• camas

förslag på bra kattmat?

tips på billig o bra kattmat? Gärna storpack...
    Vi har 4 katter o använder Whiskas... dyrt men katterna mår mycket bättre nu än när vi använde ett billigt... men vill ha ett bättre alternativ... hmm?

• Svar på tråden förslag på bra kattmat?
  • IrmelinFraNorge

Royal Canin er bra og drygt.. koster litt å kjøpe men rekker lenge..

Livet er verdifullt. Lev det....
  • Anonym (Mjau)

Jag skulle avråda dig att använda billig kattmat typ friskies och whiskas. För det första så är det dom kallar kött både fjädrar näbbar och fötter. Inte så mycket kött alltså och katter är köttätare. De billiga är också tillsatt för mycket salt, för dom har en ide' om att få katten att dricka mer för att njurarna ska kunna skilja ut just salt. Dumt då att tillsätta mer, eller hur! Katterna kan få problem med urinvägarna och njursten av billig kattmat. Det brukar märkas på pälsen om katten får dålig mat, men inte alltid. Det kan hända saker inuti kroppen som du inte märker. Dessutom är det viktigt för katten att den får taurin. Det är inte säkert att det finns i Whiskas i tillräcklig mängd. Dyrare märken som Eukanuba, Royal Canin, Hills etc. är mer koncentrerat, så även om det är dyrare blir det billigare i längden. Dessutom sparar du dig troligen från dyra veterinärkostnader. Köper du en 10-kilossäck för ca 500 kr, så har du mat till en katt i ett halvår minst. Tro mig!!

• Claudia gbg

min katt tyckte om pussi. hade inte heller råd att köpa dyr kattmat...och så hade vi nästan alltid torrfoder stående i en skål så hon kunde välja.

• Gos Mys

Vi anväder IAMS, riktigt bra kattmat, kostar 279kr för 3 kg, våran katt har hög talgköttelproduktion och får ett tillskott som heter Viacutan Plus som kostar ca 250 kr för 100ml.
    Värt varenda krona.

• MaMoMe

Den enda kattmat som våra katter mår som bäst av är faktist (tro det eller ej) euroshopper.Har prövat royal canin för siameser, men de blev jätte fisiga och dåliga i magen av den, pälsen blev fet.Sen har vi provat det mesta,men euroshopper funkar bäst.Har 3 katter.

• TessaLisa

Royal Canin.
    Vi har fyra katter.
    Köper 10kg för ca 500 kr.
    För oss räcker det ca 6 veckor.

De har aldrig mått så bra och haft så fina pälsar som nu när de äter detta kvalitétsfoder.
    De behöver inget annat tillskott men naturligtvis kan man komplettera med annat om man vill.

Innan hade en av katterna ofta diarré och gaser och på veterinärens inrådan bytte vi då foder och problemen försvann.

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • svarta

Mina kissar äter bara Royal Canin. En säck på 10 kg kostar ungefär 500 kr och räcker väl nästan ett halvår till två katter. Inte så dyrt, egentligen.

• Anonym

ska man inte ställa ut katten så tycker inte jag att man behöver köpa dyrt foder. men dyrare foder är mer koncentrerat. själv köper jag vanligt foder på affären till mina rexkatter.

• TessaLisa

Anonym: foderkvalitén har väl ingenting med utställning att göra?! Ett bra foder ger man ju för att katten ska MÅ BRA i första hand?
    Billiga foder innehåller för mycket spannmål och för lite protein. Rätt ofta även för lite Taurin.
    Katten behöver äta mer för att tillgodogöra sig tillräckligt med näringsämnen. Ofta finns en massa "utfyllnadsmaterial" som kattens kropp inte kan tillgodogöra sig.

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
Svar på tråden förslag på bra kattmat?