• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • claudia79

Wow vilken scrapträsk dag med så många roliga händelser!!

Fnyz: Jag räknade med att få se din LO publicerad eftersom du är så duktig, och jag måste säga att det var bland de finaste LO:s du gjort!! Underbar!!Glad

Kanskesnart: När jag kollade på SWE så såg jag din LO först, så tänkte jag: "Åh,,så där fint kommer jag aldrig att kunna göra" *avis*Flört Men det var extra roligt att se sen när jag kom hit att det var din! Kul att du skickade in!

Liiinda: Jag förstår att du vann!! Den LO:n är totalt amazing i allt!! Jag höll tummarna hela tidenFlört Stort Grattis!!

• h77

Hej igen!
    Jisses vilken kul tråd detta är, svårt att hinna hänga med bara ;)

Har precis börjat scrappa och har gjort några LOs och kort och tycker det är helt fantastiskt kul!!!

Nu har jag precis fått hem ett supermysigt paket med stämplar, som var omonterade... Nybörjare som jag är har jag helt ärligt INGEN ANING vad jag ska göra för att göra dem "användningsbara ;)

Finns det NÅN som kan hjälpa mig!!?? Är ju såååå sugen på få börja använda dem!

• Cia o krabaten

Grattis alla till publiceringarna! Jätteroligt att vi träsktroll visar framfötterna så

• Örnen76
    h77 skrev 2007-01-22 12:47:28 följande:
    Hej igen!Jisses vilken kul tråd detta är, svårt att hinna hänga med bara ;)Har precis börjat scrappa och har gjort några LOs och kort och tycker det är helt fantastiskt kul!!!Nu har jag precis fått hem ett supermysigt paket med stämplar, som var omonterade... Nybörjare som jag är har jag helt ärligt INGEN ANING vad jag ska göra för att göra dem "användningsbara ;)Finns det NÅN som kan hjälpa mig!!?? Är ju såååå sugen på få börja använda dem!
    Det system jag använder för att montera mina omonterade stämplar med heter EZ mount. Tycker att det funkar enormt bra och rekommenderar det varmt!

När man får den omonterade stämpeln (förlåt, jag menar stämplarna, för man köper väl aldrig bara en?!) från butiken är det bara själva gummit.

Stämpeln är i mer eller mindre behov av trimning d.v.s. att man klipper bort onödigt gummi runt omkring så att det sen inte lämnar skuggor i stämplingen. En eller ett par millimeter behöver det finnas kvar runt själva motivet, lite beroende på hur djupt motivet är. 

Nästa steg är att rita av stämpeln på skyddspappret på den klistriga delen av skummet. Sen klipper man ut efter den ritade linjen. Ett hett tips är att ta en droppe diskmedel på saxens skänklar så att klistret inte fastnar så mycket.

Ta bort skyddspappret från den klistriga sidan och se till att baksidan av stämpeln är ren innan den fästs mot det väldigt kladdiga klistret.

Ta bort skyddspappret från den statiska sidan, fäst mot något plant och glatt (t.ex. akrylglas) färga in stämpeln med valfri dyna och stämpla!

källa: www.scrappiz.se

• Fnyz

kanskesnart: kuuul den var superfin!! jag reagerade på att av de tre LO:sarna så hette vi båda HANNA och hade nog använt samma swirls på den jag använde iaf en från rusty pickle som jag klöpp i två delar, iaf så var de identiska med varan antar att åsa å helene gillar swirls

• Loppan79

Fnyz - vart har du köpt swirlsen? De är ju sååå snygga!

• Fnyz
    Loppan79 skrev 2007-01-22 14:34:24 följande:
    Fnyz - vart har du köpt swirlsen? De är ju sååå snygga!
    magdas.se de heter rusty pickle swirly-whirley men många av dem är jättestora för de där två smo är med på goa kinder är som sagt 1 som jag klippt av på mitten. men alla swirlsen är superhärliga!
  • älvanpurjo

någon som gjort små tavlor/skyltar till hemmet eller andra ställen...
    ka göra några till min mors resturang behöver lite tips och hjälp

• Fnyz
    älvanpurjo skrev 2007-01-22 14:46:34 följande:
    någon som gjort små tavlor/skyltar till hemmet eller andra ställen...ka göra några till min mors resturang behöver lite tips och hjälp
    jag har bara gjort en tavla som var till matildas farmor, har läst att du frågat tidigare åxå efter tips men eftersom ajg inte kännt att jag kunnat tillföra så mycket så har jag inte svarat men du verkar inte ha fått svar från nån

ska det vara foton med? eller ska det bara vara en scrappad tavla som det t.ex. står välkommen eller smaklig måltid på?
  • Cia o krabaten

älvanpurjo: Jag gör tavlor då och då.
    Har precis gjort två canvas och håller på med två doptavlor.
    Vad är det du undrar?

jag gör dock INTE såna där fina PP-tavlor/dörrskyltar. Klarar inte det

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket