• enlitenbitkaka

Hur väljer ni mellannamn?

Ni som har mellannamn på era barn, hur tänkte ni när ni valde dessa namn?
    Tog ni namn ni tyckte vad fina eller namn med släktanknytning? *nyfiken*

Själv har jag mitt ena mellannamn efter pappas farmor och det andra efter mamma (samma mellannamn som mamma alltså) Min sambo har också släktanknytning till sina mellannamn.

Lite nyfiken på vad som är vanligast! Våra barn kommer få mellannamn med släktanknytning.

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Hur väljer ni mellannamn?
  • enlitenbitkaka

Beckah:

Naturligtvis är det så....men jag fortsätter säga mellannamn ändå

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Alicia05sMamma

Sant som Beckah82 säger

Vår dotter har ett andra & tredje namn

Alicia Molly Martina heter vår dotter.

Sitt andra namn har hon fått ifrån sambons mormor som tyvärr dog nu för snart 4 v sedan. Tredje namnet fick dottern efter min älskade lilla farmor

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • smulan 75

min son heter 1 namn efter sin pappa(tilltalsnamn) o andra två som vi tyckte va fina o gulliga o passa han. (jag däremot heter 1 efter farmor o 1 efter mormor)

• Nileasmamma

Min dotter heter Anna Niléa. Vi hade bestämt att det skulle vara en liten Niléa om vi fick en flicka men inte andranamnet. När akutsnittet var avklarat och vi väntade på att få komma från operation föreslog en av sköterskorna som var med att hon skulle heta Anna efter henne. Vi tyckte det passade så bra ihop med Niléa och sen gjorde det ju inget att både jag och min mormor också heter så i andranamn.

• HaJoMi

Vi valde fina namn, men hade också släktingar som hette dessa

• roha

Min dotter heter Savannah Amanda Angelica
    Savannah som tilltalsnamn
    Amanda för det ville min man att hon skulle heta o
    Angelica för det heter jag!

• MHoof

Vi har bestämt att blir det en flicka får hon mitt namn som andranamn och blir det en pojke så får han sambons namn som andranamn

• Axels och Annies mamma

släktanknytning, namnet finns på både min och min mans sida, så det var självklart.

• Cilla R

Min dotter heter Linnéa Isabel, med Linnéa som tilltal. Vi struntade i släkten och valde namn vi tyckte var fina
    Tösen i magen ska få namnet Ophelia, men andranamnet är ännu oklart, men vi kommer att göra samma sak med henne, välja ett namn som vi tycker är fint.

Mamma till Néa 22mån och bebis Ophelia i magen!
  • Syskonen Stjerneby

Gossen fick efter pappa Kim...

• mamma till Alexander

Vi hade bestämt att om vi får en son så ska han heta Alvar i mellannamn (gräsligt men vaddå)efter min mans farfar, men när vi väntade vårt första barn så dog min pappa helt plötsligt och oväntat och då kändes det väldigt naturligt att han fick sitt mellannamn efter honom istället, så Mats blev det.

Nu väntar vi vår andra son och han kommer då istället att få heta Alvar i mellannamn.

Om vi får en dotter någon gång kommer hon att få heta Maria i andranamn för det är ett riktigt släktnamn. Min mamma heter det i förstanamn, jag heter det i andranamn, min farmor heter det i andranamn och min mans mamma heter det i andranamn, så det är rätt givet.

• TeeLo

Min pappa heter Kai Michael och min bror (som blir gudfar) heter Daniel.

Min dotter får namnet Kaiya Daniella, med Kaiya osm tilltal.

Men bara släktanknutna namn här alltså!

• Soffis79

Vår bebis ska heta efter mig eller min sambo. Jag ville ha från min mamma eller hans pappa men deras namn passade inte ihop med barnets tilltänkta tilltalsnamn!

• LyckaJones

Min dotter heter Johansson i mellannamn, det är mitt efternamn.

• ebben

Vi har valt efter gamla släktingar eller bara för att vi gillat de o de passat in!!
    *Ida Lovisa-Lovisa tilltalsnamn.Båda är släktnamn......
    *Karl Otto August.August tilltalsnamn,DET är bara "påhittat"! De andra 2 namnen är släktnamn......
    *Bengt Arvid-Arvid tilltalsnamn.Det är "på hittat" o Bengt är efter hans farfar.......
    Vi har tyckt det har passat ihop med "stilen" på namnen.....

• annikaloppan

Min son heter William Stefan.
    William för att vi tycker om det och Stefan efter hans morfar

♥ William 20051015 ♥
  • Jess69

Min dotter heter Ella i tilltalsnamn, sen mormor
    och farmors tilltalsnamn som mellannamn

Svar på tråden Hur väljer ni mellannamn?