Ang flickor och pojkar?

Det där med att pojkar och flickor är så olika, jag undrar det, jag.
Jag umgås regelbundet med tre andra mammor, varav två har flickor och en har en pojke. Jag är också pojkmamma. Alla barnen är födda samma vecka. Vad jag noterar är likheter. De behöver alla mat, blöjbyte, kramar och pussar, uppmärksamhet och uppmuntran. De är alla på samma nivå i utvecklingen, en är lite tidigare med att sitta, en annan har fått tänder, en tredje pratar mycket och min pojke är medel med allting. Vad jag inte ser är några skillnader, beroende på kön. De är alla olika högljudda, fysiskt aktiva och trilskande oika dagar eller tider på dagen.
När ska dessa skillnader börja visa sig? Och om de inte visar sig förrän efter flera år, vem kan då påstå att dessa skillnader är biologiskt betingade och inte en social konstruktion? Återigen, ligger inte en stor del av det i betraktarens ögon? Ser vi inte (och omedvetet uppmuntrar) de sidor hos ett barn vi automatiskt anser som "pojkigt" respektive "flickigt"? Och i så fall visar vi ju också tydligt för barnet vilket beteende som premieras hos oss föräldrar och därför väljer barnet så klart att oftare visa upp det beteendet.
MarcusEmelinJosefinesMamma, skillnaden är att Bonanzas sätt att resonera inte stämplar ett barn som konstigt eller avvikande, pga dess klädsel, vilket ditt synsätt onekligen gör. Det, om något, måste väl klassas som trångsynt?
Lövet, syftar du då på kjolar och klänningar? Eller gäller det hela spektrat, inkusive färger? Vad är i så fall pojk- repsektive flickfärger? Jag har nämligen ingen aning om det, om vi bortser från det uppenbara (och löjliga) blå och rosa.
Vidare: ni som är emot att en pojke bär en enkel, rosa body - skulle ni ha lika svårt med att er man bar en rosa skjorta eller tröja, något som var synnerligern trendigt för några år sedan?
Om det gäller mönster så undrar jag följande: kan pojkar ha Pippi, blommor och flätor på sina tröjor/koftor? Kan flickor ha Bamse och rutmönstrat på sina? Jag anser att det är helt neutrala symboler, men jag har fått höra av andra föräldrar att så är det minsann inte alls.
MEJM, trist attityd du uppvisar i ditt senaste inlägg. Det finns ingen anledning att förlöjliga andra, bara för att de väljer en annan väg än du.
När jag handlar till min son letar jag främst efter färger jag tycker om. Om det hänger en orange body på flickavdelningen, så bryr jag mig inte om det, eftersom jag gillar fägen. Eftersom jag inte har insikt om vad som är pojk- och flickfärger, och inte heller fått svar från er som tror er veta, så lever jag i lycklig ovisshet om de ev. blundrar jag gjort mig skyldig till.
Molnet, visst var det en underbar tid? Alla barn sprang runt i velourdressar i rött, orange, brunt eller grönt och ingen tyckte det var något konstigt med det. Sköna, mjuka, lekvänliga kläder som passade alla.
Det verkar läsas selektivt i den här tråden.
Jag frågar igen: vilka färger är flick- repsektive pojkfärger? Vilka mönster, figurer och symboler är pojk repektive flick?
(Fan vad jag slarvar när jag skriver. Sorry... )
MEJM, jag anser inte att det är fel att klä flickor i rosa och klänning och pojkar i blått, skjorta och byxor. Jag anser bara att det inte ska vara den enda klädkoden, utan att det ska gå lika bra tvärtom.
Frågar ännu en gång: vilka färger är pojk- repsektive flickfärger? Vilka figurer och mönster är pojk repsketive flick? Kan en flicka ha en marinblå Bamse-jacka? Kan en pojke ha en röd Pippi-jacka?
Eftersom ingen vill svara här:
www.familjeliv.se/Forum-5-109/m15660613.html