• maho08­22
    Äldre 4 Feb 11:15
    18998 visningar
    60 svar
    60
    18998

    Ni som har en ängel - skulle ni ta illa upp?

    Har sedan en tid tillbaka funderat på namn till vårt lilla pyre i magen, som växer och verkar vara frisk. Vet ej om det blir en tjej ell kille men spånar på olika namn.

    Via min mans vänner finns det en ängel som blev döpt till ett namn vi fastnat för.(pojnamnet) Nu undrar jag, skulle ni tycka att det var ok att ngn i er bekantskap använde samma namn som ni använt till ett änglabarn?

    vill inte såra, när vi först fastnade för namnet visste vi inte att detta var det namn som deras ängel oxå fått. Ska man fråga först eller spelar det ingen roll? jag tycker det känns lite olustigt samtidigt som det är favoritnamnet....

  • Svar på tråden Ni som har en ängel - skulle ni ta illa upp?
  • Microl­ys
    Äldre 4 Feb 11:22
    #1

    Jag tycker att man ska få använda vilket namn man vill på sitt barn.

  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 4 Feb 11:40
    #2

    Är ni nära vänner?
    Fråga isf. Annars tycker jag att det är ok. Sålänge det inte är ett namn de själva hittat på som bara deras son har o ingen annan.
    Skulle det vara ett syskon som mist skulle jag aldrig göra det. Skulle aldrig döpa mitt barn till samma namn som min systers ängel heter.
    Fast det är väl skillnad iof.
    Men fråga vad de tycker.


    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 32 ♥ ¸.?°´¯)
  • maho08­22
    Äldre 4 Feb 12:03
    #3

    Det är min make och ängelns pappa som är barndomsvänner. numera har de inte så tight relation vilket gjort att vi inte visste om att de valt detta namn till sin lille...
    vi har altså ingen släkt relation. namnet är ett "vanligt" namn från almenackan dvs inte ett unikt namn.

    vi vet ju inte heller om vi får en pojke, det kan ju lika gärna bli en tjej.

    tänker nog frågalite försiktigt i alla fall...

    fler åsikter tas tacksamt emot.

  • maho08­22
    Äldre 4 Feb 12:34
    #4

    puffar i hopp om fler åsikter.

  • daisyb­is man
    Äldre 4 Feb 12:43
    #5

    Svårt,om det va en kompis till mig och han hade inte sagt någonting innan då skulle man bli lite chockad att få reda på det,så mitt råd är att prata med de, då skulle det inte bli något problem för mig iaf.Måste berrätta, jag ha ett ovanligt engelsk efternamn och förra vecka läste jag i tidningen att någon ha fått barn och nämnde det "Liam" samma som min son men han hade precis samma efternamn, tror det finns bara en i sverige och han finns i nästa stad. Man bli chockade att läser det om ett barn med precis samma namn som vårran:(. Mina kompisor läste det också o vågade inte säga något tills jag nämde att jag hade sett det.

  • Minday
    Äldre 4 Feb 12:49
    #6

    Hej maho.

    Ser inget hinder till att ni låter ert barn bära det namnet. Ni har inga relationer till familjen och --life goes on.

    Själv skulle jag bli hedrad om någon skulle namna sitt barn efter min son. --eller bara för att någon tycker att namnet  är fint. Vi har ju inte monopol på namnen. Förstår absolut ditt dilemma.

    Det som är relevant är vad er omgivning tycker... mer relevant än vår åsikt. Det är ju med er omgivning ni lever. Dessutom väger ert beslut mest.

    Lycka till med bebis!

  • maho08­22
    Äldre 4 Feb 13:08
    #7

    tack för råden,
    kommer nog att kolla lite med den berörda änla pappan innan, om det blir en kille är de i alla fall förvarnade...

  • 060102 Ronja
    Äldre 4 Feb 13:27
    #8

    så länge det är vänner eller släkt eller så hade jag inte tagit namnet men är det på avstånd ni känner varran varför inte ?

  • Emsy
    Äldre 4 Feb 17:48
    #9

    Hejsan!
    Jag personligen skulle inte uppskatta om någon av mina vänner döpte sin son efter min ängel (nu har jag ingen, men en mycket nära släkting till mig fick en ängel för 2månader sedan).

    Men om ni frågar dom och dom tycker det är ok så fine!

    Lycka till med bebben :)

  • Emsy
    Äldre 4 Feb 17:49
    #10

    Hejsan!
    Jag personligen skulle inte uppskatta om någon av mina vänner döpte sin son efter min ängel (nu har jag ingen, men en mycket nära släkting till mig fick en ängel för 2månader sedan).

    Men om ni frågar dom och dom tycker det är ok så fine!

    Lycka till med bebben :)

Svar på tråden Ni som har en ängel - skulle ni ta illa upp?