Ja, jag ger tionde
Jag är inte ens aktiv i min "församling" längre men ändå skänker jag varje månad pengar till Frälsningsarmen. inte alltid 10% men minst 500:- blir det
Jag är inte ens aktiv i min "församling" längre men ändå skänker jag varje månad pengar till Frälsningsarmen. inte alltid 10% men minst 500:- blir det
Nog verkar det konstigt att påstå att Gud belönar dem som skänker pengar?
Är Gud intresserad av pengar?
Trosbekännelse/bön räcker väl, och vill man skänka en slant så är det väl inte för att belönas av Gud?
Förr i tiden fanns ngt som kallades avlatsbrev... som jag kommer att tänka på i samband med detta.
sluta dra upp jehovas vittnen när det gäller tionden. dom tar inga tionden. så var den saken klar.
håller faktiskt med ovanstående. varför skulle gud bli glad för att man betalar pengar till "Pastorns" lön. att man lever efer bibelns läror borde ju räcka.
sen tycker jag att det är helt okej om man vill skänka pengar till en organisation som enbart lever på frivilliga bidrag. om man vill det så klart. ingen ska tvinga en.
dom sekter där dom tvingar en att skänka en 10:e. kolla vart pengarna går till. definitivt pastorns bilar och hus eller vad det nu är.
c elegans:
vart står det att jv och livets ord är destruktiva sekter? skulle vilja undersöka saken närmare.
Jag skulle tro att ngn tjänar väldigt mycket pengar i slutändan på det där.
Jag skulle inte tro att Gud ens är intresserad av att man alltid sätter sin relation till honom främst.
Man har väl andra att bry sig om och ta hand om också, och det gör man med Guds hjälp. Och det tackar man Gud för med bön.
Tycker nog att pastorn bör kunna predika utan att vara intresserad av att tjäna pengar på det. Frikyrkan får han väl i såfall ha som en rörelse vid sidan av ett vanligt jobb. Sen får församlingsmedlemmarna naturligtvis ge kollekt eller ge gåvor till församlingen.
precis. håller med ovanstående. varför gör han inte det gratis?
han kan väl hålla möten när hans vanliga jobb är slut.
hur mycket tjänar er pastor egentligen i månaden? är det officiella uppgifter för er?
mammsen27:
njae.. det beror väl på om man tror på bibeln. man kan inte absolut utan tvivel säga att människan styr sina egna steg i livet.
men någon tjänar grova pengar någonstans, har jag en känsla av.
lite pyramidspel typ.
och varför kan dom inte göra det gratis om det är nu så rätt. vissa borde få pengar kanske men snarare en ren överlevnadssumma än en riktig lön. Och jag vet att många sektledare tjänar grova pengar.
och det är INTE rätt. tvivlar på att Gud vill att någon ska ha en ekonomisk vinning på hans läror.
Ger du tionde på brutto eller netto? Vad undervisas det i er församling? För mig är det självklart att ge tionde men just nu ger vi på netto och det skulle vara kul att lägga på brutto istället. Det är bara härligt att kunna ge bort massor med pengar varje månad.
Har inte läst alla inlägg o svar men ponera att du ngn månad får det kärvt ekonomiskt och din ekonomi går inte ihop av ngn anledning. Måste du ändå lägga en tiondel till församlingen så att du inte klarar av att leva den månaden eller kan du få "uppskov", nyfiken liksom??
Jobbigt för de stackarna i församlingen som kanske egentligen inte har råd att ge 10 % av sin inkomst men känner sig "tvingade" då alla andra gör det, vill inte vara sämre liksom.
Anonym (!)
Ja det är skitjobbigt de månader man måste leva på nässelsoppa för att klara av att betala tionde. :-=
Anonym (!)
Ja det är skitjobbigt de månader man måste leva på nässelsoppa för att klara av att betala tionde. Fast det är ändå värre då det går till inkasso och man hostar bli vräkt... Ha ha ha
Ja, men jag ser ju bara då man går i kyrkan nån söndag och de tar fram den där "tiggarbössan". Herregud vad de som ger mkt pengar (typ en femhundring) gärna gör det lite dramatiskt så det verkligen ska synas hur givmilda de är, och de stackrarna som ger ngn tia nästan skäms. Själv behöver jag inte visa för andra att jag ger bara för att visa mig "duktig". Brukar snarare demonstrativt låta bli att ge då.
Kan istället vid nåt tillfälle skicka pengar till ex cancerfonden där de verkligen gör nån nytta!