• Anonym (skelaren)

Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?

Vart opererade ni er i så fall?
    Hur går det till?
    Vart vänder man sig från första början?
    Kan det tillkomma komplikationer?

Funderar även på om det finns nånting man kan göra hemmifrån? Lider av mitt skelande då folk påpekar det ofta!

Tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?
  • Anonym (Lazy Eye)

Ni som opererat er... har ni fått några övningar eller liknande som ni ska göra efter op? Det känns som mitt öga vill glida ut o jag kämpar gärnet för att stirra på grejjer så det typ ska "fastna" rakt.. haha..
    Läkarn kom aldrig o träffa mig efter op. så jag vet ingenting... Nån som vet?

• Anonym (en till!)

Hej!
    Vad skönt att allt gick bra!!!Blir ju peppad att operera mig jag med!!!
    Men törs inte Sen har vi aldrig pratat om min skelning härhemma,så det känns på nåt sätt pinsamt att helt plötsligt säga "du,jag skelar ju och nu vill jag göra en operation" Men jag mår åas så dåligt av skelningen,så jag vet inte...är bara rädd att jag ska börja se skitdåligt på det skelande ögat om jag opererar mig,eftersom jag ser dåligt nu med..
    Hör gärna av dig igen o berätta hur du har det
    Kram!

• Anonym (Lazy Eye)

Hej!

Klart du ska operera dig.
    Det gör för det första inte hälften så ont som man tror det ska göra. Mitt öga är inte så värst rött längre, det tårar sig o skaver lite men inte alls så farligt.
    Jag har mått dåligt över min skelning sen i tonåren då jag började märka av den själv. Och det har tärt på självförtroendet kan jag säga. Det finns ingen anledning att gå och må dåligt! Vi har inte pratat så mkt om min skelning här hemma heller, eller jag har pratat om den men min sambo har inte lagt märke till den.

Jag är lite närsynt och har visst dubbelseende samt brytningsfel.
    Det enda jag upplevt nu är att jag har lite svårt att fokusera men jag tror det är en vanesak med tanke på att jag bara tittat med ett öga i taget och nu tittar jag helt plötsligt med två. Inte undra på att hjärnan får spader ;)
    Men jag tror det är en träningsgrej. Sitter tex o tittar med det opererade ögat, på mitt finger för att fokusera (knäppt men jag får för mig att det hjälper ;) ).
    Salvan man får utskriven är helt underbar. Den mildrar skavet.

Det röda har börjat lägga sig nu och det är inte lika svullet.
    Dock stramar det som ... när jag ska titta utåt. Men så kom jag o tänka på att det är ju det operationen ska förhindra. Att det går utåt igen.. haha.. så inte undra på att det stramar extra då *s* Är inte så smart alltid.. *s*

Ska på återbesök på torsdag så då får vi se hur det ser ut!

• Anonym (en till!)

Vad skönt att höra! Men hur lade du fram det till din sambo?Alltså att du ville operera dig?Jag tycker knäppt nog att det känns så pinsamt,trots att vi kan prata om allt annars!
    Mår ju skitdåligt av skelningen(fast jag skelar inåt)sen är jag lite rädd att det andra ögat ska börja dra sig mer inåt(skelar i stort sett inte med det andra ögat,kanske bara en aning men det syns inte)Var ju hos ögonläkaren för några år sen,o fick tom tid för op!Men då bangade jag ur Iaf,så sa läkaren att det finns en risk att det andra ögat kan börja skela istället,tror du det blir så?BLev det så för dig?
    Kram o förlåt för alla frågor!

• Anonym (Lazy Eye)

Hur jag la fram det? Tja.. ungefär så här "Nu bokar jag tid för operation för jag lider av detta" Och han mena på att om du mår bättre så kör! =)

Dom sa att om andra ögat börjar skela sen så opererar dom det med, men ögonen har en tendens att följa varandra så det hänger på hjärnan. Mina ser raka ut nu men jag märkte att det andra hoppade till.. kanske bara för jag anstränger mig nu.
    *nervös att det bara ska pluppa ut o bli som vanligt.. =(*

Dom är FRUKTANSVÄRT skickliga nu så dom kan mäta i stort sett allt, dvs kan dom visa dig hur det kommer se ut efter op med prismor som dom sätter på glasögon. Plastbitar som simulerar en operation. Där fick jag se hur jag skulle se ut iaf.
    Jag tycker som så att du pratar med din vårdcentral om att du lider av din skelning och vill rätta till den. Du får din remiss o kan bolla dina funderingar med ögonläkaren. =)
    Du får fråga hur mkt du vill =)
    Kram på dig!

• Anonym (en till!)

Tack snälla för ditt svar!
    Ja,jag önskar och hoppas att jag kan ta tag i det här nu
    En fråga till bara? Hur blev du sövd?Alltså,blir man sövd med typ en sån där mask över ansiktet?Eller sprutar de in nåt sömnmedel?Får man lugnande innan?
    Knäppa frågor,jag vet!Men är så rädd för att bli sövd Kändes det otäckt?
    Kram o tack för du svarar

• Anonym (Lazy Eye)

Jag håller mina tummar för dig =)
    Jag blev sövd genom att jag fick såndär plupp i armvecket som dom använder till dropp, först spruta dom in nåt som skulle motverka att man mådde illa. Sen spruta dom in sömnmedel.. då började det snurra lite.. som en fylla ungefär..haha.. sen sa hon att inom 30 sek kommer du att sova.. sen tog jag 3 andetag i en mask o där slutar mitt minne..haha.. Men det var skönt o somna så kan jag säga. Hon hade gärna fått komma o söva mig varje kväll så gott sov jag ;)

Sen vakna jag på uppvaket.. mådde fint.. inget illamående eller liknande.
    Jag var jätterädd för att bli sövd, och kan säga att det är jag inte längre =)Jag behövde inget lugnande då narkosläkarn i sig var ett lyckopiller. Han lyckades lugna mig rätt bra. Men man kan få det om man är mycket orolig men då finns risken att man mår rätt illa efteråt.

Kram på dig =)

• Anonym (skelarutåt)

Hej. Jag skelar oxå, har ett lazy eye så att säga. Har alltid haft det. Men Det är nu på senaste åren som jag har börjat tänka på det. Jag bor i USA nu, och förra året gick jag till en ögonläkare och de rekommenderade INTE operation. I stället ger de ögon terapi i stället. Men jag gjorde det aldrig... Man måste göra övningar varje dag i tre månaders tid. Funderar nu dock att gå till en annan läkare. Är det nån som har hört talas om det eller har gjort det? Skulle vilja höra lite mer om det.
    Trodde jag var ensam om det här, men det verkar ju vara flera som har samma problem.

• Anonym (Lazy Eye)

Rekommenderade de inte operation?`
    Konstigt. Ja menar.. musklerna är ju antingen för spända eller för lösa, dessutom har ens hjärna vant sig vid att se på det sättet man gör så jag har svårt att tro att 3 månaders övningar skulle bota det. Men va vet jag. Det hade ju vart bra om det funkar.

Jag har ju gått med lapp osv men det har ju inte hjälpt eftersom mina muskler var såpass starka.

Det är, vad jag fått det till, den vanligaste operationen av ögon som görs i sverige. Rätta mig om jag har fel.
    Snabbt ingrepp och oftast bra resultat.

Prova du att gå till en annan läkare o se vad dom säger.

• Anonym (en till!)

Hej hopp!
    Hur har du det med ögat,"lazy eye"?Är det mycket rött/svullet?Glömde fråga hur lång tid operationen tog o hur lång tid det tog innan du "vaknade ordentligt"?
    Vart i Sverige bor du?Jag bor i södra/mellersta Sverige.skulle vilja avslöja mig,men törs inte!Vore kul om du kunde lägga in före o efter bilder sen...om du vill förstås!!Förstår om du vill vara anonym,det vill ju jag med vara
    Kram!

Svar på tråden Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?