Inlägg från: Sprattel |Visa alla inlägg
  • Sprattel

Panocod??? Snabbt svar please.

Nu går jag i och för sig ifrån ämnet, om Panocod har kunnat göra att förvärkarna minskat. Men jag vill ändå flagga för detta:

Jag har tidigare ätit Panocod för värk pga nackskada/värk. Nu under graviditeten har jag blivit rådd att INTE äta dessa, då de kan påverka fostret negativt. Mina läkare har rekommenderat mig att endast använda Panodil Forte 1 g (som 2 500 mg:s) eller ren Alvedon om jag behöver hjälp.

Eftersom Panocod innehåller codein, som omvandlas till kroppseget morfin, kan det ju faktiskt påverka fostret till att bli lugnare, därav kanske förvärkarna avtagit. Men är det verkligen värt det?

Däremot kan jag tänka mig att det är annorlunda att få dem inne på förlossningen, då har de ju koll på fostret samtidigt. Men jag vågar inte laborera hemma med Panocod under graviditet.

/Sprattel

• Sprattel

Hej Jululle!

Jag kikade i Fass och där står det att inga ogynnsamma effekter har visat sig på foster.

De som dock varnat mig för att använda dessa, är konstigt nog gynläkaren på MVC och min smärtläkare. Men det kanske är som du säger, att jag har fått äta starkare variant av dem eller större dos. Eller också kanske det hänger ihop med att jag äter dem mer regelbundet än vad man behöver/får göra när man får dem mot foglossning. Oavsett har jag blivit rekommenderad att inte ta dem av någon anledning.

/Sprattel

Svar på tråden Panocod??? Snabbt svar please.