Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Ang flickor och pojkar?

eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • uniMog

Jag har väl för tusan inte sagt att DU gör det jag har sagt vad JAG gör.

Pejgan skrev 2006-12-28 08:25:22 följande:
    eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra. How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
    VAD i det inlägget insinuerar ens att du inte skulle låta din son ha vilka leksaker han vill???
  • uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 08:36:28 följande:
    Att välja sin egen väg .. Villken väg anser du att mina flick å pojkbarn kommer välja?Jag köper kläder efter MITT tycker och smak :) Vad jag köper avgör jag eftersom jag är den som handlar..Dock inte åt min stora som snart blir 12 år.Jag lär inte mina barn att det är rätt eller fel att Torsten går i flickkläder eller att det enda som är rätt i klädväg är mina val.Mina barn får välja själva då dom är tillräckligt gammla eller finner intresse i att vara med att välja kläder.
    Men jösses vad du läser in saker i det jag skriver.

Jag tror det är en klart större chans att min son väljer att ha rosa/flickiga kläder när han blir större än att din gör det. Det är väl inget konstigt? Precis som jag tror det är större risk att din son uppfattar att det är fel med rosa/flickigt på pojkar än att min son gör det. Sen kommer båda troligen märka det till slut ändå eftersom samhället ser ut som det gör, tyvärr.

Därifrån till att tro att din son absolut inte kommer våga ha rosa eller att min son absolut kommer att vilja ha det....nej knappast!
  • uniMog

Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?

• uniMog
    lövet2 skrev 2006-12-28 09:04:42 följande:
    Pejgan skrev 2006-12-28 09:03:35 följande: Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?Nej, inte alla! Många försöker nog bara demonstrera att de är feminister ....
    *asgarvar* Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Det kan alltså inte på något vis bero på att vi gillar kläderna vi sätter på barnen?
  • uniMog

Vad som verkligen är opassande är att tvinga in små barn i könsroller som cementerar roller som vi kämpat i århundraden för att förändra.

• uniMog
    lövet2 skrev 2006-12-28 09:52:07 följande:
    Bonanza skrev 2006-12-28 09:35:07 följande: Exakt vad tror ni ska hända?! Tycker ni att svarta barn inte ska få ha gröna kläder också? Att brunetter inte får ha fjärilar på sina tröjor, det är ju till för blondiner? Att korta människor inte får ha jeans, hur skulle det se ut? Fattar ni inte att det är exakt så pinsamt ni resonerar?! Vad händer? Inget, mer än att omgivningen tycker synd om barnet och för evigt stämplar föräldrarna som konstiga. När pojkarna blir större finns risken att de också sätter den stämpeln på sina föräldrar.Och om jag återgår till gardiner ....Jag har en riktigt snygg gardin (Nej, det har jag inte, men vi kan väl låtsas!). Matchar tapeterna och gör köket till en trevligare plats. Jag testar att hänga upp gardinen i en flaggstång - det ser löjligt ut! Hänger gardinen som en prydnad på väggen - eeehh ...? Gardinen är bara fin när den hänger på rätt ställe, dvs på gardinstången.En söt spetsklänning är inte söt på en pojke, utan då ser klänningen bara konstig ut (i bästa fall). Är det en större pojke ser det inte bara konstigt ut, utan rent groteskt!
    fast skillnaden är att gardiner är skapta för att sitta i fönster. Kläder är gjorda för att sitta på kroppar. Dessutom är barnkroppar såpass lika att det inte finns någon vettig anledning att säga att flickor/pojkar bara kan ha vissa sorter. Kläder ska ha rätt passform och helst rätt färger och skärning för att passa just DET barnet. En pojke i klänning skulle antagligen inte se konstigt ut förrän du visste att det var en pojke och då är det DIN värdering som gör att det ser konstigt ut inte någon universiell sanning
  • uniMog

Om man ska dra jämförelsen med gardinerna vore det mer lämpligt att jämföra det med att sätta en köksgardin i ett arbetsrum. Vilket jag inte ser något problem med så länge det är rätt storlek.

• uniMog

Att vuxna kläder har olika passformar är rimligt eftersom män och kvinnor generellt sett har annorlunda kroppsform. Jag bär byxor, alla olika färger, kostym.. ja allt min man gör faktiskt. Min man får mer än gärna bära kjol sydd för hans kropp om han vill det.

Att barnkläder har samma uppdelning är inte rimligt eftersom barn har likadan kroppsform.

Att det skulle vara någon oskriven lag håller jag absolut inte med om. En norm, ja möjligen. Bland många iaf. Tyvärr. Att jag skulle vara tvungen att hålla mig till den tycker jag är rent befängt.

Och återigen, sluta säga att jag demonstrerar något! JAg sätter på mina barn de kläder jag tycker de passar i. Det har inget med mina politiska åsikter att göra utan min smak.  Varför vägrar du förstå det?

• uniMog

....Iors syster tog upp något som jag tänkte skriva...

Eftersom alla människor har olika gräns för vad som är pojkigt/flickigt kan det inte vara en oskriven regel. Eller ja, en något korkad sådan eftersom alla har olika då.

• uniMog

JAG spontanshoppar när jag hittar något jag tycker är snyggt. Jag går igenom båda avdelningarna (eller ja alla fyra eftersom det brukar vara 2 baby och 2 småbarns avdelningar)

Eftersom vi har så vansinnigt mycket kläder är det sällan jag "behovsshoppar" utan det blir mer för att jag hittar något snyggt.

• uniMog

MEJM, jag tror tyvärr att dina åsikter speglas i ditt beteende. Åtminstone har det visat sig i studier att det gör det hos de flesta människor.

Tex har det visat sig att barn i typiska flickkläder/pojkkläder får mer beröm för sina kläder. Framförallt då flickorna har jag för mig.

Det var en jätteintressant studie på ett dagis som ansåg sig vara könsneutrala i sitt bemötande av barnen. De filmades och fick sedan se filmen och blev chockade över hur mycket omedvetna skillnader som gjordes!

• uniMog

MEJM, jag är inte med alls nu... På vilket sätt påverkar jag, som tycker det är lika ok med spindelmannen som rosa spets, dina barn negativt?

• uniMog
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-28 12:05:40 följande:
    Efeter som ni ju anser att jag är trångsynt och har fel uppfattning om klädvak då de gäller barn.Era barn märker ju de oxå isf ?
    *kliar sig i huvudet* Nej det tror jag inte. Ja när de blir större kanske de förstår att jag tycker det är fel att begränsa barn.. eller om de hör mig diskutera med en förälder kanske? Men jag försöker ju medvetet att inte behandla barn annorlunda beroende på kläderna.. Kanske de kan tycka att jag inte ger dem samma positiva respons på deras kläder? Men näe jag ser inga direkta risker för påverkan.
  • uniMog

Om jag inte tyckte att min åsikt var rätt skulle jag väl inte ha den?

• uniMog
    lövet2 skrev 2006-12-28 15:35:52 följande:
    Clavi skrev 2006-12-28 14:52:53 följande: Jag tycker att det är sorgligt att könsroller ska befästas redan hos spädbarn. Varför då? Varför sudda ut skillnaden mellan könen? Det är ju den skillnaden som gör livet så spännande ....
    könsSKILLNADER är jättespännande, könsROLLER är trista
  • uniMog

Kanske ska förtydliga vad jag menar

Varning: Nu kommer grova generaliseringar här, individuella skillnaderna är fortfarande störst.

Det finns vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen som jag tycker är jättespännande! Tex att män har bättre detaljseende och kvinnor bättre överblickssyn, män har bättre logiskt tänkande medan kvinnor har bättre språklig förmåga.

Men... även om de här generella skillnaderna finns så är det väl fortfarande viktigare att uppmärksamma individen än h*ns kön? Om Pelle tex råkar gilla balett, ska han tvingas spela hockey för att killar brukar gilla det? Eller om Lisa visar sig vara en jäkel på logik, ska hon tvingas läsa språk för att hon "borde" vara bra på det? 

Och dessutom... vad har något av det med kläder att göra?

• uniMog
    Isolde skrev 2006-12-28 22:08:29 följande:
    Pejgan, nu måste jag komma in och vara extremt kritisk mot "vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen" – sanningen är att det inte finns studier som entydigt pekar på att de skillnader du tar upp faktiskt existerar. Och även om såna skulle gå att finna, kan vi inte säkert säga att det handlar om en biologisk predisposition eller ett socialt utvecklat beteendemönster. Hjärnan är extremt plastisk, mycket mer än vi som blev itutade att "hjärnceller som dör får aldrig några ersättare" kan föreställa oss. ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
    Konstigt för vi läste flera såna i skolan? Men det kan ju iof ha kommit senare som säger tvärsom. Och jag läste mitt inlägg flera ggr och jag har ingenstans sagt att skillnaderna är biologiska!
  • uniMog
    Isolde skrev 2006-12-29 09:11:12 följande:
    Pejgan, det vi fick lära oss i skolan är ganska ... passé. När forskning hamnar i skolböckerna är den generellt rätt gammalt. Framförallt är det tyvärr ofta lite "Aftonbladetvarning" på många såna s.k. sanningar som presenteras i läroböcker: någon har läst någon forskningsrapport, sammanfattat det och sedan läser skribenten sammanfattningen och missförstår något.Och jag vet att du inte påstod att det var biologiska skillnader, det var jag som talade om dem (eftersom folk ofta tror att allt som har med hjärnan att göra är medfött/biologiskt). ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
    Fast jag menade forskningsrapporter inte skolböckerna Men det spelar ingen större roll, jag läser gärna forskning som tyder på motsatsen! Jag är jätteintresserad av det här ämnet så ge mig vad du har
Svar på tråden Ang flickor och pojkar?