Inlägg från: AnnikaL |Visa alla inlägg
  • AnnikaL

Nekad att teckna barnförsäkring?

Min yngste son fick hjärnhinneinflammation när han var 6 dagar gammal. Pga av detta fick jag inte teckna någon barnförsäkring hos TryggHansa. Jag fick besked att återkomma när han blir 18 mån. Jag provade också Skandia, If och Länsförsäkringar. De bolag som bemödade sig svara gav förståss nej.
    Tyvärr så gjorde de rätt i att inte försäkra min son, för efter drygt 2 mån fick han vattenskalle som han opererades för. Med inopererad shunt verkar han vara helt normal - men jag kan nog glömma att få någon försäkring för honom. Jag har istället tecknat ett gruppförsäkring via min mans fackförbund. Gruppförsäkringar kan ju tecknas utan hälsoprövning, MEN den täcker ju inte för saker som har med hjärnhinneinflammation/vattenskalle att göra och man vet ju aldrig vad de kan anse komma därifrån.

Jag hade dock en vänta-barnförsäkring, den täcker min sons sjukdommar, dvs han kan få lite ersättning för medicinsk invaliditet. Ersättningsnivåerna för gravid försäkringar är dock ej så höga. När jag pratade med Trygg Hansa om dessa ersättningar så kläckte jag ur mig "sådan tur att man hade denna försäkring". Men så fort jag sagt detta kom jag på att det var det dummaste jag har sagt - det är inte försäkringarna som är det viktiga DET ÄR ISTÄLLET TUR ATT VI BOR I ETT LAND MED FÖRSTKLASSIG SJUKVÅRD. Försäkring eller ej har ingen betydelse - utan sjukvården hade jag inte haft min son kvar.

Mitt råd är att man skall teckna försäkring så fort barnet är fött. Samma dag som jag senare åkte in på akuten med min son, tänkte jag att jag skulle beställa försäkring till honom - men så kom jag på att jag inte hade fått personnummer ännu så jag tänkte att jag väntar. I efterhand har jag fått veta att man inte behöver personnummer. Mitt råd om man inte får en vanlig barnförsäkring är att försöka med en gruppförsäkring (fast de är sämre..).

Annika

Svar på tråden Nekad att teckna barnförsäkring?