• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • Mirremama

Med tanke på att joggning och löpning inte rekommenderas inom 6-9 månader efter en förlossning så skulle jag åtminstone anse att detsamma gäller för hopp. Hopp undviks annars på grund av risk för livmoderframfall. Step och pump rekommenderas inte inom de fyra första månaderna efter förlossning, med individuell variation förstås. Det är viktigt att bäckenbottenmuskulaturen stärkts innan man börjar träna, så om man har problem med inkontinens så ska man vänta och istället köra knipövningar.

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Mirremama

hittade en bättre beskrivning på hur man kan känna om man är redo för "vanliga" situps:

Efter förlossningen vill de flesta kvinnor komma igång med träning av magen. Hårdare träning av magmuskulaturen bör undvikas innan Linea alba separationen har gått tillbaka, detta varierar från kvinna till kvinna. Öka träningen gradvis.

Kontroll av separationen kan man göra genom att i ryggläge med fotsulorna i golvet, placera händerna vid naveln så att fingertopparna möts mitt på magen. Därefter lyfter man huvud och skuldror från golvet så att bukmuskulaturen spänns lätt. En normal separation brukar ligga på ca 1,5-2 cm. Vid separation på mer ska bukens muskler inte tränas på traditionellt sätt.
    Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Bibob

Är det ngn som har några åsikter om Sova-hela-natten kuren(Anna Wahlgren)? någon som testat? Eller har andra egna metoder?

• SophiaM
    Bibob: Vi "kurar" Maximilian enligt SHN- metoden, dock följer vi inte schemat dagtid, utan endast nattetid.
    Från att knappt fått sova sammanhängande i 2 timmar per natt och ha en gnällig bebis att handskas med hela dagarna har det vänt helt.
    Max sover från 19.00 till 06.30. Utan gnäll och utan att äta!
    Prisa gudarna för Anna Wahlgren...
  • islandgirl

Mirremamma: Tack snälla för info om träningen. Blir till att fortsätta promenera, suck! Saknar min träning såå! Nåja, får hitta ngt annat tex yoga el liknande.

Ngn som har bra tips om yoga-dvd man kan köra hemma själv?

• islandgirl

Skulle bara vilja kolla med er hur era dagar ser ut.
    Hur mycket aktiverar ni era små och vad gör ni i såfall.

Mina dagar är relativt lika.
    Upp runt 8-tiden. Lite mys o gos i sängen. Amma lite. Äta frukost själv. kalle ligger vanligtvis i gymet under tiden. Sedan kanske dansa lite till barnvisorna och då somnar han i ca 30 min.
    Lite lunch för mig och sedan promenad antingen själv eller med kompis.
    Sedan hem och då sover Kalle ofta i vagnen sedan kommer sambon hem och då äter vi middag och tar det lugnt.

Jag har valt att inte gå på så mkt aktiviteter utan låta mig o Karl lära känna varandra i lugn och ro. Fast vi åker ju iväg o fikar lite då o då hos kompisar med andra barn och träffar vänner mm på helger. Men vardagarna är vi relativt ensamma och jag känner att jag börjar få lite lappsjuka. Samtidigt funderar jag på hur mkt man skall leka och aktivera en 4 månaders. Är ganska fantasilös känner jag. Vi busar lite, dansar lite, leker lite i gymet ibland och det är väl ungefär det vi gör.
    Tycker det skulle vara så intressant att se hur/vad ni gör med era gosingar om dagarna.

• Mill06

islandgirl- Vi har babysim på onsdagar men annars låter det som våra dagar! Maja verkar ganska nöjd med det. Hoppas jag! Flört
    Vi brukar promenera o lunchfika med vänner som har barn i samma ålder ett par dar i veckan också.

Det finns en bra yoga-dvd på Stadium, vet inte va den heter dock eller va den kostar...

• molly7272

Låter ungefär som våra dagar med.
    Leker lite i gymet eller så ligger han på mage & tittar sig i spegeln.
    Lyssnar på lite musik & dansar lite...sjunger lite ibland.Han älskar djungelbokens "var nöjd med allt som li8vet ger" börjat röra sig då nästan dansa själv när jag håller i han så han står.
    Är oxå väldigt ensam, helst de veckorna sambom jobbar eftermiddag.

Från att ha bajsat dåligt så sitter han & trycker för 3:e gången idag. Fick gröt 1:a gången igår, hoppade över idag, han var väldigt knölig nu på kvällen & får den runt 6-tiden tänkte jag.
    Fler som blivit mer "bajsiga" med gröt?

• Cluedo

Ang träning!
    Jag är oxå hemma med bebis just nu, men har just träning som extrajobb utöver mitt vanliga jobb!
    Det där med träning är ju så olika med alla. 1.a gången jag tränade efetr Isabella(13/11) var på nyårsafton då jag körde en stepklass.
    Sedan har jag kört på step en dag i veckan och en lättare Bodypumpklass i veckan. min kropp har mått bra, men alla är ju olika.
    Man känner ju lite själv vad kroppn orkar, men det är förstås viktigt att inte at ut sig. Livmodern ska man vara rädd om.
    inte för tunga vikter i början och inte för många hopp och inte så många snurrar.
    DEt är däremot direkt puckat att göra JUMPING JACKS som många ledare envisas att göra. När man hoppar jämfota in och ut till sidan....
    Det där med magen stämmer och stämmer inte.
    Mina magmuskler har varit delade sedan tredje barnet och gick aldrig igen. Då hade jag fått vänta i evigheter på att göra situps.
    Jag har börjat ha egna klasser ca 4 månader efter att barnen(de tre första) fötts. nu har jag tagit det lugnt efetrsom det tar sin lilla tid att bli "hel" efetr 4 barn och dessutom tar ju barnen upp ganska mycket av min tid.
    Nu är dte träning med en orbitrek som gäller - SKITKUL!

Men som med allt annat- Sunt förnuft och träna med måtta....

• CarinaB

Elba har oxå blivit mer bajsig av gröt Speciellt när hon får päronpure till

Dagarna ja - låter som mina det ni beskriver oxå. Jag går en eller två gånger nu på sångstund en halvtimme och det gillar hon mycket. Men vi har inte många kompisar med barn så vi fikar nog mindre än vad ni gör
    Idag rullade Elba från mage till rygg för andra gången så jag hoppas det börjar gå lite mer framåt nu.

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!