• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Häxan Jia

Isolde... bra skrivet..

Min mamma gjorde så med mig, på med flickkläder, klääningar och sånt.. men hon gav upp efter x antal trsiga kjolar, strumpbyxor mm och tillslut fick jag byxor med käcka rump och knälappar i skinn på

Kanon tyckte jag, man fick mindre sår då när man klättrade i träd och donade

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Maja Gräddnos

Häxan Jia-
    Jag har exakt samma erfarenhet! Min storasyster och mamma har bägge varit riktiga flick-flickor, älskat dockor och klänningar och så där! Jag hade absolut noll intresse för sådant, det värsta jag visste var kalasbyxor och kjol, fy vad obekvämt!
    När jag var sju år var min stoooora idol Indíana Jones och de bästa och finaste kläder jag visste var ett par nedärvda khakifärgade manchesterbyxor. Åh, vad jag tyckte de var snygga och bekväma!

Så även om man uppfostras till att bli en "ängel och prinsessa" kanske man är en Indiana Jones inuti!

• Häxan Jia
    Maja Gräddnos skrev 2007-01-07 13:55:44 följande:
    Häxan Jia-Jag har exakt samma erfarenhet! Min storasyster och mamma har bägge varit riktiga flick-flickor, älskat dockor och klänningar och så där! Jag hade absolut noll intresse för sådant, det värsta jag visste var kalasbyxor och kjol, fy vad obekvämt!När jag var sju år var min stoooora idol Indíana Jones och de bästa och finaste kläder jag visste var ett par nedärvda khakifärgade manchesterbyxor. Åh, vad jag tyckte de var snygga och bekväma!Så även om man uppfostras till att bli en "ängel och prinsessa" kanske man är en Indiana Jones inuti!
    Precis, jag älskade Jones och steven seegal... Passade dåligt ihop med kjol och strumpbyxor vill jag lova.... Ninja turtels var också coola då på den tiden...

det långa håret blev jag tvingad att ha ett tag till, men till sist rök det av det med...
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • kvabbso

Junija skrev:

"Det är väl inte konstigare att man inte kan se på en baby om det är en pojke eller flicka än att man inte kan se det på en hund... Inte låter vi hundarna ha blå eller rosa koppel för att inte riskera att folk tar fel."

Bang on target (=mitt i prick)! Jag har undrat precis detsamma! Är det synd om hanhundar som inte har blått koppel och tikar som råkar ha grönt? Könet på hundar verkar inte vara lika intressant som det är på människor (och människor kan man som sagt fråga om det är något man undrar över). Lyckliga hundar!

TS, TS, TS...

Om TS ibland kikar in i sin tråd igen, och om hon har tid och lust, får hon gärna komma med lite mer info om varför det är viktigt att klä flickor i flickkläder och pojkar i pojkkläder. Inte för att man MÅSTE (som du skrev) utan varför man råkar tycka att det är så viktigt. Du verkar veta.

Det vore också intressant att få veta varför just _könet_ ska styra hur kläderna ska se ut. Varför inte
    * län
    * första bokstav i efternamn
    * förekomst av allergier
    * horoskoptillhörighet?

(För mig är det lika oförklarligt med människor som klär sina barn som är födda i lejonets tecken i gula kläder, men de som gör så säger ju att det är logiskt och av tradition. Bara himlen vet...)

Femenist, förresten? Bättre upp, jag är inkunabel och magnesit!

• Junija
    kvabbso skrev 2007-01-07 19:53:41 följande:
    Det vore också intressant att få veta varför just _könet_ ska styra hur kläderna ska se ut. Varför inte* län* första bokstav i efternamn* förekomst av allergier* horoskoptillhörighet?
    Jag skulle nog vilja dra det snäppet längre. Citerar mig själv från en annan tråd:

"(..)flickor vars föräldrar tjänar över 50 000/mån tillsammans ska vara förbehållet ljusrosa toner - de som tjänar under 50 000 ska ha mörkrosa. På pojkar ska samma regler gälla fast ljusblått resp mörkblått. "
    Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • kvabbso

(Hur gick det där till, vi brukar ju inte tycka lika..?)

• Junija
    kvabbso skrev 2007-01-07 20:05:03 följande:
    (Hur gick det där till, vi brukar ju inte tycka lika..?)
    HAHA
    Även en gammal hund kan lära sig sitta

Hade jag inte behövt vandra runt på barnavdelningarna hade jag nog inte fattat vad du pratar om än idag. Var (innan jag fick barn och började umgås med andra som har barn) lyckligt ovetandes om hur flickkläder resp pojkkläder skiljer sig tills jag själv mer och mer började iaktta detta vansinne om kläd- och färghysteri Gråter Jag vill skona både min dotter och min son från detta så därför var jag tvngen att börja bry mig väsentligt mycket mer

Och om jag kan bli påverkad så borde jag ju kunna påverka andra  - så nu brinner sambon för samma sak
    Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Myran H

men allergier vore ju bra att se på håll, om man har jordnötter, hund eller blommor med sig till exempel. Så skarpa färgkoder för allergiska alltså.

Vart man lutar politiskt och, hmmm, musiksmak vore nog himla praktiskt att se på håll också. Åtminstone för singlar som vill para ihop sig med någon: könet är ju bara en allra första urgallring, det är väl himla dumt att slösa tid med att limma på någon man antaglilgen kommer att tycka är ett dumhuvud med dålig smak?

• Tygtiiger

Myran: jag tycker att vi inför teknologmössor på alla också, med olika färger på mössa respektive tofs beroende på politisk ståndpunkt! Dessutom kan man signalera hur pass mottaglig man är för flirtar genom att fästa knuten på snöret olika högt upp.

Som tillägg till färgerna på kläderna, alltså.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?