h77 skrev 2007-01-22 12:47:28 följande:
Hej igen!Jisses vilken kul tråd detta är, svårt att hinna hänga med bara ;)Har precis börjat scrappa och har gjort några LOs och kort och tycker det är helt fantastiskt kul!!!Nu har jag precis fått hem ett supermysigt paket med stämplar, som var omonterade... Nybörjare som jag är har jag helt ärligt INGEN ANING vad jag ska göra för att göra dem "användningsbara ;)Finns det NÅN som kan hjälpa mig!!?? Är ju såååå sugen på få börja använda dem!
Det system jag använder för att montera mina omonterade stämplar med heter EZ mount. Tycker att det funkar enormt bra och rekommenderar det varmt!
När man får den omonterade stämpeln (förlåt, jag menar stämplarna, för man köper väl aldrig bara en?!) från butiken är det bara själva gummit.
Stämpeln är i mer eller mindre behov av trimning d.v.s. att man klipper bort onödigt gummi runt omkring så att det sen inte lämnar skuggor i stämplingen. En eller ett par millimeter behöver det finnas kvar runt själva motivet, lite beroende på hur djupt motivet är.
Nästa steg är att rita av stämpeln på skyddspappret på den klistriga delen av skummet. Sen klipper man ut efter den ritade linjen. Ett hett tips är att ta en droppe diskmedel på saxens skänklar så att klistret inte fastnar så mycket.
Ta bort skyddspappret från den klistriga sidan och se till att baksidan av stämpeln är ren innan den fästs mot det väldigt kladdiga klistret.
Ta bort skyddspappret från den statiska sidan, fäst mot något plant och glatt (t.ex. akrylglas) färga in stämpeln med valfri dyna och stämpla!
källa: www.scrappiz.se