• Äldre 9 Feb 17:50
    5207 visningar
    8 svar
    8
    5207

    Hur stor chans att få tvillingar vid insemination, ej IVF??

    Undrar om någon vet hur stor chans det är för att få tvillingar vid vanlig insemination??

    Har någon här fått det på det här viset??

    Jag vill ha tvillingar, och hoppas och ber att jag ska få det.

  • Svar på tråden Hur stor chans att få tvillingar vid insemination, ej IVF??
  • Äldre 12 Feb 12:24
    #1

    någon??

  • Dahlia
    Äldre 12 Feb 19:58
    #2

    Visst kan du få tvillingar men en förutsättning är ju att du har två äggblåsor då!

  • Äldre 13 Feb 17:10
    #3

    men då måste man ju befrukta båda två, och det gör ju man inte helst i sverige.

  • LinaLi­nd
    Äldre 13 Feb 17:25
    #4

    Tror inte heller att en insemination skulle öka dina chanser till tvillingar. Även om inseminationen skulle utföras i en stimulerad cykel så är jag tveksam till att den görs om det finns flera ägg som ska lossa samtidigt. Men det där kanske någon annan kan svara på.

  • mads80
    Äldre 13 Feb 17:31
    #5

    Hej! Jag tror att i Sverige rekommmenderar man att det inte ska var fler än tre äggblåsor vid insemination, men jag kan ha fel och att det bara får vara två. Jag blev inseminerad på två äggblåsor. Använde pergotime och otrivelle. Men jag vet fe som har blivit inseminerade på fler ägg en tre här i Sverige.
    Lycka till!

  • yrre
    Äldre 13 Feb 17:39
    #6

    Har du två äggblåsor är väl chansen lite större. Men det är inte säkert att båda blåsorna innehåller ägg. Har du inte två ägg är chansen precis lika stor/liten som vid en vanlig befruktning.
    Vid en insemination går det ju inte heller styra befruktningen som vid en ivf med microinjektion utan naturen får göra sitt. Har du tur blir det ett barn. Har du ännu mer tur kan det bli två, oavsett antal blåsor.

    Och jag tror som mads80 att det är max två äggblåsor som gäller.

  • Dahlia
    Äldre 13 Feb 22:37
    #7

    Japp max två äggblåsor som max i sverige. Det e socialstyrelsen som beslutat det om jag inte har helt fel.. Detta är just pga riskerna med en flerbördsgraviditet.


    Mizz Turko skrev 2007-02-13 17:10:46 följande:
    men då måste man ju befrukta båda två, och det gör ju man inte helst i sverige.
    Har du två ägg så har båda lika stor chans att bli befruktade. Man kan inte befrukta bara ett ägg vid insem.
    Tror du tänker på ivf där man vanligen inte sätter tbx mer än ett befruktat ägg. Men det e en helt annan sak.
  • JewelG­irl
    Äldre 9 Mar 18:01
    #8

    Jag blev gravid med tvillingar efter insemination. Men det berodde nog på behandling med Puregon som skapade lite fler mogna ägg än annars. Har inte tvillingar i släkten.


    Jewel och Sancho med änglatvillingar.
Svar på tråden Hur stor chans att få tvillingar vid insemination, ej IVF??