• Anonym (euro)

skicka pengar utomlands

vet inte vart jag skulle sätta detta inlägg, tyckte det passade på ekonomi.. jag hade tänkt skicka pengar till finland som använder euro, hur gör jag för att skicka till en vän dit, kan jag bara skicka dem genom min ban till henes bank eller måste jag växla dem på western union typ?
    tack.

• Svar på tråden skicka pengar utomlands
  • Anonym (euro)

snälla någon snabbt

• DarkLink

gå till banken och be dom hjälpa dig? så gör dom väl en överföring. har för mig att man behöver iban och bickoder till mottagaren.
    jag är ingen expert men det ena är en adress som talar om vilken bank mottagaren har och den andra är kontonumret.
    annars får du väl växla pengarna hemma och skicka det som rek.brev? beror ju på hur mycket pengar det är och hur fort det ska gå...

• Anonym (euro)

jag har ju internet banken går det inte att skicka dem direkt då? alltså att dem växlas till euro på vägen typ haha

• Gibiesmamma

Du går till western union eller annat ställe som skickar pengar, inget krångel, kolla på eniro. Western union går fort i alla fall...

• Gibiesmamma

och det växslas automatiskt, vi brukar skicka till afrika

• Anonym (euro)

ja precis tack gibeis mamma, så det går allstå inte att skicka det genom internetbanken då? trodde att det också gick.. men då får alltså mottagaren gå till western union och hämta pengarne eller... och dem får då ett lösenord från mig för att hämta ut dem va?

• Anonym (euro)

jag skall skicka till en vän som behöver dem snabbt.. endast 200 kr alltså inte mycket men mycket just för den personen

• skorpionen80

Ja, det går att skicka via internetbanken. Det har jag gjort =) Men som sagt, du behöver IBAN nr och lite sånt. Kika in och se vad du behöver för uppgifter!

• Anonym (euro)

oj vad tusan är iban? tack för dit svar skorpionen

• norgesessan

när vi har skickat från norge till sverige (eller när vi har fått hitskickad pengar) så gick vi på vår vanliga bank, och där fyllde vi ut et papper. det kostade en summa, och det kunde man velja om skulle betalas av sändaren med norsk valör, eller av mottagaren med svensk valör. det blev automatisk svenska pengar..

• skorpionen80

Ungefär som en adress till banken. Vet inte om du kan ta reda på det på något sätt, annars kan kanske din vän gå till banken och fråga dem?

• Gibiesmamma

på western kostar de 190kr (sist ja va där) att skicka... men allt annat du skrev om lösen och sånt stämmer... har ingen aning om man kan göra de över internetbanken på direkten...

• DarkLink

iban och bic får man väl från mottagaren? eller är jag helt ute och cyklar nu. På postgirot här i sverige brukar det i alla fall stå på kontoutdragen bland alla rutorna ni vet :)
    så man kan ge det till utländska "penga-insättare"

• Sternentier

iban och bic får man av mottagaren, alldeles riktigt. iban är mottagarens internationella kontonummer, och bic (eller swift) är bankens identitetskod.
    be att mottagaren frågar sin bank om deras bic och sitt iban, om hen inte vet det ändå.

• Katarina H

Iban och bic hittar mottagaren på sitt kontoutdrag. Om din vän har internetbank hittar hon/han dem även där.

Svar på tråden skicka pengar utomlands