Ang flickor och pojkar?
eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra.
eller ja... visst påverkar vi våra barn men om vi låter dem ha ALLA typer av kläder, leksaker, intressen etc så får de en chans att välja sin egen väg. Vilket jag än så länge verkat klarat bra.
Jag har väl för tusan inte sagt att DU gör det jag har sagt vad JAG gör.
Lövet, så du menar på fullaste allvar att vi som inte klär våra barn enlgt normen försöker tvinga våra barn att byta kön och egentligen önskade oss ett annat kön?
Vad som verkligen är opassande är att tvinga in små barn i könsroller som cementerar roller som vi kämpat i århundraden för att förändra.
Om man ska dra jämförelsen med gardinerna vore det mer lämpligt att jämföra det med att sätta en köksgardin i ett arbetsrum. Vilket jag inte ser något problem med så länge det är rätt storlek.
Att vuxna kläder har olika passformar är rimligt eftersom män och kvinnor generellt sett har annorlunda kroppsform. Jag bär byxor, alla olika färger, kostym.. ja allt min man gör faktiskt. Min man får mer än gärna bära kjol sydd för hans kropp om han vill det.
Att barnkläder har samma uppdelning är inte rimligt eftersom barn har likadan kroppsform.
Att det skulle vara någon oskriven lag håller jag absolut inte med om. En norm, ja möjligen. Bland många iaf. Tyvärr. Att jag skulle vara tvungen att hålla mig till den tycker jag är rent befängt.
Och återigen, sluta säga att jag demonstrerar något! JAg sätter på mina barn de kläder jag tycker de passar i. Det har inget med mina politiska åsikter att göra utan min smak. Varför vägrar du förstå det?
....Iors syster tog upp något som jag tänkte skriva...
Eftersom alla människor har olika gräns för vad som är pojkigt/flickigt kan det inte vara en oskriven regel. Eller ja, en något korkad sådan eftersom alla har olika då.
JAG spontanshoppar när jag hittar något jag tycker är snyggt. Jag går igenom båda avdelningarna (eller ja alla fyra eftersom det brukar vara 2 baby och 2 småbarns avdelningar)
Eftersom vi har så vansinnigt mycket kläder är det sällan jag "behovsshoppar" utan det blir mer för att jag hittar något snyggt.
MEJM, jag tror tyvärr att dina åsikter speglas i ditt beteende. Åtminstone har det visat sig i studier att det gör det hos de flesta människor.
Tex har det visat sig att barn i typiska flickkläder/pojkkläder får mer beröm för sina kläder. Framförallt då flickorna har jag för mig.
Det var en jätteintressant studie på ett dagis som ansåg sig vara könsneutrala i sitt bemötande av barnen. De filmades och fick sedan se filmen och blev chockade över hur mycket omedvetna skillnader som gjordes!
MEJM, jag är inte med alls nu... På vilket sätt påverkar jag, som tycker det är lika ok med spindelmannen som rosa spets, dina barn negativt?
Om jag inte tyckte att min åsikt var rätt skulle jag väl inte ha den?
Kanske ska förtydliga vad jag menar
Varning: Nu kommer grova generaliseringar här, individuella skillnaderna är fortfarande störst.
Det finns vissa bevisade fysiska generella skillnader mellan könen som jag tycker är jättespännande! Tex att män har bättre detaljseende och kvinnor bättre överblickssyn, män har bättre logiskt tänkande medan kvinnor har bättre språklig förmåga.
Men... även om de här generella skillnaderna finns så är det väl fortfarande viktigare att uppmärksamma individen än h*ns kön? Om Pelle tex råkar gilla balett, ska han tvingas spela hockey för att killar brukar gilla det? Eller om Lisa visar sig vara en jäkel på logik, ska hon tvingas läsa språk för att hon "borde" vara bra på det?
Och dessutom... vad har något av det med kläder att göra?