Inlägg från: Mint |Visa alla inlägg
  • Mint

Ang flickor och pojkar?

pojkar ska inte vara "pojkar" och flickor ska inte vara "flickor" tycker jag. Pojkar och flickor ska vara BARN och SIG SJÄLVA.

Jag mår illa när jag ser hur barn begränsas genom att tvingas in i en förbestämd könsroll. Tyvärr verkar de flesta hålla med dig, TS.

• Mint

Pojkar och flickor är mhända olika - men de viktigaste skillnaderna finns väl ändå inom gruppen BARN? Flickor är olika, och pojkar är olika, tycker jag. Eller tycker ni könsrolssfans att det bara finns två personligheter; pojke och flicka?

Har er son mer gemensamt med alla pojkar i världen än med sin egen syster/dagoskompisen som är flicka?

• Mint

Det är väl inget fel att klä pojkar i blått och flickor i rosa, det tror jag ingen tycker.
    Det vissa däremot tycker är fel är när det kombineras med att man INTE kan tänka sig att klä flickor i blått och pojkar i rosa! Det handlar inte om att tycka något är fel, det handlar i stället om att vidga sina perspektiv och tycka att FLER saker är RÄTT.

• Mint

Hur kan det vara taskigt? Vad är det som gör blommor och ljusblått till flickkläder, egentligen? Bortom "det bara känns så" eller "jag tycker så, helt enkelt". Jag tror et är hälsosamt att fundera lite över vad man tänker ibland.

Och tro inte att du inte förmedlar de här attityderna till dina barn, för det gör du. De kommer att växa upp och bli äcklade över flickor i grått och pojkar i rosa och de som lider mest av et är väl ingen annan än de själva? Hur kan det vara synd om en pojke med rosa kläder om det är DU som lider av det?

• Mint

Jag började skriva det här inlägget i tråden om en pojke som fått en rosa cykel i julklapp med kom på att det passar bättre här:

Jag kan ju förresten säga att min lillebror som föddes 1988 fick en rosa trehjuling (jag tror faktiskt mina föräldrar skulle köpt en blå om de fanns men de var slut). Jättefin! Han hade otroligt mycket glädje av den (och jag med, det var ju rätt kul att cykla på den trots att mina ben var för långa...). Sedan hamnade den hos några yngre (pojk-)kusiner som även de cyklade som galningar på denna ROSA TJEJ-CYKEL (hur kan det vara en tjejcykel förresten när den bara använts av killar?).

När han var 4-5 år (i början på 90-talet alltså) var vi på semester och han fick en tröja med motiv från orten. Det fanns såklart massvis med motiv men han kunde bara tänka sig den ljuslila t-shirten med gulliga lamm på. Inga problem, han fick såklart den, och älskade den och blev inte retad för det heller trots att det var på det hårda 90-talet.

Nu är han 18. Satsar på att bli lärare, har flickvän, är osedvanligt mysig, klok, snäll, fördomsfri och trygg i sin roll som både man och människa. Han har långt hår, skägg och oftast gröna eller blå kläder. Byxor, inte kjol.

Är det synd om honom och har det någonsin varit det?

• Mint

Jag tycker det är skillnader mellan människor som gör livet spännande. Alla kvinnor är inte lika, alla män är inte heller lika. Många kvinnor är mer lika många män än andra kvinnor. Skillnaderna går inte som vattentäta skott mellan de biologiska könen.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?