Jag började skriva det här inlägget i tråden om en pojke som fått en rosa cykel i julklapp med kom på att det passar bättre här:
Jag kan ju förresten säga att min lillebror som föddes 1988 fick en rosa trehjuling (jag tror faktiskt mina föräldrar skulle köpt en blå om de fanns men de var slut). Jättefin! Han hade otroligt mycket glädje av den (och jag med, det var ju rätt kul att cykla på den trots att mina ben var för långa...). Sedan hamnade den hos några yngre (pojk-)kusiner som även de cyklade som galningar på denna ROSA TJEJ-CYKEL (hur kan det vara en tjejcykel förresten när den bara använts av killar?).
När han var 4-5 år (i början på 90-talet alltså) var vi på semester och han fick en tröja med motiv från orten. Det fanns såklart massvis med motiv men han kunde bara tänka sig den ljuslila t-shirten med gulliga lamm på. Inga problem, han fick såklart den, och älskade den och blev inte retad för det heller trots att det var på det hårda 90-talet.
Nu är han 18. Satsar på att bli lärare, har flickvän, är osedvanligt mysig, klok, snäll, fördomsfri och trygg i sin roll som både man och människa. Han har långt hår, skägg och oftast gröna eller blå kläder. Byxor, inte kjol.
Är det synd om honom och har det någonsin varit det?