Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

Ja, jag ger tionde

min fråga står kvar till er som ger tionden.

varför gör dessa pastorer(?) inte detta gratis?
    en sak är väl om pengarna går till lokaler med mera men varför tar vissa ut lön?? är det rätt det man gör så borde man väl inte ta pengar för det.

• Anonym (fundersam)

ekorrfamiljen:

varför ska någon ha ekonomisk vinnig på guds läror?

varför kan dom inte ha ett jobb på sidan om? och vet ni hur mycket pengar dessa pastorer tjänar på er ?

• Anonym (fundersam)

och om det är bara deras arbete så betyder inte det att dom tillämpar biblens läror.

hur många svenska kyrkan pastorer lever efter bibelns läror egentligen?

tror man verkligen på något så tar man inte betalt för det. varför ta betalt för det man lever för??

• Anonym (fundersam)

finns många församlingar där just detta tillämpas.

pastorerna har ett jobb till vardags och sen på sin fritid så tar dom itu med församlingens behov. vigslar dop begravningar mm.m.

sen så kan ju familjens behov bli försummade men då är vi tillbaka till det vi började med. "det man ger, får man tiofalt tillbaka" det måste ju gälla även familjens behov och inte bara pengar.

• Anonym (fundersam)

okej ts. förstår vad du menar men vad jag försöker få fram att man kan göra precis samma sak fast man har ett jobb på sidan om.
    tillhörde ett samfund en gång i tiden som min pappa är så kallad "pastor" för.
    han är målare till vardags och hann ändå

citerar TS

"såklart förbereda predikan, både med research (Bibel + många andra källor) och med bön (vilket ämne han ska predika över). Sen ska han vaka över sin församling, både praktiskt (t ex besöka människor) och andligt (bön igen). Sen ska han ha stabsmöten, husgruppsmöten, undervisa i andra sammanhang (t ex vår Bibelskola och vår systerförsamling), läsa böcker för att utdvidga sitt eget kunnande, besöka andra församlingar för att dela med sig av det han kan, och få del av det de kan, etc etc etc."

allt detta på sidan om sitt vanliga jobb och familj och GRATIS. på så sätt visste man att pappa levde för det han gjorde inom församligen. han hade INTE någon slags ekonomisk vinning utav det.

citerar TS igen:
    Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre".

men då kan man ju beté sig hur som helst. med andra ord så är det okej att mörda någon och ändå komma tilll "himlen",
    vi är alla guds barn men tvivlar på att han tycker att det är okej att mörda våra "syskon".
    låter sjukt!

• Anonym (fundersam)

Ja, det är ok att mörda någon och ändå komma till himlen.
    Nej, Gud tycker inte att det är ok att mörda någon.
    Hur man får ihop det? Jesus!

kan du berätta hur du menar? jesus är ju guds barn. hur kan jesus bestääma vad som är rätt och fel. gud är ju hans far!
    och varför skulle jesus godkänna mord?

• Anonym (fundersam)

tror däremot att man kan begå mord och sen ångra det. och be om förlåtelse och på så sätt komma till himlen. men då måste man ändra hela sin livsstil oxå. det funkar inte att bikta sig och säga 100 ave maria och sen är det bra.

genom jesus död så gav gud möjligheten att bli förlåten. vi är ju ofullkomliga.

men jag trro absolut inte att alla kommer till himlen. då kan man ju leva rövare hur mycket man vill.
    enligt bibeln så kommer endast det rätttrogna och dem som lever efter bibelns principer till himlen.

varför skulle gud vilja ha upp alla avskum på jorden upp dit??

• Anonym (fundersam)

och hur får man ihop ett heltidsjobb men att vara pastor?

planering!! och dom behöver inte jobba mer än dom absolut behöver för att få ekonomin att gå ihop.

ingen pastor skulle göra detta frivilligt om det inte fanns en absolut övertygelse om att det dom gör är rätt.
    på så sätt behöver man aldrig ifrågasätta om pastorns tro. det krävs mycket tro och övertygelse för att få vardagen att gå ihop med det schemat!!!
    dessutom pengarna som pastorn då inte får i lön kan man lägga på lokaler och behövande.
    det är ju inte bara 22000 som ni betalar honom. ni betalar även arbetsgivaravgifter och semesterersättningar osv.
    det blir mycket pengar varje månad.

• Anonym (fundersam)

ponera nu att Gud tar upp alla avskum till himlen.
    är det då krig där uppe med då?

å andra sidan så står det ingenstans i biblen att paradiset är i himlen utan att ett paradis är förberett här på jorden. men det är ju iofs en helt annan debatt.

du säger att man ska försöka och vilja följa guds ord.
    jo iofs. men det gäller ju alla guds ord inte bara delar utav den.
    i biblen får man inte äta blod tex. följer ni den.

om man ska leva efter bibelns läror så gäller ju det allt. inte bara vissa delar av den som passar just nu.
    håller med hårfader att eftersom ni ger tionde så borde ni även följa resten.

• Anonym (fundersam)

anonym (pingstk:a)

citerar TS.
    Jag tror inte att Gud gillar mig mer för att jag betalar tionde (eller mindre för att jag slår min fru/man). "Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre".

med det uttalandet så är väl det klart att jag funderar på vad h*n menar. känns som det finns alla möjliga sekter nu för tiden som försöker godkänna det mesta.
    men fick mitt svar sen av TS av h*n menade.

nöjd?

• Anonym (fundersam)

citerar dig
    Skulle han då jobba ideellt menar du? Hur skulle han då överleva rent praktiskt...?
    Prästen i Svenska kyrkan får väl också lön??? Och han predikar också, och gör massa annat precis som en pastor.

jag har sett många olika pastorer som arbetar ideellt. jag har sett att det funkar och därför är jag tveksam att ge tionde. som jag har skrivit så många ggr nu i denna tråd. dom kan ha ett riktigt dagjobb ändå.

• Anonym (fundersam)

anonym -(oxå pingst)

ja det går åt mycket tid åt att vara pastor.
    min pappa var oxå "pastor" tog ingen lön och hade ett heltidsjobb.
    det fungerar.
    vi gav pengar om man ville. inget tvång. allt drivs av frivilliga bidrag och ingen tar lön. pengarna går enbart till material och hyror´osv.

• Anonym (fundersam)

eftersom det finns flera pastorer (?) i församlingen så kan alla ha ett heltidsjobb på sidan om. det fanns alltid någon att vända sig till och ingen behövde vara anställd av kyrkan. min pappa jobbade på dagarna och gjorde det kyrkan krävde på kvällarna och andra tvärtom. visst familjen blev ju den som blev lidande i slutändan men precis som ni som ger pengar till kyrkan och och på så sätt blir välsignad, så är det samma sak med familjen.
    vi ger tid och blir på så sätt välsignade.

vad jag försöker säga är att jag är grymt tveksam till att ge tionde. hur vet man att pastorn inte gör det för pengar istället för kärlek till Gud? Och skulle han göra det för pengar så skulle inte jag vilja lyssna på honom iaf. då är han lika "ond" som övriga världen.
    det krävs mycket av en pastor som inte tjänar några pengar på det han gör. eftersom dom fortsätter iaf helt gratis med det hårda arbetet, så är jag övertygad att dom gör det av kärlek och full övertygelse.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde