Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Ang flickor och pojkar?

TS - Håller med dig helt! Låt de stackars pojkarna vara pojkar utan att försöka göra om dem till någon slags kopior av flickorna! Om föräldrarna längtar så mycket efter en dotter att de försöker låtsas att sonen är en flicka, då kanske de kan försöka adoptera ....

• lövet2
    Pejgan skrev 2006-12-28 09:03:35 följande:
    Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?
    Nej, inte alla! Många försöker nog bara demonstrera att de är feminister ....
  • lövet2
    Pejgan skrev 2006-12-28 09:05:16 följande:
    Det kan alltså inte på något vis bero på att vi gillar kläderna vi sätter på barnen?
    Verkar inte troligt. I så fall kunde ni lika gärna hänga upp kläderna i en gardinstång i stället för gardiner - precis lika opassande!
  • lövet2
    Bonanza skrev 2006-12-28 09:35:07 följande:
    Exakt vad tror ni ska hända?! Tycker ni att svarta barn inte ska få ha gröna kläder också? Att brunetter inte får ha fjärilar på sina tröjor, det är ju till för blondiner? Att korta människor inte får ha jeans, hur skulle det se ut? Fattar ni inte att det är exakt så pinsamt ni resonerar?!
    Vad händer? Inget, mer än att omgivningen tycker synd om barnet och för evigt stämplar föräldrarna som konstiga. När pojkarna blir större finns risken att de också sätter den stämpeln på sina föräldrar.
    Och om jag återgår till gardiner ....
    Jag har en riktigt snygg gardin (Nej, det har jag inte, men vi kan väl låtsas!). Matchar tapeterna och gör köket till en trevligare plats. Jag testar att hänga upp gardinen i en flaggstång - det ser löjligt ut! Hänger gardinen som en prydnad på väggen - eeehh ...? Gardinen är bara fin när den hänger på rätt ställe, dvs på gardinstången.
    En söt spetsklänning är inte söt på en pojke, utan då ser klänningen bara konstig ut (i bästa fall). Är det en större pojke ser det inte bara konstigt ut, utan rent groteskt!
  • lövet2
    Pejgan - Det finns skrivna och oskrivna lagar. Om man tycker att någon lag är fel och knäpp, så kan man antingen lyda lagen ändå eller tillämpa civil olydnad. Om du t ex tycker att staten inte ska lägga sig i att du bränner eget brännvin, så är det din åsikt. Vill du kämpa för rätten att bränna din egen sprit, så kan du öppet och demonstrativt bygga en apparat, bränna en omgång och sedan tipsa tidningen. Jag skulle inte hålla med dig, men jag skulle respektera din kamp. Om du däremot "fegar" genom att lära din 10-åring hur processen funkar och sedan låta honom ta smällarna, då skulle jag inte respektera dig!

I Sverige, i det samhälle vi lever i nu, så är det en oskriven lag att flickor har flickkläder (fast med en viss frihet att plocka från pojkkläderna) och att pojkar har pojkkläder. De föräldrar som vill kämpa för likriktning inom klädmodet får gärna göra det - men själva! Föräldrarna kan demonstrera sin åsikt genom att ihärdigt visa sig offentligt i "fel" kläder. De skulle antagligen bli utskrattade för det mesta, men ändå respekterade av många. Den dagen då de nått sitt mål och kläder blir totalt könsneutrala, då är det dags att byta kläder även på småpojkarna. Innan dess tycker jag det är skamligt att använda småbarn som demonstrationsobjekt i sin kamp för neutrala kläder!
  • lövet2
    Majblomma12 skrev 2006-12-28 10:36:46 följande:
    Lövet, syftar du då på kjolar och klänningar? Eller gäller det hela spektrat, inkusive färger? Vad är i så fall pojk- repsektive flickfärger? Jag har nämligen ingen aning om det, om vi bortser från det uppenbara (och löjliga) blå och rosa. Vidare: ni som är emot att en pojke bär en enkel, rosa body - skulle ni ha lika svårt med att er man bar en rosa skjorta eller tröja, något som var synnerligern trendigt för några år sedan?
    Det gäller ofta modeller och mönster mer än färger. Skulle tro att 90% av den vuxna befolkning bara behöver kasta en blick på kläderna för att avgöra om det är pojk- eller flickkläder eller om de är könsneutrala. De övriga 10% förstår jag om de får bekymmer med den saken.
    Min man skulle få ha en rosa skjorta hur mycket han ville (jag bestämmer inte hans klädsel), men han skulle definitivt få gå för sig själv. Rosa skjortor var mycket riktigt trendigt för ett antal år sedan, och de bars också av just trendnissar - inte av vanliga män!
  • lövet2
    Clavi skrev 2006-12-28 14:52:53 följande:
    Jag tycker att det är sorgligt att könsroller ska befästas redan hos spädbarn.
    Varför då? Varför sudda ut skillnaden mellan könen? Det är ju den skillnaden som gör livet så spännande ....Fundersam
  • lövet2

Varför blir jag irriterad när andra föräldrar klär sina barn i "fel" färger och kläder? Kanske därför att jag blivit bränd för många gånger!

lövet: Men vilken liten söt tjej!
    X: *fnyser ilsket* Ser du inte att det är en kille!

lövet: Men vilken liten söt grabb!
    X: Jaså? Men det är faktiskt en flicka! *vänder på klacken och går därifrån*

lövet: Men så söt! Vad heter den?
    X: Den? DEN???? Hur kan du säga så om mitt barn???

lövet: Vilken gullig baby du har!
    X: Ja visst! Men vi har så svårt att välja namn - har du något förslag?
    lövet: *mumlar otydligt och vågar inte chansa*

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?