Inlägg från: Majblomma12 |Visa alla inlägg
  • Majblomma12

Ang flickor och pojkar?

Snälla, säg att du skämtar? Blir du irriterad av att inte kunna avgöra om barnet i en vagn är en pojke eller en flicka? Varför då? Vad spelar det för roll? Du känner ju inte barnet?
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Majblomma12
    Terryleene skrev 2006-12-22 11:42:34 följande:
    Jag tror att folk som ts blir irriterade när deinte ser vilket kön barnet har för då vet de inte hur hon ska förhålla sig till barnet. Ska de säga (OBS! exempel): "åh, vilken stor och stark pojke" eller "vilken liten och söt flicka"? Jag gillar att folk inte är säkra för då blir det inte sådana uttalanden. Det är bla sådana attityder som gör att pojkar blir som folk förväntar sig att pojkar ska vara och vice versa. Det är inte medfött att gilla bilar eller dockor.
    Exakt!
  • Majblomma12

Det där med att pojkar och flickor är så olika, jag undrar det, jag.

Jag umgås regelbundet med tre andra mammor, varav två har flickor och en har en pojke. Jag är också pojkmamma. Alla barnen är födda samma vecka. Vad jag noterar är likheter. De behöver alla mat, blöjbyte, kramar och pussar, uppmärksamhet och uppmuntran. De är alla på samma nivå i utvecklingen, en är lite tidigare med att sitta, en annan har fått tänder, en tredje pratar mycket och min pojke är medel med allting. Vad jag inte ser är några skillnader, beroende på kön. De är alla olika högljudda, fysiskt aktiva och trilskande oika dagar eller tider på dagen.

När ska dessa skillnader börja visa sig? Och om de inte visar sig förrän efter flera år, vem kan då påstå att dessa skillnader är biologiskt betingade och inte en social konstruktion? Återigen, ligger inte en stor del av det i betraktarens ögon? Ser vi inte (och omedvetet uppmuntrar) de sidor hos ett barn vi automatiskt anser som "pojkigt" respektive "flickigt"? Och i så fall visar vi ju också tydligt för barnet vilket beteende som premieras hos oss föräldrar och därför väljer barnet så klart att oftare visa upp det beteendet.

• Majblomma12
    Bonanza skrev 2006-12-22 12:45:59 följande:
    IS - ja, min son är ju 1.5 och är varken pojkig eller flickig. Han är ett barn. Det märks alltså inte än!Men de barn som växt upp hos föräldrar som är stensäkra på att könsskillnaderna är medfödda, de har konstigt nog ettåriga pojkar som bara älskar bilar. Undrar hur det kan komma sig? All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Majblomma12

MarcusEmelinJosefinesMamma, skillnaden är att Bonanzas sätt att resonera inte stämplar ett barn som konstigt eller avvikande, pga dess klädsel, vilket ditt synsätt onekligen gör. Det, om något, måste väl klassas som trångsynt?

• Majblomma12

Lövet, syftar du då på kjolar och klänningar? Eller gäller det hela spektrat, inkusive färger? Vad är i så fall pojk- repsektive flickfärger? Jag har nämligen ingen aning om det, om vi bortser från det uppenbara (och löjliga) blå och rosa.

Vidare: ni som är emot att en pojke bär en enkel, rosa body - skulle ni ha lika svårt med att er man bar en rosa skjorta eller tröja, något som var synnerligern trendigt för några år sedan?

• Majblomma12

Om det gäller mönster så undrar jag följande: kan pojkar ha Pippi, blommor och flätor på sina tröjor/koftor? Kan flickor ha Bamse och rutmönstrat på sina? Jag anser att det är helt neutrala symboler, men jag har fått höra av andra föräldrar att så är det minsann inte alls.

• Majblomma12

MEJM, trist attityd du uppvisar i ditt senaste inlägg. Det finns ingen anledning att förlöjliga andra, bara för att de väljer en annan väg än du.

När jag handlar till min son letar jag främst efter färger jag tycker om. Om det hänger en orange body på flickavdelningen, så bryr jag mig inte om det, eftersom jag gillar fägen. Eftersom jag inte har insikt om vad som är pojk- och flickfärger, och inte heller fått svar från er som tror er veta, så lever jag i lycklig ovisshet om de ev. blundrar jag gjort mig skyldig till.

• Majblomma12

Molnet, visst var det en underbar tid? Alla barn sprang runt i velourdressar i rött, orange, brunt eller grönt och ingen tyckte det var något konstigt med det. Sköna, mjuka, lekvänliga kläder som passade alla.

• Majblomma12

Det verkar läsas selektivt i den här tråden. Fundersam

Jag frågar igen: vilka färger är flick- repsektive pojkfärger? Vilka mönster, figurer och symboler är pojk repektive flick?

• Majblomma12

(Fan vad jag slarvar när jag skriver. Sorry... Generad)

• Majblomma12
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 11:37:49 följande:
    Det var en underbar tid då de .. Men vad är det för tid nu då?
    Ja, det kan man verkligen fråga sig. Backlash var ordet...
  • Majblomma12

MEJM, jag anser inte att det är fel att klä flickor i rosa och klänning och pojkar i blått, skjorta och byxor. Jag anser bara att det inte ska vara den enda klädkoden, utan att det ska gå lika bra tvärtom.

Frågar ännu en gång: vilka färger är pojk- repsektive flickfärger? Vilka figurer och mönster är pojk repsketive flick? Kan en flicka ha en marinblå Bamse-jacka? Kan en pojke ha en röd Pippi-jacka?

• Majblomma12
    Respektive. Mina fingrar vägrar samarbeta idag.
  • Majblomma12
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 12:33:52 följande:
    Men vad igentligen gör att era åskiter är som enda rätta?*nyfiken*
    Rätt? Ja, därför att den ger varje människa friheten att välja, begränsar ingen utifrån kön och är öppen för nya idéer och tankesätt, kanske?

Varför svarar du inte på mina frågor?
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?