Inlägg från: Celice |Visa alla inlägg
  • Celice

Stor kattras

Min sambo hade träffat en katt som var stor som ett Lo-djur...rasen var inte reg i sverige utan den kom från USA.
    Han kom inte ihåg vad rasen hette, men något med Amerikans -----
    Dessa skulle tydligen väga upp mot 15-18kg, så om de är den du menar så...
    Vet ett par på Tjörn som impoterade rasen o skulle sätta igång med avel...när vet jag inte...
    Kan de vara den du menar?

Storken beräknas komma 070307
  • Celice
    thissy skrev 2006-12-21 11:09:41 följande:
    Celice: ja det är någon sådan katt jag menar.Är det någon annan som vet något om en sådan katt?
    Jag kan fråga min kusin, hon bor granne med dom....hon är utomlands nu, men jag ska se om hon svarar på sms.
  • Celice

Värsta oturen....dom har flyttat för ett halvår sedan.....jag är ledsen tror inte jag kan ta reda på det....

• Celice
    ming skrev 2006-12-25 12:47:34 följande:
    Den största kattrasen heter Maine coon, och finns i typ nästan alla färger och varianter.Kolla på www.mainecoon-katten.se efter uppfödare och kattungar. Kossan af Svammel
    Fast denna katten som jag tror TS menar är inte en svensk reg katt utan är impoterad från USA och väger mycket mer än en maine coon, annars är dom verkligen riktigt fina, stora o gosiga!
  • Celice
    ming skrev 2006-12-25 13:02:17 följande:
    Celice skrev 2006-12-25 12:58:53 följande: Fast denna katten som jag tror TS menar är inte en svensk reg katt utan är impoterad från USA och väger mycket mer än en maine coon, annars är dom verkligen riktigt fina, stora o gosiga! Fast googlar man på "largest domesticated cat" så får man ju bara upp en massa om Maine coon, så jag utgår från att det är samma som gäller där som här i Sverige. Kossan af Svammel
    Mmm, fast denna katten har min kusin bott granne med, och de impoterade katten från USA för den fanns inte i sverige...och den var stor som en mellanstor hund, hade dock vissa aggresiva tendenser, som tex de vaktade husse o matte när de kom folk på besök.
    Men de hade de som en vanlig familjekatt....och den var stoooor! mellan 15-18kg och de väger nog inte en maine coon.
    Som jag skrev innan har de nu flyttat o kusinen kom inte ihåg vad rasen hette.
  • Celice
    ming skrev 2006-12-25 13:15:09 följande:
    Celice skrev 2006-12-25 13:12:31 följande: Mmm, fast denna katten har min kusin bott granne med, och de impoterade katten från USA för den fanns inte i sverige...och den var stor som en mellanstor hund, hade dock vissa aggresiva tendenser, som tex de vaktade husse o matte när de kom folk på besök.Men de hade de som en vanlig familjekatt....och den var stoooor! mellan 15-18kg och de väger nog inte en maine coon.Som jag skrev innan har de nu flyttat o kusinen kom inte ihåg vad rasen hette. Men då kan jag nästan garantera att den hade någon form av vildkatt i sig, för skillnaden mellan tamkatter och vildkatter är ju just att vildkatter är ofta lite mer aggressiva.Vad det verkligen en raskatt? Det kan inte ha varit en huskatt eller något annat? Utan den var verkligen en renrasig katt med stamtavla? Kossan af Svammel
    Det var en reg ras i USA. Folk har den som vilken katt som helst där tydligen...
    Även min sambo har träffat en kille genom jobbet där han berättade just om denna rasen.
    men du har rätt i att i Sverige Är maine coon den största...men detta var som sagt inte en svensk reggad ras.
  • Celice

Ja, jag kan ju inte strida mot vad du hittat...men de två olika personer som jag vet har sagt annat...så antingen ljuger dom, vilket jag tycker är lite osannolikt då de båda skulle bli uppfödare då rasen blivit reggade i sverige...

• Celice

Som jag sagt innan, detta är bara vad jag fått berättat för mig av folk som träffat katterna, och maine coon är det inte i någon av fallen.
    Men som jag redan sagt så är katten INTE reggad i sverige än...så de är säkerligen därför den inte finns med i några register.

• Celice

Sambon ska fråga killen på jobbet när han börjar jobba igen från semestern nästa vecka...för de va hans katt...får se vad de blir för ras då.
    hör av mig sen!

• Celice
    ming skrev 2006-12-27 23:38:51 följande:
    Peppa skrev 2006-12-27 21:51:29 följande: arnoldsexotics.com/Exotics_index.htmDessa katter var ju urhäftiga! Är eg. ingen kattmänniska, men en djungelkatt kan jag nog tänka mig, en vacker dag... Hmmm, i USA, där den här uppfödningen ligger, måste man ha en speciell "wild animal licence". Dessa är alltså inga tamkatter, dessa är vildkatter. Tre av de arterna är till och med utrotningshotade, så jag tvivlar starkt på att det är tillåtet att inneha sådana djur här i Sverige. Men jag är inte så insatt i just sådana lagar.Länkar hos Wikipedia (fast det finns mer utförlig information om man söker på engelska Wikipedia):ServalÖkenloDjungelkattRödlo Kossan af Svammel
    Ja dessa katterna verkar inte särskillt hemtama....skulle inte vilja ha en sådan hemma!
Svar på tråden Stor kattras