• mysocla

Vad betalar ni för pellets?

Undrar hur stor skillnad det är på pelletspriser runt om i landet.

Hur mycket betalar ni för pellets? per pall eller per ton

Vart bor ni någonstans?

Får ni någon slags rabatt? Tex billigare vi köp av fler pallar? Fri frakt? mm.

Thea´s mamma
  • Svar på tråden Vad betalar ni för pellets?
  • Thursday

Tycker 1500-1800 kr per månad för 87 kvm låter dyrt. Vi satte in pannan i maj, och beräknar göra av med sex pallar på ett år, d.v.s. runt 13 000 kr. Det ger 1100 kr i månaden, och då har vi 150 relativt dåligt isolerade kvadratmeter, och kör dessutom varmvattnet på pellets under sommaren.

• RoBaNdRaZ

oki...efter som vi inte bor i huset ännu..så gjorde jag bara en grov räkning..det är ju bara ett + om det blir mindre

• Venusmannen

Idispidis,
    För att få en rätt jämförelse så skall du nog dela upp den totala kostnaden på max sex månader. Förbrukningen för övriga året är ju marginell.

• Thursday

Venusmannen, va?

Jag delade upp det per månad eftersom Robandraz hade gjort det, för att jämföra med hennes uppskattade siffra per månad. Man kan inte jämföra äpplen med päron.

• emmzan

Vi installerade pellatspannan i januari i fjol och köpte då pellets för ca: 10000 under 2006. Har ett hus på 85 kvm.

• Venusmannen

Idispidis...
    Nu vet jag inte om hon tänkte "snittkostnad per månad utslaget på hela året" i inlägg 7, utan det var väl mer en reaktion på Cohibas inlägg 6..

I vilket fall som helst så förbrukas ju majoriteten (90%) av pellets under den kalla årstiden. Sedan är det ju massor av andra faktorer som påverkar förbrukningen.

Vi har en förbrukning och yta i samma nivå som ni, och förbrukar ungefär samma årsvolym.

• RoBaNdRaZ

Det jag ville veta när jag gjorde uträkningen var på ett ungefär hur mkt det skulle kunna bli per månad...och jag hade med i tankarna att det blir mer på vintern och mindre på sommare.

• Lilja07

Vi betalar ca 3400 ( är inte helt säker ) för 2 pallar. 7800 ca då för 4. Vi gör av med ca 6 pallar/år
    Summa: 11200/ år ca då *senil*

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • mysocla

ja det är ju svårt att jämföra olika hus eftersom det beror på så många olika faktorer.
    Men man får ju ett litet hum om vilka summor det kommer röra sej om.

Thea´s mamma
  • lillaälgfrun

1 kr/kg.. utan kvitto. Tror att vi gör av med ca 900kg/mån.

• Mamma Zara

Håll i hatten men jag tar nog alla rekord..

Vi måste under vintern fylla på med 3 ton pellets var 6 vecka.. dvs 7200 kr var gång!!!

Vi bor i ett gammalt hus, på 250 kvm håller på att isolera ena vinkeln av övervåningen nu. Det drar över allt typ och vi gör vårt bästa för att isolera vad vi kan nu . Kan tilläggas att vi flyttade hit för 4 månad sen.

Har nyss ringt igen eftyer en laddning, och har inte ens betalt den förra..
    hmmmmm... icke kul allls... men men det blir väl bättre nästa vinter efter all renovering..

/Z

• Mamma Zara
    lillaälgfrun skrev 2007-03-01 09:30:48 följande:
    1 kr/kg.. utan kvitto. Tror att vi gör av med ca 900kg/mån.
    hmm ... kan jag med få det priset;-D
  • mysocla

Shit det måste vara nätväggar ni har eller?
    det blir ju ca 4800:- i månaden.
    Visste ni om detta när ni flyttade in?

Thea´s mamma
  • Mamma Zara

haha nej inte nätväggar.. Vi visste att det var en hög förbrukning av det ja.. däför håller vi som galningar nu med isolering överallt och det ska troligvis fungera bättre sen.. dom hade inte ens tätningslist på fönstrena här innan.. och vissa delar av huset är isolerat men väldigt dåligt..

JO vi visste detta, men som sagt .. det är inget vi vill ha i frantiden ..

Kan dock tillägga att detta är endast på vintern det blir så här inte på sommar halvåret tack o lov!!!

Svar på tråden Vad betalar ni för pellets?