Inlägg från: Junija |Visa alla inlägg
  • Junija

Ang flickor och pojkar?

Vad är det du blir irriterad på? Varför vill du veta vad andra har för kön på sina barn?

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Junija

Jag tycker faktiskt inte att folk har med att göra om jag har en dotter eller son. Lika lite som de har att göra med vad de heter eller hur gamla de är. Inte med mig heller för den delenCool 

• Junija

Min dotter har blå kläder som det står "Boy" på - det är nämligen svårt att hitta "tjejkläder" i lekvänlig modell. Vi tycker t ex inte att hon ska behöva visa halva röven när hon böjer sig framåt, inte heller magen om hon sträcker sig.

Hon drar mest fördelar av sina "Boy-kläder"; hon har bl a fått gå före i rutchkanekön på lekplatsen "Vänta lite så får pojken åka före" var den en förälder som sa till sin rosaklädda flicka vid ett tillfälle

• Junija
    puss skrev 2006-12-22 10:19:04 följande:
    men stopp lite nu. ALLA människor, mer eller mindre, har ett behov av att kategorisera in folk, medvetet eller omedvetet. det ger en känsla av trygghet.  vi vill veta vad det är för människor vi har omkring oss, det är ett naturligt behov och inte alls så rubbat och onormalt som vissa här menar.
    Fast är det verkligen viktigt när det gäller ett barn?? Och hur viktigt är det med informationen om människor som vi inte känner? Om könet är viktigt, är åldern viktig också? Namnet? Vikt och längd? Sexuell läggning? Religion? Civilstånd?

Var går gränsen för den information vi bör dela med oss av för att andra inte ska känna sig otrygga?
  • Junija

Kiralves:

Tror du att barnen blir störda i sin utveckling om flickor och pojkar de erbjuds alla färger, leksaker, kläder mm?
    Tror du att de blir störda i sin utveckling om folk inte kan se på dem om de har snippa eller snopp?
    Tror du att de blir störda i sin utveckling om de behandlas som barn och inte som pojkar och flickor?

• Junija
    Majblomma12 skrev 2006-12-22 12:25:44 följande:
    Ser vi inte (och omedvetet uppmuntrar) de sidor hos ett barn vi automatiskt anser som "pojkigt" respektive "flickigt"? Och i så fall visar vi ju också tydligt för barnet vilket beteende som premieras hos oss föräldrar och därför väljer barnet så klart att oftare visa upp det beteendet.

Visst är det väl så Barn pejlar av vad de större (föräldrar, äldre syskon etc) gillar och (omedvetet?) uppmuntrar och beter sig sedan därefter.

• Junija
    mammiiie skrev 2006-12-22 15:11:24 följande:
    jag älskar pastellfärger... får jag en flicka komemr hon lätt ha ljusrosa, ljuslila, ljusgul, aprikos, ljusturkos och en pojke får han ha ljusblå, ljusgrön, mörkturkos o.s.v ;) jag är tradiotonell av mej. kille = blå. tjej = rosa. så är det bara ;)
    Vad gör du om din sonskulle vilja ha en ljusrosa tröja eller aprikos mössa då? Barn har ju olika perioder när de växlar mellan favoritfärger.
  • Junija

Hemskt om en kille skulle misstas för att vara tjej - vem vill vara det liksom??

Att klä en kille i rosa är ju förnedrande för en kille. Men tjejer är ju tack och lov "dåliga" nog att klä i rosa.

*ironisk*

• Junija
    Moomin skrev 2007-01-03 13:29:38 följande:
    Det är såna åsikter och ståndpunkter som dina TS som gör att flickor fortfarande inte tillåts ta plats och vara sig själva och pojkar inte får samma möjlighet att utveckla sitt känsloliv.
    Håller med. Det är tråkigt att man visar/talar om för barnen att deras (och/eller andras) smak är "fel" eller "dålig" om det råkar gå emot förälderns Barnets möjlighet att själv prova och känna efter vad det tycker, blir ju helt tillplattat. Och detta gäller bara färger/kläderFörvånad Hur ska det då bli den dagen barnen börjar ge uttryck för egna åsikter baserade på t ex politiska eller religiösa ståndpunkter om de inte överensstämmer med föräldrarnas? Hujedamej...Fundersam
  • Junija

Lövet2:

Men är det inte "den" (han/hon ) som blir förbannad som väljer att göra det till ett problem? Inte du. Strunta i om de tar illa vid sig istället. 

Eller varför inte helt sonika fråga om barnet är en pojke eller flicka om du tycker det är obehagligt att folk blir sura. Det är väl inte konstigare att man inte kan se på en baby om det är en pojke eller flicka än att man inte kan se det på en hund... Inte låter vi hundarna ha blå eller rosa koppel för att inte riskera att folk tar fel. Vill någon veta, får de fråga

• Junija
    kvabbso skrev 2007-01-07 19:53:41 följande:
    Det vore också intressant att få veta varför just _könet_ ska styra hur kläderna ska se ut. Varför inte* län* första bokstav i efternamn* förekomst av allergier* horoskoptillhörighet?
    Jag skulle nog vilja dra det snäppet längre. Citerar mig själv från en annan tråd:

"(..)flickor vars föräldrar tjänar över 50 000/mån tillsammans ska vara förbehållet ljusrosa toner - de som tjänar under 50 000 ska ha mörkrosa. På pojkar ska samma regler gälla fast ljusblått resp mörkblått. "
  • Junija
    kvabbso skrev 2007-01-07 20:05:03 följande:
    (Hur gick det där till, vi brukar ju inte tycka lika..?)
    HAHA
    Även en gammal hund kan lära sig sitta

Hade jag inte behövt vandra runt på barnavdelningarna hade jag nog inte fattat vad du pratar om än idag. Var (innan jag fick barn och började umgås med andra som har barn) lyckligt ovetandes om hur flickkläder resp pojkkläder skiljer sig tills jag själv mer och mer började iaktta detta vansinne om kläd- och färghysteri Gråter Jag vill skona både min dotter och min son från detta så därför var jag tvngen att börja bry mig väsentligt mycket mer

Och om jag kan bli påverkad så borde jag ju kunna påverka andra  - så nu brinner sambon för samma sak
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?