• Anna Paulita

    Min svägerska förlorade sin dotter

    För snart ett år sedan födde min svägerska i v 27 en liten flicka, tyvärr fick hon bara leva i 3 dygn. Hon var alldeles för sjuk för att någonsinn klara ett liv utanför respiratorn.

    Självklart sörjde hon din dotter mycket med blev efter 2 månader gravid igen, denna gång med en pojke. Pga att hon har "risk graviditeter" så focuserade hon så klart mycket på sin graviditet och inte så mycket på sin förlorade dotter när hon väntade sin son. Nu när hennes son är 3 månader och allt är bra med honom (han kom i v 28 och låg på neo ett tag) så kommer sorgen tillbaka. Hon lider oerhört och har det så jobbigt.

    Hon och hennes man kommer inte kunna skaffa fler barn och det är också en del i sorgen, att aldrig få den flickan som hon så gärna ville ha.

    Jag lider så med henne och önskar jag kunde vara ett bra stöd, men jag vet egentligen inte vad jag ska göra mer än lyssna. När jag ser min egen dotter blir jag också ledsen för hennes skull att hon aldrig kan få den mor och dotter relationen hon så gärna önskade. Självklart är don och dotter relationer viktiga och speciella också. Men jag tror ni förstår.

    Så hur kan jag stötta henne i hennes dels svåra tid och sorgen efter sin flicka, men ändå glädjas med henne över hennes son som är frisk, mår bra och frodas?

  • Svar på tråden Min svägerska förlorade sin dotter
  • morzan4

    Svårt, men det kanske räcker att du bara finns där och tar dig tid att lyssna om hon vill prata... Ord räcker ju inte till för att trösta så det enda man kan göra är väl att vara till hands när hon behöver det...
    Kram!

  • kardemumma

    Stötta kan man göra genom att finnas till och lyssna som morzan 4 skriver.
    Du kan besöka graven eller minnestunden och lämna en blomma eller kanske en ängel.
    Om hon själv pratar om sin dotter så lägg inte locket på.
    (Men det tror jag inte du gör eftersom du skriver detta inlägg! )
    Att komma i håg det förlorade barnets födelsedag.

    /Elin

Svar på tråden Min svägerska förlorade sin dotter