• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?

Kan kan bara utefrån mig sjäv tala om att min stora flicka är precis sig själv.
    Hon väljer själv, den lilla rosda bruden blev en egen person fast hennes i era ögon hemska mamma valde att klä henne i flick färger.
    Hon är nu stor nog att välja sina kläder själv, till viss del iaf.
    Hon gillar alla färger.
    Hon är lärd att vara sig själv.
    Hon är uppvuxen med att tycka om sig själv, hon är defenitivt en egen person och följer sitt eget tycke och smak.

Jag vet att det är svårt för många av er här inne att förstå att man faktist kan välja bort att klä sina barn i alla färger.
    Likväl som man väljer bort att använda sig av pojk&flick färger.

De sorgliga är att ni som inte gillar pojk och flick uppdelningen av kläder idag anser att det är fel att tycka om den.

• Häxan Jia

Ni kallar er förmodligen feminist/er bara en vild gissning.

TS jag antar att du med det tänkte dra oss andra över samma kam.. to bad lady lady. Jag kan bara svara för mig själv, nej jag är inte feminist i den bemärkelsen som det ordet ofta används som idag.

Jag har inga problem med att vara hemma fru om det är ekonomiskt möjligt, jag rakar mitt kön för min egen skull och jag färgar håret för min egen skull också. Skall sanningen fram så är det mesta jag gör med mig själv för min egen skull.

Om feminist innebär lika lön för lika jobb, ja då är jag feminist.
    Men om feminist innebär att alla män är djur och borde avlivas så är jag inte feminist.
    Till skillnad från dig så skiter jag fullkomligt i reklam och måste inte prova en vara bara för att de står en halvnaken brud och visar upp inpackning. Bara grejen att visa en halvnaken tjej i en reklam riktad till kvinnor är för min del löjlig... och i ärlighetens namn så gör det mig mer avig infö varan av princip.

vad jag inte förstår med dig är varför du ens orkar slösa din egen energi genom att irritera dig på vad andra spökar ut sina barn i. Hur orkar du bry dig om det? Jag förstår verkligen inte.  Fundersam

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Mary Cherry
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2007-01-02 23:37:21 följande:
     kvabbso:Jag har inget svar på som du skriver: "Ge mig bra förklaringar till varför flickor måste kläs i grisrosa och pojkar inte kan ha en glitterkatt på tröjan! Det är nämligen totalt obegripligt för många, så du som har svaren - ge oss dem"Jag kan inte svara på de eftersom jag inte vet de.Har nämligen aldrig skrivit att dom MÅSTE ha de.De enda jag skriver är de jag själv tycker att det ska vara pojk å flick kläder.Ditt ihop knåpade inlägg var roande.
    Det där är ju bara ordvrängeri från din sida. Ta bort ordet måste och svara på varför du tycker att flickor ska kläs i grisrosa och pojkar inte får ha glitterkatter på tröjan istället.
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2007-01-02 23:37:21 följande:
     Sååå nu har jag sagt mitt.Min åsikt e lika mycke "fel" som eran.Bara för att man tycker en sak så behöver de inte betyda att det behöver vara fel.Men jag tycker de e skiiit fult å klä en pojke i flick kläder.Ni kallar er förmodligen feminist/er bara en vild gissning.Hoppas nyårsfirandet vart bra iaf.
    Du kan ju aldrig veta om det var en tjej eller en kille du såg i den rosa tröjan med blommor på, det syns ju inte på små barn, om man inte utgår från färgerna på kläderna som vissa gör.
  • Moisen

skulle era pojkar /flickor bli lessna om det kom fram nån dam på ica o sa :men å en sån söt flicka när d är en pojke hon pratar om och tvärtom, jag kan ju säga att min dotter skulle bli väldigt stött, hon är snart 5 år .

Häxan Jia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

Jag MÅSTE inte heller köpa eller prova.

"TS jag antar att du med det tänkte dra oss andra över samma kam.. to bad lady lady. Jag kan bara svara för mig själv, nej jag är inte feminist i den bemärkelsen som det ordet ofta används som idag."

Å nej du tjejjen de tänkte jag inte...

Men jag såg ett inlägg här på FL som skulle kunna vara skrivet av människor som anser att endast deras uppfattning & åsikter var dom enda rätta.
    Som inte kan acceptera att alla inte tycker som dom.
    Som måste försöka "vinna" Och som skapar nya drastiska debatter då dom inser att dom inte längre har nått att komma med.

Inlägget var:

Att inte vara femenist är som att skita sig själv i ansiktet.

Det är en fin och bra människosyn de eller?

Ne, nu e ja trött på de här fånerierna och på att ni andra som klär era barn hur ni vill inte kan respektera att alla inte tycker som ni och att ni kan få de att framstå så otroligt illa/smutsigt att klä sina barn på de vis man själv gillar.

Ni får gärna klä era barn hur ni vill och det kommer jag oxå att göra.

Å ja kan nästan slå vad om att bara för att mina barn kläs i den klassiska stilen så tar dom inte över Saddams "jobb" och förhoppningsvios så lär ni era barn att man bör bli respekterad för den man är inte för hur man går klädd.

Eftersom ni anser att ett barn som är klädd "könskodat" inte
    har samma goda förutsättningar att bli fina omtänksamma och ödmjuka personer så sätter jag punk här.

Jag vill oxå påpeka att jag inte nånstan nämt att era barn som är "blandbarn" skulle må dåligt av de, villklet vissa människor här inne mer eller mindre påstått om våra barn, jag menar våra barn som har pojk å flick kläder.

Jag skulle kunna sitta här och "försvara mig" i evigheter..Men jag tycker att det spårat alldeles för mycket.
    Att tala om färger på barns kläder till att jorden skulle gå under ...
    Och att det dessutom skulle ha med att göra hur vi klär våra barn kommer jag aldrig hålla med om.
    Och skulle jag någon gång ändra mig och anse att jag förstört och påverkat mina barn neg pga av mina färgval så ska ja skriva en bok om de.

• Häxan Jia
    MarcusEmelinJosefinesMamma skrev 2007-01-03 01:00:03 följande:
    Häxan Jia TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:"men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering.. Jag MÅSTE inte heller köpa eller prova."TS jag antar att du med det tänkte dra oss andra över samma kam.. to bad lady lady. Jag kan bara svara för mig själv, nej jag är inte feminist i den bemärkelsen som det ordet ofta används som idag."Å nej du tjejjen de tänkte jag inte... Men jag såg ett inlägg här på FL som skulle kunna vara skrivet av människor som anser att endast deras uppfattning & åsikter var dom enda rätta.Som inte kan acceptera att alla inte tycker som dom.Som måste försöka "vinna" Och som skapar nya drastiska debatter då dom inser att dom inte längre har nått att komma med.Inlägget var:Att inte vara femenist är som att skita sig själv i ansiktet.Det är en fin och bra människosyn de eller?Ne, nu e ja trött på de här fånerierna och på att ni andra som klär era barn hur ni vill inte kan respektera att alla inte tycker som ni och att ni kan få de att framstå så otroligt illa/smutsigt att klä sina barn på de vis man själv gillar.Ni får gärna klä era barn hur ni vill och det kommer jag oxå att göra.Å ja kan nästan slå vad om att bara för att mina barn kläs i den klassiska stilen så tar dom inte över Saddams "jobb" och förhoppningsvios så lär ni era barn att man bör bli respekterad för den man är inte för hur man går klädd.Eftersom ni anser att ett barn som är klädd "könskodat" intehar samma goda förutsättningar att bli fina omtänksamma och ödmjuka personer så sätter jag punk här.Jag vill oxå påpeka att jag inte nånstan nämt att era barn som är "blandbarn" skulle må dåligt av de, villklet vissa människor här inne mer eller mindre påstått om våra barn, jag menar våra barn som har pojk å flick kläder.Jag skulle kunna sitta här och "försvara mig" i evigheter..Men jag tycker att det spårat alldeles för mycket.Att tala om färger på barns kläder till att jorden skulle gå under ...Och att det dessutom skulle ha med att göra hur vi klär våra barn kommer jag aldrig hålla med om.Och skulle jag någon gång ändra mig och anse att jag förstört och påverkat mina barn neg pga av mina färgval så ska ja skriva en bok om de.
    Riktade du allt det där till mig?

Det känns lite lustig för du debatterar saker som jag inte ens vart inne och rotat i

Ha en fortsatt bra kväll, nu skall jag iaf sova.
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Pallas

Men fattar du inte att det är störande för mig att du sitter och tycker synd om mina pojkar för att de råkar ha rosa på sig? Du säger att vi får klä våra barn som du vill, men om det var sant så skulle du inte ens reagera på det, än mindre tycka synd om dem.

• Pallas

Har för övrigt _aldrig_ hört någon med min inställning som sagt till en pojke med pippilotter/rosa strumpor "nejmen har du blivit FLICKA idag?" när man lämnar på dagis. Däremot så är det åtskilliga med din inställning som ägnar sig åt sådana obetänksamma tarvligheter, även om nu just du skulle lyckas hålla detta för dig själv. Därför anser jag mig ha rätten att ifrågasätta själva ståndpunkten - för att den explicit _skadar_ människor. Det gör inte min.

• hönapöna2

Ts. har nu läst allt och kan inte hitta svaret på varför du blir irriterad. Är fortfarande intresserad av att höra det.

Pallas...Nej allt jag skrev var verkligen inte riktat till dig.

Borde ha delat av inlägget.
    Ber om ursäkt för de.
    /Linda

Önskar dig de samma :)

Ha de så bra å go natt!

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?