• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Merenwen

Barn kan bli mobbade och retade för vad som helst. Tyvärr är det inget man kan förebygga. Mobbaren har ett behov av att mobba på grund av inre osäkerhet och går på den som just då reagerar hårdast på att bli retad. Ofta dras andra barn med och börjar också retas. Om alla barn skulle ha färgkodade skoluniformer och regelstyrda frisyrer skulle barn ändå blir retade fast för andra detaljer. Förmodligen skulle det vara samma barn som blev retade också. Problemet ligger aldrig hos offret utan hos mobbaren och dennes behov av att trycka ned någon. Med andra ord - problemet ligger egentligen inte i vilken färg sandalerna hade eller vilket märke det var på jeansen.

• jossepower

jag tycker precis som TS, flickor ska se ut som flickor o pojkar som pojkar, skulle tex aldrig sätta på min pojke en klänning.. hade jag gjort det hade det ju verkat som om jag hellre velat ha en tjej ju...
    att vilja ha ett jämnställt samhälle är inte samma som att vilja ha ett könsneutralt..!

• Pallas

Clavi Skrev: "Då är det ju du och resten av omgivningen som givit honom de signalerna. Ett barn tycker inte att rosa är en tjejfärg om inte en vuxen talar om det."

TS skrev: "Men Clavi ... Hur kan du säga så?"

Hur menar du att det går till då, när man kommer till insikten att en viss kromosomuppsättning inte passar i en viss färg?

• emcjoh

Fick själv aldrig ha "tjej färger" för min mamma.
    NJUTER nu av att ha en liten tös som ÄLSKAR rosa....

• jossepower

sedan hur länge som helst har det funnits tjej o killfärger och det är klart att jag vill inte att min son ska ha rosa plyschdress på sig eftersom det i ALLMÄNHETENS OCH MINA ögon är en typisk flickfärg...

tror ni inte det blir svårare med identitetsletandet i tonåren om man inte fått en liten push i rätt riktning under barndomen?

• Ragnar2007

Hej, jag heter social konstruktion.

• bbpop

"tror ni inte det blir svårare med identitetsletandet i tonåren om man inte fått en liten push i rätt riktning under barndomen?"

Nej.

• Pallas

"tror ni inte det blir svårare med identitetsletandet i tonåren om man inte fått en liten push i rätt riktning under barndomen?"

Nej, ju trängre värdsbild man har desto svårare tror jag att man får det. Speciellt om nu inte skulle känna igen sig i vad som förväntas av en bara för att man råkar vara flicka eller pojke.

• Clavi
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2006-12-29 00:10:31 följande:
    Men Clavi ... Hur kan du säga så?Jag har inte vuxit upp med pojk å flick färger, jag har min egen åsikt iaf.Ingen av mina föräldrar har "prackat" på mig de jag tycker.Nån som "prackat" på din dina?Eller är det din egen åsikt?
    Ja men tror du att du, som barn, bara kom på att rosa är en tjejfärg?
    Självklart är det din omgivning som har gett dig de signalerna.
    BF 070723
  • FiaÅkotten

tror inte alls att det blir svårare att hitta sin identitet som tonåring för att man fått ha alla färger. Snarare tvärtom. Barnet har haft en chans att komma på vad han eller hon tycker om inte bara fått talat om för sig vad han/hon borde gilla för att man har ett visst kön.

Och bara för att man vill ha jämställdhet betyder det inte att alla skall vara likadana. Men att alla har lika värde. Även pojkar i rosa.

Barn formas av allt vi vuxna gör och säger de är ju som oskriva blad när de kommer och vet helt enkelt inte att rosa är för flickor och inte pojkar innan någon talat om det för dem

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?