• nilam

    Hur går man vidare

    För en vecka sen fick jag beskedet att min väns bebis skulle bli en ängel. Han orkade inte hela vägen under graviditeten och föddes i vecka 36 i onsdags. Det kändes som om marken försvann under mina fötter och jag går omkring i ett vacuum. Man kan på något vis inte förstå ännu. Man kan inte glädjas åt något längre. Hur ska det då inte vara för dem, om jag känner så här? Jag kan inte föreställa mig hur det känns att förlora sitt eget barn som man bär i magen under så lång tid och stilla vaggas in i en tro om att allt ska gå bra! Man har så mycket förväntningar och planer och allt bara slås i spillror.

    Jag tänker om och om igen på den lilla pojken som vi aldrig fick hålla i våra armar. Han som aldrig fick ta sitt första andetag, inte öppna sina vackra ögon, inte visas upp för omvärlden. I stället blir det bara gråt..... tårarna har runnit konstant nu i en vecka och de tar inte slut. Hur ska jag orka och hur i hela världen ska hans föräldrar orka? Hur ska jag kunna vara ett stöd för dem när jag knappt håller i hop själv?

    Jag önskar så att jag kunde vrida tiden tillbaka men det kanske inte tjänat något till. Kanske var det meningen att det skulle bli så här, men hur kan det vara det? Vad är meningen med att släcka ett liv som inte ens fått börja.....

    Tankarna är många och jag skulle kunna skriva hur länge som helst! Ville bara få ur mig lite hur jag känner, jag som bara står brevid och ser på, jag som bara är anhörig men har så mycket känslor för den här familjen och för denna lilla pojke.

    Kram på er alla

  • Svar på tråden Hur går man vidare
  • barnsäng

    Det här är svårt. Det är svårt att förlora ett barn. Det är svårt att vara anhörig. En anhörig har pressen på sig att vara stark och stötta den drabbade. Jag betedde mig så "konstigt" när jag förlorade min son (frisk, dog i magen v41+1)

    Jag hade fullt upp med att fråga alla runtomkring hur dom mådde och om jag kunde göra nåt för dom. Det var som om jag inte riktigt begrep att det var mig det hade hänt nåt fruktansvärt. Jag visste också att om jag skulle ta mig igenom allt vad det innebär att förlora ett barn, så skulle jag vara tvungen att gräva i händelsen så mycket som möjligt.
    Jag läste obduktionsrapporterna, ringde olika läkare i Sverige, läste på Socialstyrelsens hemsida och framför allt; Jag pratade massor med alla om hur jag kände och även hur dom kände.

    Alltså...kort sagt så tror jag att öppenhet är bra för att komma vidare. Om jag vore du så skulle jag säga till min vän hur jag känner. Men det är inte säkert att hon är mottaglig för att prata om dina känslor. Men bara så att hon vet. Förstår du hur jag menar?
    Hon har sin sorg och sina känslor. Du har din egen sorg, dina känslor och dessutom hennes sorg. Det är mycket att gå och bära på. Du skulle ha någon helt annan att prata med. Var inte rädd för att prata för det hjälper massor. Men ni har en tung tid framför er.

    Varmaste kramar till er alla

  • kikkan79

    Tankarna är många. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.

    Så kände jag med så jag köpte en bok där jag skrev. Som en dagbok men jag skrev till min dotter.

    Har en arbetskamrat som förlorade sin tös i mellandagarna. JAg kastades fyra år tillbaka i tiden till då vi förlorade vår dotter. Och jag kände genast att jag är så glad som inte är där i början av sorgen när man precis förlorat.

    Denna likgiltighet för allt som händer som liksom äter upp en. Hur man vandrar omkring och dagen efter inser man att man inte har en aning om vad som hände dagen innan. Det är hemskt.

    Nu förlorade jag ganska tidigt vilket gjorde att jag i nästa graviditet hade lättare att "njuta" i slutet av graviditeten.

    Men jag förstår så vad du går igenom och lider så med dig.

    Hoppas att du en dag kan glädjas åt att du fick en son istället för att du förlorade en, men vägen dit e lång. Mycket lång o jobbig.

    Kramar

  • kikkan79

    Tankarna är många. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.

    Så kände jag med så jag köpte en bok där jag skrev. Som en dagbok men jag skrev till min dotter.

    Har en arbetskamrat som förlorade sin tös i mellandagarna. JAg kastades fyra år tillbaka i tiden till då vi förlorade vår dotter. Och jag kände genast att jag är så glad som inte är där i början av sorgen när man precis förlorat.

    Denna likgiltighet för allt som händer som liksom äter upp en. Hur man vandrar omkring och dagen efter inser man att man inte har en aning om vad som hände dagen innan. Det är hemskt.

    Nu förlorade jag ganska tidigt vilket gjorde att jag i nästa graviditet hade lättare att "njuta" i slutet av graviditeten.

    Men jag förstår så vad du går igenom och lider så med dig.

    Hoppas att du en dag kan glädjas åt att du fick en son istället för att du förlorade en, men vägen dit e lång. Mycket lång o jobbig.

    Kramar

  • Tessita

    Nilam, ditt inlägg känns som om jag hade skrivit själv. Min syster och hennes sambo förlorade just sitt andra barn. Jag är moster till två vackra änglabarn i himlen. Det gör så ont så man tror att man ska gå sönder i tusen bitar och hur ska det då inte kännas för dem???

Svar på tråden Hur går man vidare