• tvåbarns mamma

om smitta magsjuk

Min son fick gå hem idag för att han kräktes. Han har kräkts en gång hemma tog ca 2 timmar emellan. Nu till saken det att vi ska på torsdag åka till Norge till min bror och se hans lilla nyfödda son. Nu till min undran det är tisdag idag om han inte kräks mera kan man åka på torsdag då. Några som har knep om hur man kan försöka undvika så att resten inte blir sjuka. Har hört något om någon sprit/gele man kan ha på händerna. Någon som vet?

• Svar på tråden om smitta magsjuk
  • SaramedM

No way!
    Det smittar i MINST 48 timmar, jag hade bett er vända i dörren!
    Desutom kan ni bli smittade och bära på det och inte hunnit bli sjuka till på torsdag.

• pattisza

Jag håller med NEJ åk inte.

• Hannah76

Han smitter i 48 timmar efter sista kräkningen, avföringen smittar dock längre. Ni kan ju undvika at bli smittade genom god hygien (händer, handukar, omgivningen osv) men det är väldigt smittsamt.. Ni kan ju smittas även om ni själva inte är sjuka.

• ros72

Det finns sån där sprit i apoteket.

• Wilowa

Alltså han smittar nog inte, för då har det gått 48 timmar. Fast ni andra blir ju antagligen sjuka lagon till torsdag eller fredag. Ni kan ske blir sjuka efter vägen och det skulle då inte jag rekomendera!

Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
  • SaramedM

Ja handsprit finns på apoteket, jättebra men skicka någon annan, ta inte ut sonen förrän om några dagar

• SaramedM

Einstein; jag vet så många som blivit sjuka bra mycket mer än 48 timmar efter en kräkning

• aprilmaj06

Finns handsprit, men jag hade inte velat att ni skulle komma. Ni kan ju bära på smittan. Kan smitta 48 timmar efter tillfrisknande. Prata med din bror och framförallt hans fru!

• LCroft

Jag hade inte velat ha er som gäster, tyvärr! Finns ju alltid en stor risk att ni bär på smittan trots att ert barn är friskt.

• tvåbarns mamma

Det låter som att vi inte ska åka. Jag ska prata med brodern ikväll. Har också tänkt på om vi andra blir sjuka på vägen. Självklart hade jag inte tänkt ta med honom till apoteket. Det fattar jag väl själv.

Svar på tråden om smitta magsjuk