Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tack för igår tjejer!!! Det var jättetrevligt att träffa så många av er och få lite ansikten till alla alias... Flört 
    Vi får väl se om vi hinner med nån mer träff innan alla bebborna börjar titta ut. Annars får vi väl vänta ett tag och ta bebis-picknick framåt sommaren.

• BasseKatt

Pippil8: jag tillhörde ju också skaran som hittills inte känt några SD (vad jag vet). Men precis som du har jag idag känt lite lätt mensvärksmolande och som ilningar nedåt. Allmänt annorlunda liksom. Så det är väl början till SD antar jag. Ska ju på TUL + CTG på torsdag, så då mäts ju sammandragningarna också, så får vi se. Vi kommer dessutom att göra en förlossningsplanering med läkare då, så jag hoppas verkligen att de ligger kvar med huvudena nedåt så jag slipper snitt. Ska bli kul att se hur mycket mer de vuxit också.

Italienskt till nästa gång låter kanon. Lite pastaladdning är nog inte fel inför det som komma skall... Papa Sisto i Gamla Stan och Hosteria Tre Santi på Söder är två riktiga höjdarställen...

Grattis Frill till fixeringen och Zul till SGI'n.

Sak försöka se om det går att slumra in för natten nu. Det är ju en massa spännande skidor på TV imorgon också och man vill ju inte somna när det är som mest spännande... Flört

• BasseKatt

I detta gäng tror jag att jag är sist med 27/3... I alla fall på pappret. Risken att gå över med tvillingar är tydligen obefintlig, då man oftast blir igångsatt vid BF om inget hänt ännu. Nu tror vi nog inte att de stannar så länge eftersom det bara är en moderkaka, men ett par veckor till får de allt hålla sig kvar och äta upp sig. Flört

• BasseKatt

Swenglish: Om jag nu tänker på rätt affär, så tror jag den heter Puttis. Den andra afären "Barnbutiken i Boo" tror jag inte hade andrahandsgrejor och den stängde tyvärr runt jul.

Själv har jag shoppat en hel del på Tradera. Finns massor av fina saker där och det mesta ruskigt billigt. Det är oftast portot som är det dyra. Och köper man i de små storlekarna har ju de flesta inte hunnit använda kläderna så länge. Mitt senaste fynd är två tigger pyjamasar i strl 56 för 13 resp. 15 kr och de var kanonfräscha. Lätt att bli beroende... Flört
    Fast jag har handlat en hel del på rean också. Sedan fick de en massa julklappar också. Bra gjort med tanke på att de inte är födda än, men det kliar tydligen i fingrarna på mormor, moster med flera Skrattande

• BasseKatt

Hellur: Se mitt svar till Swenglish här ovan om affären i Björknäs. Kan inte tänka mig att det kan vara nåt annat än den.
    Och vad skönt med lite tid hemma om dagarna - det behövs. Hur tänkte du göra? Jobba 4 timmar per dag eller stuva om lite?  Jag jobbade 5 timmar 4 dagar och var ledig en dag när jag gick ned på 50% och det var riktigt skönt faktiskt.

Idag är det dax för nytt tillväxt-UL och CTG på SÖS. Jag hoppas att de nu vuxit på sig duktigt och väger dryga 2kg båda två. Efter UL ska vi träffa läkare och göra förlossningsplanering. Jag hoppas så att de ska ligga kvar huvud/huvud, så att jag slipper planera in snitt. Har lite skräck inför det - vill verkligen inte snittas!
    Jag återkommer med rapport när vi kommer hem igen...

Idag v33+1...
  • BasseKatt

Hej alla!

Tack för alla hälsningar och för att ni tänker på oss. Att bli tvillingförälder blev inte alls som planerat... Senaste veckan har varit både mitt livs värsta och mitt livs bästa, vilket känns väldigt konstigt. När vi åkte till UL förra torsdagen var vi fulla av förväntan och undrade hur mycket krabaterna vuxit till sig. En stund senare slogs hela vår värld i spillror. Hjärtat på B2 (Linus) slog inte längre. Efter att ytterligare en BM och en läkare kollat slogs det fast att B2 dött i magen någon gång de senaste dagarna. Detta trodde jag inte kunde hända när man gått så långt (32+1). B1 (Emil) verkade dock må jättebra vilket var skönt. Vi blev gensat inlagda och jag har nog aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Gråter Under det kommande dygnet gjordes massor av kontroller både av mig och av Emil, men så fort han inte sparkat på nån minut blev vi alldeles förstörda. Barnläkaren ville att vi skulle avvakta ett par dagar så att Emil fick chans att växa lite till (vägde ca 2500g vid UL), men förlossningsläkarna kunde inte garantera tillräckligt bra övervakning över helgen och jag hade dessutom börjat öppna mig, så det blev förlossninge istället. Kl 19 på fredagen tog de vattnet, 21 fick jag värkstimulerande dropp, 22.30 Epidural (himmelriket!) och vid 7:52 i lördags morse kom Emil. 4 minuter senare kom hans bror och vid 8 var allt över. Emil försvann iväg för kontroll, medan Linus fick stanna inne hos oss. Det var väldigt ledsamt att se honom, men han såg trots allt ganska fin ut. Och på hans bror såg vi ju hur han skulle sett ut om han orkat leva.
    Emil mår dock som en prins! För att vara född i v 33+3 var han riktigt stor (2175g och 46cm) och klarar att andas alldeles utmärkt själv. Vi bor på SÖS avd 61 (Neo) vägg i vägg med Sannix och Ida och har Emil hos oss dygnet runt. Eftersom han är lite liten orkar han inte äta själv riktigt ännu utan får mat med sond i näsan. Han har så smått börjar upptäcka mammas bröst och snuttar lite till och från. Om han får i sig nåt är dock osäkert ännu. Det får bli bröstmjölk i sond istället. Idag är han en vecka gammal och har nu passerat födelsevikten med 20g!!!
    Vi mår mestadels mycket bra då Emil tar det mesta av vår uppmärksamhet och han är så mysig och snäll. Tänk vad underbart det vore att ha dem båda här... Vi har bägge blivit sjukskrivna 4 veckor tills vidare och har fått hjälp att prata av oss med både präst och kurator. Alla här är helt underbara!
    Jag håller på och försöker skriva lite dagbok och lägger ut den när jag orkar, så kan den som vill läsa lite mer då. Nu är det dax att sätta sig vid pumpen igen. Emil äter var 3:e timme och det är dax igen.

Ta hand om er allihop och lycka till när det blir er tur. Att bli mamma är underbart!

Mamma till världens goaste Emil 1 vecka idag!
  • BasseKatt

Hej tjejer!

Har fått en liten paus nu mellan matningarna. Emil ligger i pappas knä och myser. Här på SÖS neo avd 61 har de datorer man kan surfa på, men jag vet inte hur det är på "vanliga" BB-avd.

Hm... det där med sömn är ju begränsat... Emil äter var 3:e timme, så det blir 23, 2, 5, 8 osv men vi har delat upp det så pappa tar 2 och 8 och jag 23 och 5. Det tar ju lite längre tid då jag går upp eftersom det då är amningsförsök, sondmatning, blöjbyte, nattning och sedan pumpning. Efter ca 1½ timme är jag tillbaka i sängen och då är det skönt att kunna skippa 8-målet. Sondmatning är ju himla praktiskt på så vis... Får se hur det blir när han lärt sig amma ordentligt.

På torsdag får vi åka hem! Läkarna var inne och berättade det idag. Hemvården kommer förbi och berättar vad som gäller och sedan kommer de att besöka oss 1 gång/dag tills han blir tillräckligt stor och stark. Han växer så det knakar och vägde igår 2251g! Och han är lång - vi mätte hans fötter när vi badade i lördags och de var 7,5cm... Blir nog basketspelare när han blir stor... Skrattande

Igår tog vi dagspermis och mina föräldrar var och hämtade upp oss. Vi åkte först förbi Barnens hus och tittade på vagn (vi måste ju köpa ny nu...) och det slutade faktiskt med att de hade en inne i precis samma färg som vår tvillingvagn och vi har nu tagen en av liggdelarna och lagt i den. Perfekt! Tror även att tvillingvagnen bli lättare att sälja som syskonvagn med bara en liggdel... Sedan hade vi storstädning hemma. Vi (läs sambon) har renoverat ena badrummet sedan i november, vilket gjort städmöjligheten väldigt begränsad. Nu städade vi upp - dammade, moppade etc och fick spjälsängen på plats där den ska vara och bäddade iordning. Blev riktigt bra. Fast det var enormt jobbigt att gå runt hemma - det var mycket tårar. Får se hur det går när vi kommer hem. Vi ska prata med med kuratorn igen idag och det ska bli skönt.

Nej, nu är kl snart 14 och det är matdax igen. Sköt om er allihop och lycka till nu för er som är på G!

• BasseKatt

Halloj!

Nu har jag äntligen lyckats lägga upp lite bilder på vår sötnos samt en på hela familjen (under starka bilder). Även bauta-magen har jag lyckats klämma in på en bild. Undrar jag hur stor den hade blivit om jag gått tiden ut (7 veckor till...)?!

Emil växer och blir stor - idag vägde han 2480g!

• BasseKatt

Vi hade 3 killnamn som vi tänkte välja mellan till twinsen - Emil, Johan och Daniel. Vi tänkte att vi skulle bestämma oss när de kom ut och man fick se vad som verkligen passade dem. Vi hade även haft Linus uppe, men tyckte att det passar bäst på en liten kille och inte på en vuxen karl. Svårt det där... Men sedan när vår lilla ängel kom tyckte jag att Linus skulle passa - han blir ju aldrig större. Så Linus fick sitt namn strax efter förlossningen. Emil blev det inte förrän framåt kvällen. Då hade både jag och sambon funderat lite när vi vilade på eftermiddagen och båda tyckte att Emil nog skulle passa bäst. Och efter en kort konsultation med lillkillen verkade han hålla med. Så då blev det Emil och Linus - inte alls namn jag trodde vi skulle välja för några månader sedan... Skrattande

• BasseKatt
    Vivs - Jag trodde jag tillhörde den lyckliga skara som klarat mig utan bristningar. Tyckte på slutet att det kanske var en under naveln och var inte alls glad för det. När de väl kommit ut och magen inte var lika utspänd syntes det att det snarare var en hel armé bristningar runt naveln... Så där fick jag för det! Skrikandes
  • BasseKatt
    Vivs - det är absolut värt lite bristningar!!! Jag tycker att vi bestämmer att din teori om att de försvinner fortare då man får dem sent är det som gäller...
  • BasseKatt
    Pippil8: Fika på fredag i Sickla låter ju lite intressant! Om det blir nåt kanske man skulle kunna lyckas pallra sig dit. Vi ska ev. till Skogskyrkogården och kolla lite, men fika behöver man ju alltid ;o) Keep me posted!
  • BasseKatt
    Nu är jag så jääävla trött på sjukhus!!! Natten till i torsdags (vid 23.30) fick jag på bara några minuter panikont i mellangärdet (under BH-bandet) och det ville inte ge sig. Efter ett par samtal till 112 blev jag hämtad i ambulans. Efter ett antal timmar på SÖS-akuten och en massa prover och undersökningar senare konstaterades att jag hade gallsten. Tydligen en vanlig åkomma för oss nyförlösta. Emil lyckades vi dumpa på neo-avdelningen. Akuten är ingen hit för en liten för tidigt född kille... Vid 5-tiden blev jag hemskickad med värktabletter. Vid följande kvällar hade jag lite molvärk, men inget farligt. Strax före melodifestivalen satte det igång igen. Halvlång attack som övergick i molvärk. När jag lagt mig på kvällen började det igen och ännu värre denna gång. Försökte somna med tanken på att det skulle försvinna under natten, men vid halvett stod jag inte ut längre. Bara att packa sig iväg till akuten igen. Eftersom vi inte vill ha Emil på akuten nu heller (och vi inte vågade lämna honom på neo igen) kom min mamma och höll mig sällskap. Efter oändlig väntan och olidlig värk (bara krystvärkarna har varit värre nånsin) fick jag tillslut smärtstillande vid 4.30. Jag blev inlagd på kirurgen och fick pga platsbrist kvarteras in på ett kontorsrum innanför dagrummet. Värken kom och gick under söndagen och försvann bara då jag fick nåt morfinliknanade (som man faktiskt kunde amma på). Sambon och Emil var och hälsade på under söndagen och det kändes skönt. Ett nytt ultraljud visade att jag har 2 gallstenar, ca 3-4 mm stycket, i gallblåsan och att det är operation som gäller. Jag som varit så överlycklig att jag slapp bli snittad - nu fick jag för det! Blev idag oväntat hemskickad med starka mediciner ifall anfallen kommer igen och man kommer nu att planera in en operation istället om några veckor, dvs efter begravningen. Jag vill ju inte riskera att jag ligger inne då och hoppas verkligen att jag ska slippa anfall tills dess.
    Kan det inte vara nog med elände nu?! Jag vill börja bara vara mamma!!!

Ledsen för att det blev så långt, men jag var bara tvungen att avreagera mig lite. Här har det skrivits massor av sidor och kommit bebisar (GRATTIS) - får läsa igen under morgondagen...
  • BasseKatt

Jösses vad ni skriver flickor!!! Har nu ägnat en stor del av morgonen åt att läsa ikapp. Dryga 35 sidor inlägg sedan i onsdags! Skrattande Och det har ju hänt massor med spännande saker!!!

Lillie, LillenLillen, Vivs och Frill: GRATTISKRAMAR i massor! Det är sååå mysigt med en bebis i familjen!

Swenglish: Du måste ha alldeles utomordentlig service på ditt hotell eftersom bebisen envist vägrar komma ut. Jag håller alla tumar i världen för att det ska börja NUUUU!

Sole: Spännande. Kanske är du näst på tur?! (fast jag tycker nog att Swenglish borde ha förtur...)

På kontrollen av Emil igår vägde han 2677g (4v+2dagar och +500g nu). Igår morse hade han bestämt sig för att det fick vara nog med sondmatning för han hade rivit ur den helt ur tejp och allt. Den låg bredvid honom i sängen. Vi flaskmatar honom nu med min mjölk och försöker amma så mycket det går. Men han är fortfarande lite för dålig på det för att få i sig tillräckligt. Och han kräks så infernaliskt mycket hela tiden. Hoppas dock på att övning ger färdighet Glad Men vad han ser annorlunda ut nu när han inte har en massa tejp och sladd i ansiktet. Det blev en helt annan liten kille och om möjligt ÄNNU sötare!!!

Vi har nu blivit sjukskrivna i ytterligare en månad och har bestämt att begravningen för Linus ska vara den 22/3. Så nu är det lite som ska fixas med inför det. Vi ska försöka komma till Skogskyrkogården imorgon och titta på gravplatser. Det känns riktigt tungt, men samtidigt skönt att få det överstökat liksom. Vi vill ju börja kunna försöka leva som vanligt igen även om det aldrig kommer att bli riktigt så...

• BasseKatt

Tack för en trevlig träff idag - även om det inte blev så länge för oss. Men det var jättekul att se er med era jättemagar igen! Hoppas verkligen att det händer saker för er också snart.

Zul: Ja, man utgår ifrån att det blir titthål (4 st närmare bestämt) och om inget tillstöter funkar det också. Annars kan man komma att ta beslutet att öppna ordentligt och detvill jag absolut inte. Hoppas så att allt ska gå bra. Helst skulle jag ju vilja slippa helt förstås, men att få anfall varje gång man käåkar lax, skaldjur, ägg, gröna äpplen eller apelsinjuice vill man ju inte. Och det verkar inte som om de skulle kunna bara lösa upp sig liksom.

ABC08: Välkommen hit! Jag hade ju också BF i slutet av mars, men fick killarna 7v för tidigt (ena dödfödd). Men det är ju några fler tjejer här som går och inväntar sina BF i slutet av mars som du (Sole åtminstone).

• BasseKatt
    Swenglish: Jag håller alla tummar jag kan för dig inför imorgon!

Nu har jag lagt upp bilder från vår tvillingträff i förra veckan. Hela 21 tvillingar lyckades vi samla - ser jätteskojigt ut! Skrattande

Nu ska jag gå upp och ta hand om en mycket ledsen Emil. Hoppas han är hungrig - han har ätit dåligt hela dagen.
  • BasseKatt
    Swenglish: Håller alla tummar för att det ska gå bra idag och att det inte blir alltför långdraget. Vad spännande!!!

Karin99: Låter som det är på G för dig med - lycka till!

Nu ska vi försöka ta oss ut på barnvagnspromenad i vårsolen. Får väl se hur mycket som hinner hända innan vi är tillbaka ;o)
  • BasseKatt

Ja, man blev ju lite ställd när hon älgade fram så där. Visste inte riktigt vad jag skulle göra eller säga. Men jag antar att det är nåt man får vänja sig vid sedan när man börjar våga sig ut mer i offentligheten. Detta var ju första gången. Nu är ju Emil en riktigt stark liten kille, men man vet ju aldrig. Tur att det bara var handen hon pillade på och inte i ansiktet. Man fattar inte riktigt hur vissa är funtade?!

Vi har båda våra familjer här i Stockholm och de var uppe allihop på BB dagen efter. Men eftersom det är besöksförbud sågs vi bara som hastigast i trapphuset och Emil fick de ju inte träffa alls eftersom neo alltid har besöksförbud. Sedan sågs vi ju igen dagen efter det för namngivningen av Linus, men det var ju lite skillnad för oss. Vi kände liksom att vi behövde familjen stöd. Emil fick de först träffa när han var 2 veckor och vi kommit hem igen. Annars är det inte så många som fått se honom än. En och annan granne har hejdat oss när vi mötts och sedan har min syster och hennes man hälsat på. Ingen med småbarn har fått komma! Och ingen av våra övriga kompisar heller faktiskt. Ni får känna er priviligerade tjejer! ;o) Men det börjar kännas som att det är dax att bjuda hit folk lite smått. Man känner sig lite isolerad. Tur att man har er att prata med om dagarna!

Nej, blöjbyte, matning och sedan dax för ny tur in till SÖS. Man börjar kunna vägen nu... Idag är det läkarkoll av Emil (han har gått upp lite dåligt sista veckan och kräkts mycket) och sedan ska vi träffa kurator och läkare och få höra om man hittat nåt under obduktionen av Linus. Blir en halvtuff eftermiddag.

Kämpa på tjejer! Snart blir de bebisar för er hela bunten! ;o)

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3