• mejram

Järngänget i Malmö del 11

Jo, män jobbar heltid. Och en hel del övertid.... Maken är fortfarande inte hemma. Han har börjat snegla på teaterjobb igen. Bättre tider men sämre lön. Antingen det eller så får de anställa en till på hans nuvarande jobb. För jag börjar ledsna på att aldrig få se honom. För att inte tala om hur lite han träffar Linnea. 

Jag är helt slut efter ett par dagar utan avlastning på kvällen - med bara ett barn. Beundrar er som klarar av två.

Inte konstigt att det blir lite konflikter, Anna. Det är ju så förbaskat lätt att tappa humöret när man själv är trött också, vilket absolut inte hjälper på något vis. Som Faf så klokt skriver - ju oftare man höjer rösten, desto mer ineffektivt blir det.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • mejram

Och så får ni inte glömma att ge doktorskan minst en kram var ifrån mig!!! Skulle gärna susa ner i min privata jet efter jobbet i morgon, men, men....

Dagis är bra. Och lekkamrater är bra. I dag hämtade jag med mig två ungar från dagis och åh, så mycket jag fick gjort på eftermiddagen. Att ha två barn är ju busenkelt - de underhåller varandra, så mamma får vara i fred Men det är väl skillnad när de är syskon och den ena hänger vid mammas bröst hela tiden

Anna - ta en tur upp till Stockholm, så kan du slänga in stortjejen här medan du glassar runt på stan med Bugaboovagnen och sover på hotell.

• mejram

Är övertygad om att min unge kommer att klara sig bäst på 25-årsträffen  Vi har väl inte slutat tävla?? Linnea skär sin mat med kniv och gaffel...

• mejram

Fast jag har svårt att se hur en sönderstressad trött mamma ska bli stärkt att orka kämpa vidare genom att få pekpinnar och kritik. Bättre då att se att problemet inte är en felaktig syn på barnuppfostran utan en inte så väl fungerande vardag. Det är väl inte för inte som man använder avbruten sömn som tortyr för att få fångar att erkänna vad som helst.

Stötta och hjälp till att skaffa avlastning till utarbetade medmammor i stället. Jag tror inte att någon är stolt över att ha gått över gränsen mot sitt barn. Oftast är den ångest man känner efteråt "straff" nog.

Ringer jag från jobbet hem till en förälder och säger - " Ditt barn beter sig inte bra - du gör fel när du uppfostrar honom/henne"? Nej, knappast. Man börjar med att fråga försiktiga frågor för att komma underfund med vad problemet kan vara och sen försöker man agera utifrån det - extra stöd till eleven, extra samtal med familjen, koppla in soc. Kritik är ytterst sällan ett effektivt sätt att få någon att ändra sig.

De som jag känner i den här tråden vet jag är förnuftiga människor med kloka tankar om det mesta. Och jag kan garantera att vi alla vet vad man får och inte får göra. Men sen känner man sig och sin familj bäst själv, jag kan inte sätta mig in i vare sig Annas eller MammaMios situation i de mest diskuterade "fallen". Men jag kan se att Anna sträcker ut en hand efter hjälp för att hon själv ser att det är på väg att spåra ur. Att det blev fel vet hon ju redan - ingen idé att älta det vidare.

Att det sen är jättespännande med heta diskussioner som dessa är en annan femma...

Go helg på er allihop och krama varandra i trafiken

• mejram

Är det inte just det som äktenskaps/familjerådgivning går ut på? Att sitta ner och prata utan att bli avbrutna. Och antingen så förstår man varandra bättre efter det, eller så inser man plötsligt vilken idiot man lever med Jag är totalt osocial just nu eftersom jag är dödssjuk (förkyld, men kan männen få gnälla över det, så kan väl jag med). Så jag lägger mig tidigast möjligt på kvällen, vilket innebär ungefär en halvtimme umgänge med maken, varav ca 0 intimt....

www.ratsit.se - för nyfikna

Så här dags i morgon är jag på väg till......MALMÖ!!!

Och Katla är väl på väg till paradiset nu.....

• mejram

Kolla in middagstrådarna här på FL. "Vad ska ni äta till middag i kväll" Där brukar man få lite idéer.

Men nyckelordet är PLANERING!!!! Skriver man veckomatsedel på söndagen och handlar hem allt som behövs så är det inte jobbigare att laga "riktig" mat på den där halvtimmen. Men man kanske måste tänka till på morgonen, så man tar ut köttet ur frysen eller lägger bönorna i blöt eller köttet i marinad eller...

Det är segt att komma i gång med veckoplaneringen, men när man börjat går det så himla bra och man slipper ångest och panikhandlande i veckorna. Och så blir det bättre och mer varierad mat. Minst en fisk en vegetarisk och ett nytt recept brukar jag klämma in.

tasteline.se och ica.se har veckomenyer man kan inspireras av när man skriver sin matsedel.

Jiiiiiissssess så präktig jag är

Tack för nyssens MM, snabbisar är bra grejer

• mejram

mån: tonfiskpaj + sallad
    tis: blodpudding + vitkål och lingon
    ons: marockansk kikärtsgryta med ris
    tors: sesampanerade fiskburgare
    fre: pytt i panna på kycklingkorv, kokta rödbetor

mån: fiskgratäng + broccoli
    tis: fläskfilé med indonesiskt wokris
    ons: spaghetti + köttfärssås
    tors: kycklinggryta + ris
    fre: enchiladas

mån: korv stroganoff + ris
    tis: ugnsbakad lax + stuvad spenat + potatis
    ons: kebabrulle
    tors: färsfyllda paprikor
    fre: risotto + stekt kycklingfilé

mån: makaronipudding
    tis: tomatsoppa + bröd
    ons: lax + pressad potatis
    tors: ugnspannkaka
    fre: köttgryta med kantareller + potatis

mån: rödspätta i hamburgerbröd
    tis: helstekt kotlett + kokt dinkel
    ons: linsbiffar + pasta
    tors: ugnsfalukorv + potatismos
    fre: hembakad pizza

mån: potatis och purjosoppa med kikärter
    tis: kokosfisk + ris
    ons: moussaka
    tors: quornwok + ris
    fre: grekisk köttfärsbiff + klyftpotatis + tsatsiki

etc.....

Så här börjar min anteckningsbok med veckoplaneringar. Sen skriver jag en utförlig inköpslista till det. Helgmaten blir mer improviserad efter humör. Egentligen behöver man ju bara planera en 5-6 veckor, så kan man ju börja om från början igen utan att det blir för tjatigt och sen utöka variationen vartefter orken medger.

Men så har jag ju en unge som äter allt och mycket av allt också. Eller så är det just för att jag gör såhär som hon gör det.

• mejram

Faf - Jag har sagt att jag inte är så sugen på en bebis, men gärna ett större barn. Men sååååå stort barn vet jag inte riktigt....

Och så är jag lite matnörd också. Ligger och läser kokböcker innan jag somnar, kollar på "du är vad du äter", suger i mig GI-litteratur, kollar alltid på de konstiga utländska hyllorna i affären och testar gärna nya konstiga saker. Vilket inte alltid är så uppskattat av maken.... Korv- och surkålsgrytan jag gjorde häromveckan gick inte hem alls Men då har vi ju i alla fall testat. 

• mejram

Men Anna - blod är det i allt kött. Stek blodpuddingen så den blir lite knaprig, salta lite och så lingonsylt till - mums. Musslor och sånt äter vi på helgen. Thai blir det då och då. De färdiga grytbaserna på burk är jättebra - värm på och tärna i lite fisk, räkor eller kyckling. Det tar 10 minuter. Men vill man ha ris till så får man allt vänta 20 min. över huvud taget tycker jag inte att det är rimligt att laga till en bra måltid på 10 min. Plocka fram, skala, skära, steka, koka, blanda.... Det är skillnad på att laga mat och att värma mat. Och jag föredrar att laga mat från råvaror så jag vet vad jag stoppar i mig (eller snarare Linnea, min kropp är redan fördärvad....). Förbered hackandet och framplockningen på eftermiddagen när barnen är sugna på att hjälpa till. Sen är det bara att brassa på det medan Bolibompa sätter igång.

Makaronilåda. Slå upp vilken baskokbok som helst. Makaroner, tärnat kött/korv/kassler, grönsaker i bitar (lök, broccoli, paprika...), äggstanning och ost på det gratineras i ugn.

Rätten "vad finns det kvar i kylen" förekommer titt som tätt här också, trots planering.

Jag är så kass på recept, men jag ska försöka skriva ihop en bra vecka med lite anvisningar. Byter gärna veckor - ny inspiration behövs alltid.

Andra tråden?? Den har jag missat...

• mejram

Jaja, desto mer mat till mig själv, sen då Jag har redan insett att ingen kommer att tacka mig för att jag lagar mat varenda dag, men det kan jag leva med.

Kolla på SVT:s öppet arkiv, fakta, hantverksyrken. Där har jag suttit som klistrad och kollat på gamla stumfilmer om välklädda herrar som trycker tapeter, färgar tyg, svarvar skjortknappar etc. Hur spännande som helst. Vilken känsla det var i grejerna förr, innan alla maskiner. Jag skulle vilja åka på tidsresa hundra år bakåt och kolla in alla fantastiskt skickliga hantverkare.

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11