Inlägg från: Mamasita |Visa alla inlägg
  • Mamasita

BF Juli-07 Nr3

Hej! Jag har precis hittat hit! Kul att läsa allas inlägg - jag är lite ensammen här i stan så det känns som om jag läser kompisars säg..
    Idag kom en tant fram till mig och sa att hon trodde att jag skulle ha en pojke. Nu hör det till saken att jag inte har någon mage nästan alls - hade inte det på nr 1 heller.. Hon sa att hon var häxa och kunde se sånt. Jag har själv känt att det skulle kunna vara det MEN när vi gjorde UL för ett tag sen så sa tanten, iofsig jättesnabbt, att det var en flicka.. Får en att undra om det blev "fel" när vi gjorde UL och att hon inte kunde se eller om min känsla och den okända tanten (häxan) är käpprätt.. Jag blev förvånad på ULet så jag frågade aldrig hur hon kunde se det och vi fick aldrig heller se nåt som kunde peka på vad det kunde vara..
    Funderar på att göra ett privat för att se - min nyfikenhet är väckt så pass mycket - sen skulle det vara kul för storasyster att veta tror jag.. Nåja, nu ska jag surfa vidare!
    Ha en trevlig kväll alla!

• Mamasita

"Kändes PRECIS som en pinne.

Inte upplevt de här nån gång med de andra i magen. Men å andra sidan så låg dom inte som denna, för deras sparkar å så var utåt magen å inte neråt "fialotta" som denna parvel sparkar"

Solstraalen: Jag förstår precis hur du menar. Min barnmorska sa att moderkakan ligger framåt medan den förra gången låg bakåt och uppåt. Så trollungen sparkar lite inåt, bakåt och fullkomligt ner så man känner vart den ska ut.. OCH jag har fått pinnen.. Jag tror att det är nån arm för benen har ju knä..? Pinnen pekade upp mot revbenen lite på tvären.. Ganska spännande och lite kul!!

Det är så kul varje gång jag känner en spark eller en rörelse - jag är så glömsk att jag liksom blir lite hemligt påmind om att det finns någon där.. skitmysigt - denna gången njuter jag lite mer och pratar lite mer.. första gången kändes det lite konstigt att prata med magen men nu är det mer som att prata med Isolde..

Är det nån som kan tipsa om nån bra sida på nätet med namn? vi har satt en ganska hög ribba utan att tänka på det.. Isolde heter Helena och Lucia - alla tre kvinnor med historia.. Om vi ska ha en tjej till (vilket bm trodde) så vill vi matcha lite.. Vi gillar internationella namn men jag hittar bara sidor med, för oss, skumma amerikanska namn som Lachanaya å sånt..

• Mamasita

Solstraalen: Har hittat två corny sidor med namn från hela världen som kan vara kul att kolla på www.babynamesworld.com och www.babynames.com - det finns skandinaviska namn också. Man kan göra specialsökningar.. Vilgot är i alla fall jättefint!!

Förresten, det där med vikt.. Jag är asså bara fet.. Det syns knappt nån mage - jag är lite besviken (besvikten!) för man vill ju ha en liten kula. Jag har inte gått upp så mycket i vikt, faktiskt, men jag är så där osmakligt lönnig.. Fasen, jag har ingen kamera - annars skulle jag visa!
    det är lite lömskt med alla dessa semlor - två för 25.. Har köpt en melon som jag tittar på.. ska äta den innan jag äter nåt annat..

Alla ni med broccoli och annan kålmatsnojja - vet ni att det är stor mängd kalcium i dessa grönsaker och säkert ett sätt för er kropp att begära kalcium på ett smart sätt!!

Å när det gäller järnbrist så finns det nåt som heter Niferex och är järnflisspån i tablettform - funkar klockrent och innehåller inga animaliska biprodukter som gör en hård i magen!!

Får man äta mögelost förresten? Sporerna försvinner ju inte med värme..? Vad säger era bm om sånt? min är militant med det..

• Mamasita

Trollie: Jag formligen älskar ostar!! Så så länge man hettar upp den så är det okej.. Ska nog göra lax i ugn med ädelost.. mjammm...

• Mamasita

copernicus: AJJJJ!! vad gör man!?! sa du nåt till henne? jag hoppas att du var kräkligt supersnäll och berömde henne med nåt så att hon verkligen mådde skit för vad hon sa.. Finns inget bättre försvar än att bara vara den helt underbara..
    Vet du, vi har ju faktiskt den bästa årstiden för att få barn för om vi har ork och fysik så kan vi knalla en bra runda med vagnen varje dag och bli hälsosam på kuppen.. Vad kan hon?
    Det är min plan i alla fall..

Hoppas att amningen funkar som en fettsugning denna gången.. Väntade ihärdigt på att det skulle inträffa sist men neh.. då var jag så hungrig hela tiden..
    Var det någon annan som fick matnojja när de ammade?
    Jag gick upp mer efter graviditeten än under..
    Denna gången då jag gått upp under graviditeten hoppas jag på en tvärtomeffekt.
    *snella Gud*

• Mamasita

Jah! Måste erkänna att jag gick in direkt!!
    Har ju problem med namn så det skriker om det..
    Enligt snabba bm Lucky Luke så ska vi få en tjej. Vilket känns konstigt för jag var såååå säker på att det var en kille som ligger där inne. Alla andra med, faktiskt, och när man snurrar den där kinesiska saken på skoj här på FL så säger den att vi väntar en pojkvasker..
    Nåja, en tjej blir lika underbart som en kille - det kvittar ju, man älskar dem ändå.
    MEN
    Vi har satt oss i en situation med hög ribba utan att tänka på det.
    Vår dotter heter Isolde Helena Lucia, alla tre namn på historiska kvinnor som på ena eller andra sättet var starka och gjorde som de ville..
    VAD fasen döper man då tjej nummer två?
    Man vill ju inte att hon ska kunna känna att hon inte fått lika betydelsefulla namn. Det är klart att VI inte kommer att tycka det men andra barn och vuxna kan vara rätt taskiga. Det vet jag.. Alla mina syskon (tre) har coola namn och jag fick heta Karin.
    Det är okej men jag har aldrig känt mig som en Karin bland Carmen, Xena och Leonardo..

Vad döpa dotter!?!
    jelp..

• Mamasita

Zelda: Jesper!! så har du hela rövartrion från Kamomilla!!
    *fniss*
    Zelda är jättefint tycker jag, heter du det? Mannen min vill INTE ha Zelda. Tråkmåns..

• Mamasita

Mammab!!
    Har precis ätit sista smulan av broccoligratängen du gav oss receptet på för två veckor sen.
    Asså, det var det godaste jag ätit på bra länge!!! TACK

Halvblod: Varning på stan för att göra som du tänker - du riskerar hamna helt utanför systemet och riskerar att inte få mammapenning eller a-kassa alls. Har lågt batteri på min bärbara men ska hämta sladden så förklarar jag bättre..

• Mamasita

Halvblod: För det första - är du fast anställd eller vikarie?
    Du kan ansöka om tjänstledigt ifall du är fast anställd men det är inte säkert de ger dig det. Är du vikarie kan du vara arbetssökande med a-kassa ifall din sambo tar ut pappaledigt.
    Vad man inte kan vara är hemmafru utan att vara i systemet.
    Då faller man bort från alla sociala skyddsnät som man kan komma att behöva i framtiden eller om något oförutsett händer. Man får inte missa en enda dag mellan arbetsförmedlingen och sista dan på jobbet - samma dag du slutar ska du ta en nummerlapp på af annars mister du hela mammapenningen.
    Samma gäller om man är studerande - under studietiden har man en inkomstförsäkring som gör att man kan få ut den mammapenningen man är berättigad till även om man är studerande under tiden för förlossning. Det gäller att inte ha några glapp mellan instanser och vart man anmäler sig - har man vattentätt kan de inte säga något.
    Alltså, är man hemma utan att lyfta bidrag eller ha en regelrätt tjänstledighet el.dyl ligger man risigt till. Man får inte ens vara sjuk (om man inte är inlagd) och missa en dag att anmäla sig - till a-kassan, af och försäkringskassan..
    Ta kontakt med ditt försäkringskassekontor så kan du få en handläggare som kan ge dig en skräddarsydd lösning. Så du vet..
    Fasen - nu låter jag som värsta uppslagsboken men jag kollade upp allt ifall ifall..

• Mamasita

L2K: Ville vara hemmafru med ettan men stötte på patrull!! Ville samla all ledighet med bra betalt till efter ett år.. så det är därför jag vet..
    Du jag kollade på bilderna - jag måste säga att jag verkligen inte vet men det ser ut som en pojke.. Man brukar säga skrockfullt att pojkar har lite mer ovala huvuden och flickor lite rundare. Flickor har oftare bredare mellan ögonen och har lite mindre käkparti, det är nåt biologiskt som jag inte minns i skrivande stund.. Hörde det på nån dokumentär på TV3 så jag vet inte hur ackurat det egentligen är.. Tror att det handlade om att man skulle tycka att de var söta så man ville skydda dem men killar var lite mer som små herrar för att man skulle ge dem styrkan att stå på egna ben.. Vet inte, som sagt, om det stämmer..
    Vad har ni för killnamn?

• Mamasita

L2K: Hi hi... Har en tid på tisdag för att kolla och ta bilder och en tjusig DVD att visa upp!! Jag vill veta - också för att kunna berätta för Isolde så hon kan förbereda sig..

Agaton tycker jag är ett fint och lite ovanligt namn.. Sen har jag inte ett enda tjejnamn så har du tips så är jag tacksam!! Alla andra som också har tips!!

• Mamasita

L2K o little baby: Jag är överrörlig och fick ett tips från min sjukgymnast att stärka bäckenet. Man ligger på sängen med uppdragna ben och fötterna stadigt på sängen. Spänn musklerna som om du tänkte fisa en redig eller var trög i magen - det ska synas precis vid höftkammen så att den muskeln man har där höjer sig lite, som ett ryck. Den muskeln är den största bäckenbensmuskeln vi har och den går runt om hela kroppen. Fästena sitter bak i ryggen där muskulaturen sitter som gör en överrörlig eller ha styrka att klara av ryggslutet.
    Man ska spänna den muskeln ungefär 25 gånger i taget ett par gånger om dagen så hjälper det till att hålla ryggen på plats.. Fattar man vad jag menar? Om inte så kan säkert era 7kgymnaster den övningen - den har hjälpt mig asmycket!! Jag slipper bältet som jag tycker kliar infernaliskt..

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3