Ang flickor och pojkar?
Oj, stackars TS. Då är det bäst att jag undanhåller mina barn från dig, för det går inte att se utifrån färgvalet vad kön de har. Och jag vill ju verkligen inte att du ska bli irriterad.
Oj, stackars TS. Då är det bäst att jag undanhåller mina barn från dig, för det går inte att se utifrån färgvalet vad kön de har. Och jag vill ju verkligen inte att du ska bli irriterad.
Ja, jag tror tyvärr att man misstar sig väldeliga om man tror att man kan dölja en bakomliggande uppfattning för sina barn. Om inte annat kommer barnet att råka få höra när man säger något till någon annan.
Spänning mellan könen gäller väl ändå inte spädbarn? Och hur i hela friden skulle det ens vara möjligt att sudda ut en könsskillnad genom att ha "fel" kläder på barnen? Snoppen ramlar av i rosa kläder och snippan börjar växa i blå?
Pejgan, nu måste jag komma in och vara extremt kritisk mot "vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen" – sanningen är att det inte finns studier som entydigt pekar på att de skillnader du tar upp faktiskt existerar. Och även om såna skulle gå att finna, kan vi inte säkert säga att det handlar om en biologisk predisposition eller ett socialt utvecklat beteendemönster. Hjärnan är extremt plastisk, mycket mer än vi som blev itutade att "hjärnceller som dör får aldrig några ersättare" kan föreställa oss.
Pejgan, det vi fick lära oss i skolan är ganska ... passé. När forskning hamnar i skolböckerna är den generellt rätt gammalt. Framförallt är det tyvärr ofta lite "Aftonbladetvarning" på många såna s.k. sanningar som presenteras i läroböcker: någon har läst någon forskningsrapport, sammanfattat det och sedan läser skribenten sammanfattningen och missförstår något.
Och jag vet att du inte påstod att det var biologiska skillnader, det var jag som talade om dem (eftersom folk ofta tror att allt som har med hjärnan att göra är medfött/biologiskt).
Det är ju du som bestämt att hon är en ängel och prinsessa (ja, på svenska stavas det med s)! Det kanske hon inte alls vill vara – hon kanske vill vara en fräsig klätterapa?
Capy, har du adress till Politiskt Korrekta katalogen? Jag har nämligen tappat bort mitt exemplar, och var tvungen att köpa lite politiskt inkorrekta kläder på Åhléns häromdagen. Ungar växer ju så snabbt, nämligen.