• B70

Spädbarnshygien

Har några frågor till föräldrarna om den praktiska skötsel:

Var byter ni blöjan? Har direkt ni tilgång till vatten vid blöjbytet?
    Hur sköter ni rumpan efter kiss eller bajs? Använder ni våtservetter (vilken sort i så fall?) eller vanlig papper, tvättlappar och vatten? Tvål? Något annat?
    Om ni använder tvättlappar eller liknande vad gör ni med använda grejer?

• Svar på tråden Spädbarnshygien
  • Teskedsmamman

Vi har väldigt små toaletter så vi har skötbordet på ovanvåningens hall så vi har "våtservetter". Just nu har vi Hemköps, Babycare (?) och ACO (Apotekets).
    Bajsar han mycket tar jag ner honom till duschen och duschar av honom annars så tvättar jag rent med tvättlappar. Kissar han bara så tvättar vi rent lite med tvättlappar.
    Tvättlapparna lägger vi i den öppna blöjan som vi sedan viker ihop och slänger i blöjhinken.

• B70

TeaSpoon, när du använder tvättlappar, varifrån tar du vatten, går du in på toa ch blöter först eller tar du med dig vatten till skötbordet?

• Mickis74

Vi har skötbordet i badrummet, så där använder vi vanliga skumtvättlappar....oftast bara med ljummet vatten. I skötväskan har vi våtservetter, det är lika bra eftersom man inte vet om man kommer att ha tillgång till vatten....*S*

• rådlös

vi har skötbord i sovrummet och jag hämtar ljummet vatten i badrummet med sonen på armen eller på golvet inför varje blöjbyte. Har ett set från Ikea där den ena funkar utmärkt till använda blöjor och den andra till att ha vatten i. Använder antingen tvättlappar i papper från willys (eller är det eldorado?, en av dem tycker jag inte är bra men har ingen förpackning framför mig så jag kan inte säga vilken) eller i tyg från Ikea 10 st för 29 kr. Tvättar ordentligt med enbart ljummet vatten varje gång och torkar med handduk. I början när han åt tillägg hade han i bland avföring "upp till nacken" och jag sköljde då av honom i handfatet.

använder aldrig tvål vid blöjbyte däremot när jag badar honom.

slänger tvättlappar och blöjor i hinken (ikeas) som hänger på skötbordet, slängs i det brännbara i soprummet.

har en paket våtservetter i skötväskan men tycker enbart vatten är skonsammare för den känsliga rumpan - det blir ju en lång rad blöjbyten per dag...

• B70

Jag måste medge att det där med tvättlappar är en djungel för mig *skäms*
    Skumtvätlappar och tyglappar från Ikea, slänger man dem efter användningen? Och är tyg- eller skumtvätlappar bättre än papperstvättlappar?

Rådlös, berätta mer om setet från Ikea, vad är det exakt?

• rådlös

det är ett blått plastset i 3 delar. En lite större hink med lock som man kan ha till använda blöjor och sen 2 mindre. Den ena har vi till vatten och den andra till tops, nagelsax m.m. Minns inte vad det kostade men vi tycker det är praktiskt - absolut inget man måste ha men en papperskorg/hink av något slag till använda blöjor behöver man ha där man byter blöjor. Vi köpte diktad skötbord på ikea och passade då på att köpa setet också, man kan liksom hänga det på kanten på skötbordet så man har allt i bra höjd.

tvättlapparna i tyg från ikea använder jag aldrig till bajs - det gula amningsbajset lämnar lite spår efter sig trots tvätt i 60 grader...Däremot använder jag dem till att tvätta av honom med de dagar jag inte badar honom.

papperstvättlapparna är engångs. skumtvättlappar har jag aldrig använt.

om du tittar bland barn/blöjavdelningen när du är i mataffären nästa gång kommer du att se tvättlappar också. Den sorten vi inte är nöjda med luddar och sen är det lite olika tjocklek på olika märken vilket också ger olika priser...

• Parvelns mamma

Vi har skötbordet i Filips rum, eftersom det skulle bli så trångt i badrummet. Vi har både våtservetter som vi använder och så har vi även köpt torra tvättlappar på coop (coops egna märke) som vi blöter med vatten och tvättar med. Känns bättre att tvätta med vanligt vatten ibland...
    Eftersom vi inte har tillgång till rinnande vatten så har jag gjort rent en tvålpumpsflaska som jag har vanligt vatten och pumpar sen vatten på dem torra tvättlapparna för att sen tvätta rumpan.
    Vi har en vanlig hink med lock där vi slänger både blöjor och tvättlappar.

Dem handdukar alla pratar om från ikea är super bra, det är ett tiopack frottehandukar man kan köpa för 29 kronor. Jag använder dem varje gång han äter eftersom han tycker om att kräkas till och från. Dessa kastar du ju inte efter varje gång utan dem kan tvättas och användas igen. När det gäller skumlappar så är dem till för engångsbruk.

Det är nog en smaksak vad som är bäst, själv tycker jag skumlapparna inte är så bra, fast dem har vi när vi badar honom. Då använder vi också dessa frottehanddukar från ikea. Men som sagt vid blöjbyten blir det torra och våta servetter.

lycka till, hoppas du fattar något av mitt svammel
    K

• SoFaD

Jag byter blöja på ett skötrum som jag har i hallen på övervåningen i vårt hus.
    Där har jag en skål som jag brukar hämta ljummet vatten i innan jag lägger William på skötbordet. I väntan på vatten brukar han oftast ligga i sin säng.
    Jag tvättar rumpan varje gång jag byter. Men endast med vatten.
    När jag är hemma använder jag tyglappar som jag sytt av några gamla frottéhanddukar. Så när jag använt dem slänger jag in dem i tvättmaskinen.
    I skötväskan som är med på utflykter hemifrån så har jag Natusans våtservetter.

• Upptagen

Vi byter blöjan på skötbädden (gullunge från Ikea) som ligger direkt på tvättmaskinen i badrummet.
    Vatten finns i handfatet, och är så nära att man kan ha en hand på bebis samtidigt som man tar vatten.
    Vi använder "tyvärr" våtservetter flitigast (coop extra), men även tvättservetter (coop extra) som vi blöter. Har ingen tvål eller så på tvättservetterna utan bara vatten. Tvättar likadant vare sig hon har kissat eller bajsat, men har hört att man inte behöver tvätta efter varje gång de har kissat?
    Torkar efteråt med Ikeas frottélappar ibland. Men jag tycker de är lite hårda och sträva faktiskt... Däremot bra spylappar.. Och funkar ganska bra i badet.
    De använda grejerna slänger vi i sangenichinken, som åker ut i brännbara sen.

• SoFaD

skötbord ska det ju stå, inte skötrum.....

Svar på tråden Spädbarnshygien