• E l l a

Julmiddag men ej julbord...

Vi ska bjuda hem lite folk på annandag jul på middag, och vi det läget tror jag nog man är ganska trött på vanlig julmat så jag hade tänkt göra en vanlig middag men gärna lite julig.

Har fått totalt hjärnslapp på vad man kan tänkas göra - middag alltså, ej det typiska julbordet med köttbullar, prinskorvar etc... Några tips kanske?

Brukar ni själva ha någon "vanligare" middag och vad äter ni då?

• Svar på tråden Julmiddag men ej julbord...
  • zoonr2

nån god stek går ju alltid hem

eller varför inte nån god sallad ?

• E l l a

Jo stek eller fylld kalkon har jag faktiskt funderat på. Men då är dilemmat vilken stek och vad ska man fylla kalkonen med...

• zoonr2

ja jag har nyss köpt en halv gris så jag har ju inte de problemet

men jag har recept på en jävligt god saffrans sås å det e ju lite julit (säg till om du vill ha receptet)

den passar till det mesta

men kalkon låter gött borde ju finnas massa tips på internet med fyllning

• E l l a

Ja, vill gärna ha receptet på saffransåsen!

• zoonr2

2 gröna chilifrukter
    3 vitlösklyftor
    ½ gullök
    3 dl hönsbuljong
    2 dl creme fraiche
    ½ saffran
    salt och peppar

Börja med att ta bort kärnorna och mellanväggar på chilifrukterna, fin hacka chilin, vitlöken, gullöken.

låt chilin och vitlöken och gullöken i buljonegen i ca 5 min .
    blanda nér creme fraichen och saffranet låt såsen få ett uppkok, smaka av med salt och peppar..

• zoonr2

den är såååå god ps klia dig inte i ögongen efter chilin kan bli lite jobbit då

• zoonr2

jag har haft den till röt fisk men jag tycker att den passar till typ allt så varför inte kalkon , saffransås , potatis i ungn kommer inte på vad dom heter med nån god sallad till

• E l l a

Ska absolut prova den någon gång! Tack!

• Emmies mamma

Jag brukar bjuda på middag med lax. Det uppskattas av alla efter julmiddagar som är stabbiga.

• E l l a

Åh fisken såg faktiskt god ut!

Svar på tråden Julmiddag men ej julbord...