liten.

Nu när vi är vuxna och det har kommit nya barn i bilden så är det min pappa som är tomte (barnens morfar).
    Fast det är barnen medvetna om.

• Mirakel händer

Vi hyr en tomte varje år...

• Malleh

Min mormor var tomte åt mig och min syster när vi var små, det tog jääättelång tid innan vi fattade vem som var tomte redan efter vi slutade med tomte. Det tog några år.
    Någon gång var det min låtsas farbror tror jag som var tomte när vi var hos farmor och farfar.

• Mrs Smith

Grisling, gud vad kul att du fortfarande inte vet vem det är! Vägrar "de vuxna" berätta det än idag?

• siamesen

Vadda VEM var tomten?? Fattar inte fragan.

Klart att tomten var tomten...finns ju bara en liksom...och han kom efter maten efter kalle och gick runt huset med sin lykta i mörkret.

Synd bara om min pappa som missade honom varje ar för att han skulle posta julkorten.

• ChokladRosen

Pappa,, var ALLTID ute för att handla mjölk på affären ,, just som tomten kom ..
    Fattar ni sambandet.. Inte jag ,,Han missade alltid tomten varje år

• Grisling

Sweetolf: Det har liksom inte kommit upp. De tror väl att jag vet vem det var, och jag vill ju inte verka korkad och fråga heller .

• ConeVillage

Har fortfarande inte förstått riktigt vem det var som bankade på dörren med käppen. Mina föräldrar vägrar dessutom berätta vem som var tomte i vår familj under alla år.

Nuförtiden, när man har familj själv, så diskuteras det hej vilt om vem som skall vara tomte. Slutar oftast med att jag får gå och köpa tidningen.

• Lola Jämtland

Hos mig var det någon ur min dagmammas familj, fast ett år var det hennes tjejkompis.

Tomten kom alltid körande med häst o släda genom skogen. Facklorna lyste upp o det var så mysigt!

Sen att jag tyckte att tomten var töntig är en annan femma.
    Men just det där när de kom körande, det gillade jag.

O mamma sa jämt "tomten har ju låtat hästarna av Iris" när jag påpekade att det var nån från min dagmamma...

//Snart är det jul...sägs det.....
  • Tjej 83

vi hade så många olika.
    de ve den som hade lust o kunde hehe
    men en gång va så rolig. en kusins kompis lova o ställa upp, o så kom han o hade suttit ett tag o delat ut klappar o så säger han: jaa de va en del klappar detta nu ska tomten snart åka hem. o då går några o hämtar mer svarta sopsäckar fulla med klappar., hehe han fick en liten chock.
    men han visste ju hur stor släkt vi va så då är de en del klappar haha...

men vi har bara tomte om de är småbarn med i bilden. så igår är lillan bara 5mån så då blir de ingen..
    får se nästa år vem som är tomte.. kanske den riktiga hohoho

Svar på tråden Vem var tomte när ni var små?