• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Bonanza

MarcusEmelin - men idag är det ju "diskriminering" av oss andra. Är det bättre? Det finns ju fortfarande samma kläder, då skulle man kunna gå efter storlek istället, mycket bättre!

All I want for christmas is... a Loganbot!

Nä, ja tror de skulle bli för rörigt för min lilla hjärna eftersom ja måste ha klassiska regler att gå efter *fniss*

• Mysmys

Jag har en son och två döttrar. Mina döttrar använder mycket av min sons urvuxna kläder. Hon mixar själv av sina "tjej" kläder och brorsans urvuxna "kill" kläder.
    Jag tycker att en tjej kan ha som det nu kallas killfärger på kläderna. Och min son gillar rött och orange och det är så kul att man nu kan köpa sådana färger på killavdelningarna, när han var liten fanns det bara tråkfärger, blått, svart, grått och mörk grönt. Jag vill ha lite färg på mina barn.

Tycker det gäller leksaker oxå, tycker inte att gränserna skall vara så strikta. Min dotter hon leker med bilar har radiostyrd helekopter och min son gillar oxå bilar men kan leka med barbie med syrran och han har kört dockvagn som liten.

Modet idag blad oss vuxna korsas gränsera mellan man och kvinna. Kostym på kvinnor, rosa skjorta på mannan. Varför inte på barn?

• Myran H

MarcusEmelinJosefinesMamma, intressant det där med svampen. Vad det än är i matväg som man gillar eller inte gillar, så blir det ju en speciell problematik när man ska föra vidare, eller inte föra vidare, det till sina barn. Om man ska få dem att tycka om något man inte tycker om, hur mycket man ska försöka få barnen att tycka om så mycket som möjligt, och så vidare. Kan vara knepigt.

Men om man säger till sina barn, "Anna, du slipper äta upp svampen, men du Jonte får allt ta och äta upp den för du är kille"... då går det genast från knepigt till knäppt. Eftersom könsuppdelningen i färger är helt och hållet påhittad ? inte kopplad till något fysiskt faktum, så att säga, utan bara handlar om vaga känslor kring vad som är "killigt" och "tjejigt" ? är det inte rimligare än att könsuppdela maten. Inte efter näringsinnehåll, utan efter smak. Ooh, sött är för tjejer, de är ju söta. Brunsås är killigt, men ägg är ingenting för pojkar. Och så vidare.

Ibland gillar barnen samma saker som föräldrarna, ibland helt andra. Hur man gör med det man vill föra vidare eller ej, kan vara knepiga frågor. Men att göra det baserat på KÖN? Det vore väl ändå prilligt?

Och jag kan inte se att det skulle vara någon direkt skillnad mot det här tjejrosa-killmurriga.

Prilligt säger jag!

• uniMog
    Isolde skrev 2006-12-29 09:11:12 följande:
    Pejgan, det vi fick lära oss i skolan är ganska ... passé. När forskning hamnar i skolböckerna är den generellt rätt gammalt. Framförallt är det tyvärr ofta lite "Aftonbladetvarning" på många såna s.k. sanningar som presenteras i läroböcker: någon har läst någon forskningsrapport, sammanfattat det och sedan läser skribenten sammanfattningen och missförstår något.Och jag vet att du inte påstod att det var biologiska skillnader, det var jag som talade om dem (eftersom folk ofta tror att allt som har med hjärnan att göra är medfött/biologiskt). ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
    Fast jag menade forskningsrapporter inte skolböckerna Men det spelar ingen större roll, jag läser gärna forskning som tyder på motsatsen! Jag är jätteintresserad av det här ämnet så ge mig vad du har
    How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!

Svamp :)

Alla här hemma äter svamp utomj ag å mina barn bara skrattar åt mig å tycker att ja borde gilla svampå för de tycker dom e gott juh.

Ja vet en familj på 6 personer .. alla gillar potatismos utom 1 .. en tjej på snart 11 år.

Å min dotter fyller 12 snart å hon gillar alla typer av färger att sätta på sig, hon älskar hockey å trots att jag satt på henne rosa å verkligen flickiga kläder hela hennes småbarnstid då ja bestämde så gör hon som hon själv känner idag.

Jag ansåg redan då jag var 17 år att flickor ska ha flick kläder och pojkar pojkkläder.
    Detta var 95 :)

Nu är det 2007 snart och jag har samma uppfattning nu som då.

Min lilla docksöta tjej har förmodligen inte alls påverkats av mina åsikter eftersom hon idag har både rosa och tribal stuk på kläderna...hon får välja sina kläder själv därför att hon är så stor att hon klarar av de.

Hon var alltså en riktig liten prinsess flicka.

Finns inga tendenser till att hon skulle ha blivit påverkad av mina åskiter.

Jag måste även tillägga att om man tar ett snitt på er som är mest gåpåiga så har ni ingen erfarenhet alls vad det gäller att överföra sina åsikter på barnen.

Snitt typen är:

Runt 20 och uppåt.

Har max 2 barn.

Båda barnen är småttingar.

Ni kan med andra ord inte tala ur egen erfarenhet.

Så VEM och VILLA har påverkat er att tycka som ni gör?

Hehe

villa skulle vara villka :)

Å en sissta sak oxå .. Min dotter har trots sin svåra prinsess uppväxt heller inte påvisat några som hälst tendenser till att vara en sk mobbare :)

• Molnet

Ska du inte skriva "nu ska jag iväg och klä min dotter i prinsesskläder, ha en fortsatt bra dag" som en schysst avslut också innan du lämnar tråden? Det brukar låta så menar jag

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?