Fundersam:
Gud är rättfärdig, dvs vi kan inte komma till honom om vi har gjort NÅGOT fel. Det spelar ingen roll vad det är - om vi har mördat någon eller om vi har ljugit. Det handlar inte om att Gud inte vill ha med oss att göra, utan om att den totala rättfärdigheten och synden inte kan existera tillsammans - något måste ge vika! Men eftersom Gud VILL att vi ska komma till honom så har han gett oss en lösning. Jesus. Jesus har inte ändrat vad som är synd - det är fortfarande fel att mörda (eller ljuga). Men han har tagit våra synder på sig själv, och gått i döden istället för oss. Det innebär att när vi kommer till Gud så gör vi det genom Jesus, "utklädda" till honom skulle man kunna säga. Gud ser på oss, men ser inte det onda vi gjort, utan Jesus - som är fullkomlig.
Kan man då göra vad som helst och ändå komma till Gud? Ja.
Men jag tror ju att Jesus är något väldigt verkligt även i denna världen. Om man låter Jesus bli en del av sitt liv så kommer han att påverka mina handlingar. Jag kanske har mördat någon, men jag kommer att ångra mig, och inte göra om det.
Om man däremot bara säger att "jaja, Gud förlåter mig ändå" så har man inte hajat vad kristendomen handlar om, och man är inte kristen!
Nej, enligt Bibeln är det många fler än bara de som lever efter Bibelns bud som kommer till himlen. Annars skulle det nog bli ganska tomt där...
Men däremot säger Bibeln att om man tar emot Jesus så kommer man att VILJA följa Bibelns bud, och FÖRSÖKA. Det är något helt annat!
Varför Gud vill ha upp alla avskum? För att han älskar även dem. Precis som en mamma inte slutar älska sin son bara för att han börjar knarka och råna folk. Hon är säkert förtvivlad, arg och ledsen - men hon fortsätter älska honom, och hoppas hela tiden att han ska ångra sig och ändra sig.
Nej, en pastor som jobbar dubbelt för att vara pastor behöver man kanske inte ifrågasätta, men om man kräver det av sin pastor för att kunna lita på honom så ska man nog fundera på att byta församling...
Ja, vi skulle kunna lägga de pengarna på lokaler mm, men jag tror personligen att det vore ett dåligt byte. Jag har hellre en välmotiverad, utvilad, påläst pastor, än en aldrig så fin byggnad.
Jag sa inte att han bara kostade oss 22 000 kr, men jag sa att det var vad HAN fick. Det var ett svar på någon som antydde att pastorer hade hutlösa löner.