• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Lillenlillen

Bassekatt: Jag tycker absolut Profylaxkursen var värd pengarna, mycket fokus på vad pappan kan göra och det är ju bra för båda ;) Min sambo har helt klart bättre koll nu på massagegrepp man kan ta till (som verkligen funkar) och så vet vi hur man andas i olika skeden av förlossningen. Men överlag är det mycket bara förberedande info, typ när åker man in, vad händer på BB, vad ska vi förvänta oss osv... Hoppas ni blir nöjda!

• Lillenlillen

Vi var förresten på första föräldrakursdagen idag och min mage var MINST fastän jag skulle föda betydligt långt före de flesta... Nästan så jag började undra, inte konstigt att bebben känns lite trängd därinne :) Vi var nästan två månader före vissa!

• bianca2

lillenlillen! jag skulle tycka det var skönt med en liten mage! jag tyckerdet varierar så otroligt. ibland tycker jag att jag ät störst i världen men igår var jag på vattengympa och de andra var minst lika stora som jag fast de skulle ha i april/maj.
    det viktigaste är ju att man följer sin kurva och det har ju bm koll på.
    sole! grattis till killen!
    kram kram

• Lillenlillen

Bianca: Mmm, fast det gör inte min, följer kurvan alltså. Den hade förut en perfekt kurva men hade inte växt något på två veckor senast och hjärtljuden hade gått ner med 30 slag. Måste därför på återbesök efter bara en vecka och har den inte växt på måndag så blir det UL på KS igen.. Men det ska nog gå bra :)

• bianca2

Ja! Det gör det säkert! Oftast är det ju absolut ingen fara. att de växer i olika takt. Ett extra UL är ju aldrig fel! Hoppas det går bra på måndag!!! Kram

• Frill

Vaknade fyra i morse och nu är jag tröööött. Blir inte piggare av sitta hemma och surfa bort dagen/se på tv/läsa Boken om barnet. Men det är rätt skönt att bara såsa.

Konstaterade att graviditetskapitlen som var så intressanta förut kan hoppas över helt, "erfaren" som man är . Det som står där om läkare och BM-undersökningar stämmer inte, och resten är försent: Äta nyttigt och förbereda sig tre måndader innan man blir gravid (eh), träna, leva sunt och äta enligt kostcirkeln (säger bara foglossning och semlor. Och rostat vitt bröd med stark ost och marmelad...), prata och sjunga för magen, nja den får hålla till godo med mitt vanliga tjat.

Nu är jag på förlossningskapitlet. Vad säger ni om det här förlossningstipset? "Upplev paniken, hälsa på den som en väntad gäst, och låt den sedan gå över igen".
    Lätt som en plätt!

• Frill

Lillenlillen, det går säkert bra! Den kanske bara ligger lite annorlunda. Och hjärtljuden varierar ju hela tiden. Lycka till på måndag som sagt.

• bianca2

Frill! låter som du och jag har exakt samma dag. precis så ser min dag ut idag!

• Frill

Ha ha, det förklarar att det är flest inlägg från oss båda idag. Jag hade egentligen tänkt åka in till mitt gamla jobb för att se hur den färdiga tidningen blev, men jag tror jag gör det på måndag i stället.

Ska försöka börja städa lite. Det är märkligt, men vi har aldrig haft så många nattgäster som nu när lägenheten är kaos och vi inte har nåt badrum. Min moster bodde här för nån vecka sen för hon skulle på konferens, svägerskans familj kommer i helgen och min mans barndomskompis har precis börjat veckopendla till Sthlm och ska bo här några nätter i veckan som kommer.

• Swenglish

tack för IKEA-tipsen! fast det blir ingen trip dit idag, orkar inte...Vaknade av att jag sovit på någon nerv i rumpan, så hela benet gjorde ont... Skönt Jag trodde inte jag skulle tröttna på att vara grvaid, men faktiskt så tycker jag att den kan komma någon vecka före BF-datumet, alltså typ om två veckor! Fast å andra sidan får ajg lite panik när jag tänker på att jag enligt BM är fullgången nästa onsdag och att den då i princip kan komma närsomhelst!

Frill- håller med om att graviditetsböcker/tidningar får mindre och mindre relevans! Fick en "Vi Föäldrar"-tidning av mammas väninna ch det är kul att läsa om den som kommer snart!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3